دیروز با انتشار خبری درباره توسعه هایپرکاری جدید توسط پورشه طوفانی در فضای مجازی بر پا شد؛ اما این خودروساز آلمانی در مصاحبه با رسانهها چنین گمانهزنیهایی را رد کرده است.
یکی از نویسندگان کندی و طرفدار پورشه مدعی شده بود جانشین هایپرکار 918 اسپایدر با نام GT1 در حال توسعه میباشد. او گفته بود:
من از یک منبع شایعاتی درباره محصول جدید پورشه شنیدهام و شما همین الان میتوانید پورشه GT1 را رزرو کنید. شایعه شده تولید این خودرو قرار است در ماه آگوست اعلام شود. پورشه GT1 یک محصول خاص و پیشرانه وسط بوده که دنبالهروی هایپرکارهای کررا GT و 918 خواهد بود.
این اولین باری نیست که اخباری درباره چنین خودرویی شنیده میشود. اولیور بلوم مدیرعامل پورشه در نمایشگاه ژنو 2019 گفته بود که این شرکت در حال سرمایهگذاری روی هایپرکاری جدید بوده است؛ و از آنجایی که پورشه آماده حضور در کلاس جدید هایپرکارهای لمانز میشود، شاید نسخه جادهای این خودروی مسابقهای نیز عرضه شود.
البته که پورشه قبلاً از نشان GT1 استفاده کرده است. مدل 911 GT1 اگرچه تشابهاتی با 911 مشهور داشته اما زیرساخت آن کاملاً متفاوت بوده و در لمانز سال 1998 به پیروزی دست یافته است. پورشه 25 نسخه جادهای از این خودرو را با هماهنگی با قوانین آن کلاس تولید کرده بود.
اما ژرمنها شایعات جدید مربوط به تولید GT1 را کاملاً رد کردهاند. سخنگوی این برند گفته است: "میتوانم تائید کنم برنامهای برای هیچ خودرویی از این دست وجود ندارد." زمانی که از او درباره تولید جایگزین معنوی GT1 دهه 90 میلادی یا در کل تولید یک هایپرکار جدید پرسیده شده او گفته که اظهاراتش شامل هر نوع خودرویی از این دست میشود.
فعلاً مشخص نیست که گفتههای بلوم در سالهای پیش رنگ واقعیت به خود خواهند گرفت یا خیر. او در نمایشگاه ژنو گفته بود: "من احتمال تولید یک هایپرکار با نسل بعدی باتریها را مشاهده میکنم."
بلوم اخیراً به اتوکار گفته بود باتری، "سیلندر" فردا خواهد بود بنابراین ما هنوز هم مجبور به سرمایهگذاری روی سلولهای باتری پرقدرت و متراکم خواهیم بود. او اظهار داشته بود:
ما روی این سلولها سرمایهگذاری خواهیم کرد و زمانی که زیرساختی مناسب برای خودرویی پرقدرت داشته باشیم به نقطه تولید آن خواهیم رسید اما فکر نمیکنیم چنین خودرویی پیش از نیمه دوم دهه جاری میلادی تولید شود.
نسل بعدی باتریها به تکنولوژی باتری حالتجامد اشاره دارد که باعث خواهد شد قوای محرکه خودروهای الکتریکی در آینده سبکتر، کوچکتر و قویتر شده و زمان شارژ کوتاهتری داشته باشد. این دقیقاً همان چیزی است که پورشه میخواهد تا بتواند بر اساس آن محصولی جدید را بسازد.
اما برخی خودروسازان مطرح میگویند تکنولوژی حالتجامد حداقل تا سال 2025 در دسترس خودروهای تولیدی نخواهد بود. بالاتر از همه اینها باید به تغییر و تحولات پیرامون بوگاتی، پورشه و ریماک نیز اشاره کنیم که برنامههای جدیدی را میطلبد. به همین خاطر فکر میکنیم گفتههای پورشه در رد شایعات مربوط به تولید هایپرکار جدید کاملاً درست باشند.