پورشه: طراحی 911 الکتریکی راحتتر خواهد بود!
به نظر میرسد عبارت "هیچچیز بهجز مرگ و مالیات قطعی نیست" نسخه جدیدی خواهد داشت که شامل الکتریکی سازی صنعت خودرو هم خواهد بود! ما میدانیم بحث الکتریکی شدن صنعت خودرو برای بسیاری از افراد خوشایند نیست اما آینده ما همین خواهد بود. پورشه هم از این قاعده مستثنا نیست و تایکان را که پرفروشتر از پانامرا ظاهر شده در دسترس عموم قرار داده هرچند یکی از اعضای مشهور خانواده محصولات پورشه هنوز با الکتریکی سازی فاصله زیادی دارد. بله درباره 911 دوستداشتنی صحبت میکنیم.
اوایل سال جاری بود که پورشه اذعان کرد عجلهای برای الکتریکی کردن این خودرو ندارد زیرا مشکلاتی از نظر جا دادن قوای محرکه الکتریکی در آن وجود خواهد داشت. قوای محرکه الکتریکی همخوانی بسیار خوبی با محصولات پرفورمنس ندارند و این موضوع به ویژه درباره پورشه که پیشرانهای در قسمت عقب جا گرفته نمود بیشتری پیدا میکند.
البته میشائیل مائر مدیر طراحی پورشه در خلال مصاحبه اخیر خود با رسانهها گفته هیچچیزی غیرممکن نیست. او تائید کرده قبلاً رندرهایی از 911 الکتریکی را تهیه نموده است.
به نظر میرسد زمانی که پورشه آماده عرضه 911 الکتریکی باشد طراحی آن را از صفر انجام خواهد داد تا از تکنولوژی الکتریکی که آزادی عمل بیشتری فراهم میکند استفاده نماید. طراحی این خودرو از صفر برای پورشه راحتتر از قرض گرفتن پلتفرم کنونی و طراحی 911 الکتریکی بر اساس الزامات آن خواهد بود.
مائر گفته است:
من از آن دسته آدمهایی هستم که از عصر پیشرانههای هوا خنک به آبخنک رسیدهاند و حالا هم عصر پیشرانههای توربو است. شاید 911 الکتریکی داستان دیگری داشته باشد اما در بحث طراحی 911 الکتریکی کار ما راحتتر خواهد بود.
اما آیا مشتریان آماده 911 الکتریکی هستند؟ پاسخ به این سؤال در زمان حال بسیار سخت است زیرا خودروهای اسپورت 100 درصد احساسی هستند و هرکس برداشت خودش را از این جمله دارد. پیشرانه 6 سیلندر تخت پورشه تعریف کننده 911 بوده اما پیشرانه الکتریکی گشتاور و قدرت زیادی را فراهم میکند. مائر اظهار میدارد:
911 الکتریکی صدای خود را از دست میدهد اما اگر به کودکان امروزی نگاه کنید با خود خواهید پرسید آیا آنها به این صدا نیاز دارند؟ نمیدانم...