نگاهی بر سری پورشه پانامرا در گذر چهار سال (قسمت اول)

جمعه 4 بهمن 1392 - 19:10
مطالعه 19 دقیقه
porsche panamera
پانامرا ماحصلِ یکی از پر زحمت ترین مسیر هایِ رشدِ کمپانی پورشه در زمینه تکنولوژی بوده است. نتیجه یک مهندسی حساب شده در گذر زمان که این غول خودرو...
تبلیغات

پانامرا ماحصلِ یکی از پر زحمت ترین مسیر هایِ رشدِ کمپانی پورشه در زمینه تکنولوژی بوده است. نتیجه یک مهندسی حساب شده در گذر زمان که این غول خودرو ساز آلمانی را بار دیگر بر ماهیت شعار " ما پورشه هستیم و این است کاری که انجام می دهیم" تکیه داده است، تا همچنان به نگاه رو به جلوی خودروسازان آلمانی ایمان داشته باشیم. خودرویی که برای توصیف آن از خود پورشه کمک می گیریم: "یک خودروی چهارسرنشین در یک کلاس ممتاز از کاراییِ ورزشی با یک راحتی شگفت آور در رانندگی و تلفیقی از قدرت بی انتها برای تبدیل یک مسافرت عادی به تجربه ای تکرار نشدنی از لمس فرمان و پدال، با روحی آرامبخش و در یک کلام یک پورشه برای تمام روز های سال".

پیش از ورود به درک مفهوم تعبیر فوق، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم بر راهی که پورشه برای رسیدن به پانامرای امروزی طی کرده است.

هیچ یک از ما سال 2009 را فراموش نخواهیم کرد. مخصوصا سیزدهمین نمایشگاه شانگهای که در آوریل آن سال برگزار شد و بسیاری از خودروهای محبوبمان در جریان آن معرفی و بعد ها روانه بازار گردیدند. مرسدس بنز W212، نیسان Z370، هیوندای جنسیس کوپه، آستون مارتین رپید، بی ام و Z4، جگوار X351 و بسیاری دیگر از مدل های دوست داشتنی برندهای معتبر، حاضرینِ این نمایشگاه بودند.

 به نظر می رسید تمام غول های سازنده دنیا با دست پر، خود را به شانگهای رسانده بودند تا، از تازه ترین ساخته های دستِ مهندسینشان رونمایی کنند. در این میان غرفه ی پورشه با نمایشِ شاهکار جدید خود با نام پورشه پانامرا رنگ و لعاب خاصی به سالن نمایشگاه بخشیده بود. یک خودروی لوکسِ چهار نشین با شماره مدل 970 که در دو نسخه دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل جلو پرداخته شده و دارای یک موتور 3.6 لیتری با شش سیلندر بود.

ظاهرا نخستین گام برای ساخت پانامرا در اشتوتگارت و با سوار کردن موتور آن و گام بعدی در هانوفر با طراحی و ساخت بدنه اش در کارخانه ی فولکس واگن برداشته شده بود. اولین مونتاژ کلی آن در لایپزیگ و ساخت انبوه آن یک ماه بعد از جریان نمایشگاه شانگهای و در خط تولید انحصاریش به صورت رسمی استارت خورد. در سال 2011 یک نسخه هیبریدی، در سال 2013 یک نسخه دیزلی و پلاگین - هیبریدی و یک نسخه ای- هیبریدی وارد بازار شد و تمام این ها راه را برای نفوذِ بی همتای پانامرا بر بازار دنیا باز کرد و امروز بعد از گذشت تنها چهار سال هر روز شاهد اخبار جدیدی از آپشن های بهبود سازی شده آن از طرف پورشه هستیم.

در گذر این چهار سال، پورشه برای پانامرا هفت مدل ممتاز معرفی و عرضه کرده است. پانامرا، پانامرا 4، پانامرا S، پانامرا 4S، پانامرا S E-hybrid، پانامرا GTS و پانامرا توربو.

پانامرا، عنوانِ اولین نسل از این سری بود که عرضه آن در همان سال 2009 با یک موتور 3.6 لیتری و شش سیلندر آغاز گردید. قدرت این خودرو 300 اسب بخار و گشتاورش 400 نیوتن در متر بود، حداکثر سرعتش 261 کیلومتر بر ساعت و آلایندگی اش نیز 265 گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر برآورد شده بود. مدل پانامرا 4 از نظر موتور بسیار شبیه پانامرا بود، با این تفاوت که تحت یک مدیریت بهینه سازی، آلایندگی آن از 265 به225 گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر کاهش یافته بود.

پانامرا S یک موتور 4.8 لیتری و هشت سیلندر با قدرت 400 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتن در متر داشت. حداکثر سرعت آن 285 و آلایندگی اش293 گرم بر کیلومتر بود. نسخه بهینه شده ی آن با آلایندگی کمتر ( 254 گرم در کیلومتر) پانامرا 4S نام داشت که در همان سال 2009 معرفی و عرضه گردید.

پانامرا GTS نسخه بعدی این سری بود که با یک موتور 4.8 لیتری و هشت سیلندری و با قدرت 430 اسب بخار و گشتاور 530 نیوتن در متر عرضه گردید. حداکثر سرعت آن 288 و میزان آلایندگی اش 265 گرم در کیلومتر بود.

پایانِ دوره عرضه اولین نسخه از سری پانامرا GTS مصادف شد با آغاز پروسه کوچک سازی محصولات پورشه. بعد از این خودرو، نخستین نسخه ی پانامرا S hybrid با یک موتور 3.0 لیتری و شش سیلندر و قدرت 380 اسب بخار و گشتاور 580 نیوتن در متر معرفی گردید. آلایندگی این خودرو 167 گرم در هر کیلومتر بود که به نوبه خود برای پورشه که همواره متهم به ساخت خودروهایی گرم و ناسازگار با طبیعت می باشد، یک نقطه درخشان در تاریخش بوده است.

بعد ها با معرفی تکنولوژی موتور های توربینی، پورشه تازه ترین نسخه پانامرا را با عنوان پانامرا توربو با یک موتور 4.8 لیتری و هشت سیلندر و دو توربین داخلی عرضه کرد. این خودرو 500 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن در متر گشتاور داشت. همچنین حداکثر سرعت آن 303 کیلومتر بر ساعت و میزان آلایندگی اش نیز 270 گرم در هر کیلومتر برآورد شده بود.

 

 در گذر زمان و طی روند بهبود سازی محصولات پورشه، نسخه های تازه ترِ پانامرا با انبوهی از امکانات مدرن همچون سیستم تزریق مستقیم سوخت(DFI)، سیستم خنک سازی مدرن موتور، مدیریت گرمایی بهبود یافته تر و بسیاری از آپشن های دیگر وارد بازار شدند. نسخه توربینی آن نیز با آمدنش اسپویلر تعدیل پذیر خود را که جزئی از مدیریت پورشه برای ارائه یک قابلیت شگفت انگیز از کارایی دینامیکی پانامرا بود، به همراه پکیج ورزشی اش که تنها با فشردن یک دکمه فعال شده و یک روح آتشین در پانامرا می دمید، معرفی نمود.

در سوم آوریل 2013 و باز هم در جریان اتوشوی شانگهای، این بار پورشه از فیس لیفت چندین مدل از خودروهای خود رونمایی کرد که نسخه پانامرا 4S با رنج موتور کوچک شده 3.0 لیتری و شش سیلندر با قدرت 420 اسب بخار، گشتاور 520 نیوتن متر، حداکثر سرعت 287 کیلومتر بر ساعت و آلایندگی 208 گرم در هر کیلومتر در این مجموعه قرار داشت.

این نگاهی مختصر بر تاریخ چهار ساله پورشه پانامرا بود. در این نگاره بر آن شدیم تا کاوشی دقیق بر تازه ترین مدل های هفت نسخه ی ممتاز پانامرا داشته باشیم. از ظرافت های پیکر تراشی و زیبایی بی حد و نصاب کابین این خودرو ها تا ریز ترین کنش های سیستماتیک قلب و روحشان. همراه ما باشید تا شما را به دنیای بی حد و مرز ِتکنولوژیِ پورشه وارد کنیم.

قبل از تمرکز بر روی مدل های پانامرا لازم است، مروری داشته باشیم بر سه فاکتور مشخص و مشترک که از آنها به عنوان DNA سری پانامرا یاد می شود.

طراحی خارجی (exterior design )

بیشتر مهندسین طراح، هنگام استیل سازی یک خودرو در کنار خلاقیت لازم، همواره تمرکزشان بر روی آخرین فشن یا پلتفرم ساخته شده می باشد، که مورد توجه بازار قرار گرفته است. تیم های طراحی پورشه نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده اند، بلکه همواره متهم به استفاده از یک پلتفرم ثابت برای تمام نسل ها و سری های برند پورشه بوده اند. نوع مشخصی از سیستم آیرودینامیکی، قالب چراغ ها، برجستگی و فرورفتگی های بدنه و بسیاری دیگر از فاکتور های پیکر تراشی که در نگاه نخست در تمام این سال ها پورشه آن ها را به دفعات تکرار کرده است.

با تمام این ها، نمی توان ظرافت های به کار رفته در استیل سازی نسخه های پانامرا را نادیده گرفت. در کنار استفاده از فرم کلی بدنه پورشه، مهندسین طراحِ سری پانامرا، به صورت زیرکانه ای از یک قالب عضلانی برای قسمت جلوی خودرو بهره برده اند. خطوط استفاده شده در محل تلاقی شیشه جلویی با سقف اتومبیل به زیبایی هر چه تمام تر با اندکی تیز سازی، متمایز شده اند. از دیگر فاکتور های دیزاین خارجی پانامرا دقیق تر شدن، تیز تر شدن و اریب وار شدن برجستگی های بدنه می باشد که می تواند نوید بخش یک استیل تازه با کارایی آیرودینامیکی بهتر باشد.

از دیگر نقاط بارز سری پانامرا در استیل سازی، استفاده از ورودی هوای وسیع تر برای کمک به فرآیند خنک سازی موتور می باشد. به این لیست، چراغ های استاندارد شده bi-xenon در جلوی اتومبیل، چهار نورافکن LED، یک سپر استحکام یافته به عنوان فاکتور اصلی برای ارائه ظاهری ورزشی برای پورشه  پانامرا، 15 رنگ بدنه و بسیاری از گزینه های دیگر را نیز اضافه کنید.

طراحی داخلی (  interior design )

بعضی وقت ها تمام چیزی که شما لازم دارید، تکیه بر صندلی خودروتان و شروع یک رانندگی آرامش بخش است. پورشه با استناد به همین واقعیت و با هدف قرار دادن آن به عنوان فکتور اصلی در طراحی کابین پانامرا، ایده های جالبی به کار گرفته، تا شما را به عنوان راننده خود شگفت زده کند. ویژگی اساسی کابینِ نسخه های جدید پانامرا داشتن یک احساس مطبوع با دیدن فضای داخلیِ نو نوار شده با هدف ارائه درجه ای ممتاز از راحتی و داشتن یک تجریه ی بی نظیر از مسافرت های طولانی است. به دلیل بهره گیری پانامرا از چهار صندلی ورزشی برای کابین خود، بیشتر کارشناسان، فضای داخلی سری پانامرا را نسبت به ماهیت اصلی آن که یک خودروی چهار سرنشین سدان می باشد، اندکی غیر متعارف و دور از انتظار قلمداد می کنند. هر چند پورشه نیز با معرفی پانامرا به عنوان یک تلفیق مدرن از روح ورزشی و قابلیت لوکس بودن، جواب قانع کننده ای برای این ابهام داشته است.

در طراحی کابین پانامرا، پورشه از پنج ترکیب مختلف رنگ با محتوایی منطقی و کیفیتی بسیار بالا بهره برده است که به صورت زیرکانه ای با تاثیر بر ذهن و روح راننده علاوه بر کنترل احساس وی، او را در هدایت عاقلانه تر خودرو کمک شایانی می نمایند.

شما به عنوان خریدار این خودرو می توانید از آپشن های گسترده ای برای انتخاب نوع کابین، نظر ترکیب رنگ، نوع صندلی ها، جنس داخلی کابین( چوب، آلومینیوم یا کربن) و تعدادی دیگر از گزینه ها تصمیم گیری نمایید و خودروتان را هر چه بیشتر به دلخواه ها و ایده آلتان نزدیک تر نمایید.

مهندسیِ مصرف سوخت ( saving fuel engineering )

اگر شما نیز جزء افرادی هستید، که دائما به رویای دوری از درد سرِ سوخت گیری به شیوه امروزی می اندیشید، یا فکر اینکه روزی بتوانید در پارکینگ خانه یا حتی باغ یا ویلای خود سوخت گیری نمایید، شما را برای رسیدنِ راهکار های نوین شتاب زده می کند، با شنیدن شاهکار مدرنِ پورشه برای سوخت گیری، که بر روی نسخه های پانامرا  S E-Hybrid و پانامرا plug-in Hybrid کار گذاشته شده، شوکه خواهید شد.

بحث در مورد یک باطری با ولتاژ بالا، بر پایه لیتیوم – یون می باشد که روی نسخه های ذکر شده نصب شده است و نسبت به باطری های بر پایه نیکل قابلیت بیشتری داشته و به سادگی می تواند از طریق منبع خارجی شارژ شود. استفاده از قدرت الکتریکیِ این باطری بدون کمک گیری از سوخت فسیلی می تواند در حالت عادی 36 کیلومتر از مسیر شما را با حداکثر سرعت 135 کیلومتر در ساعت پوشش دهد. گذشته از این قابلیت نوین، پورشه مدعی شده است در چندین فرآیند دیگر نیز به صورت زیرکانه ای از تکنولوژی Hybrid بهره برده و در آینده، گستره این استفاده بیشتر نیز خواهد شد.

در نسخه های دیگر نیز پورشه ایده های تازه تری برای بهبود سازی محصولاتش به کار بسته است، که از آن ها می توان به موتور 3.0 لیتری و شش سیلندری پانامرا S و پانامرا 4S که با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت بر روی آنها سوار شده، اشاره کرد. همچنین سیستم دابل کلاج یا همان PDK که اینک در تمام مدل های بنزینی پورشه مورد استفاده قرار گرفته به همراه یک گیربکس هشت سرعته با امکانِ انتقالِ هوشمند و سریع سطوح سرعت، دو موردِ دیگر  از این ایده های ناب پورشه می باشند که به طور گسترده ای توسط مهندسین این شرکت به کار گرفته شده اند.

 

بررسی تخصصی نسخه های پانامرا را با این سوال آغاز می کنیم که برای ساخت یک خودروی لوکس با روحی ورزشی واقعا کدام مهمتر است؟ تاثیر بر روح یا تاثیر بر جسم؟ به تعبیری فراتر، برای رسیدن به بهترین نوع خودرو از چنین تلفیقی مدرن، باید با چشم درگیر شد یا تاثیر بر فیزیکِ بدن؟ زیبایی ظاهری یا احساس راحتی؟ پاسخ به این سوال بی تردید راهگشای مسیر رو به جلویِ ساخت چنین خودوهایی خواهد بود. پورشه ادعا می کند، با بهره گیری از متود هایی خاص و استفاده از شیوه هایی نوین برای استیل سازی، توانسته است آمیزه ای از زیباییِ ظاهری و  احساس راحتی را در قالب خودروهایش به بهترین نحو ممکن عرضه نماید. برای تایید یا رد این ادعا لازم است، وارد بررسی تخصصی خودروهای این نسل از پورشه شویم.

پانامرا و پانامرا 4 . (Panamera and panamera 4 )

اگر روزی قلب و مغز توانستند به بهترین نحو ممکن باهم کار کنند، می شود از مفهومِ تلفیق یک خودرویِ ورزشی با یک خودروی لوکس، چیز بدر بخوری بیرون آورد. ظاهرا پورشه ادعا دارد می شود در کنار قابلیت و کارایی یک خودرو از نظر تجمل، قدرت و زیبایی آن را نیز فراموش نکرد. کاری که خودرو ساز دیگر آلمانی، مرسدس بنز در تلاشی چندین ساله، برای دستیابی به چنین سطح ممتازی از ساخت، هنوز هم نتوانسته وزن خودروهای کلاس Gl خود را بیش از چند ده کیلوگرم کاهش دهد و بعد از گذشت چندین نسل از این سری، به نتیجه ی مطلوب خود نرسیده است. در هر صورت نباید پورشه را دست کم گرفت.

و چنین به نظر می رسد که ادعای پورشه دور از تصور نیز نبوده است. روح و جسمِ مدل های استاندارد پانامرا و پانامرا 4 به طور زیرکانه ای با فاکتور های موثر ورزشی تلفیق شده اند. در ظاهرِ خودرو، چراغ های قدرتمند بی زنون که بی شک توشه ای از آینده بوده اند به همراهِ رینگ های 18 اینچی، سیستم پیشروی اگزوز که از طریق یک سیستم چند مکانه با نصب خروجی های مشخص برای هر محفظه سیلندر و دست کاری در ترکیب گاز های خروجی گامی موثر در جهت کاهش آلایندگی محصولاتش بوده ، یک پیکرتراشی ناب با هندسه ای کارشناسی شده جهت افزایشِ کارایی آیرودینامیکیِ خودرو و بسیاری دیگر از عناصر مشخص که مهر تاییدی بر جسم ورزشی و قدرتمند پانامرا می باشند.

در روح و قلب خودرو نیز فضایی به دور از سنتِ چندین ساله پورشه حاکم است. هر دو مدل به سیستم دابل کلاچ از گیربکس ( PDK ) مسلح شده اند، که در پانامرا قدرت موتور را به محور جلو داده و در پانامرا 4 بین هر دو محور با یک بالانس سازنده تقسیم می کند. سیستم تعلیق هر دو مدل نیز با بهره گیری از یک آلیاژ فوق الاستیک از فولاد توانسته است سطح ممتازی از راحتی و کارایی ورزشی را عرضه کند. مدیریت فعال سازی سیستم تعلیق خودرو ( PASM )، یکی دیگر از قابلیت های نوین پورشه برای خودروهایش می باشد که، با استفاده از چند سنسور قدرتمند الکترونیکی قادر به ثبت تمام حرکات بدنه و تنظیم هوشمند تعدیل سازیِ سیستم تعلیق برای کاهش مزاحمت این حرکات می باشد. تمام این ها تنها امکانات نسخه های استاندارد پانامرا و پانامرا 4 می باشند. نسخه های سفارشی امکانات گسترده تری نیز خواهند داشت، که شما را به عنوان راننده شان شگفت زده خواهند کرد.

بی شک هر کدام از ما کافی است یکی از امکانات فوق را در خودروی خودمان داشته باشیم تا به قدرت و چالاکی آن ایمان بیاوریم. اما از تجمل و قابلیت لوکس بودن پانامرا و پانامرا 4 نیز لازم است چیزهایی بدانیم.

کابین داخلی این دو مدل از موادی با کیفیت پرداخته شده  که در سه رنگِ ممتاز در دسترس خریداران قرار گرفته است. اگر صندلی های ورزشی و دکمه اسپرت را نادیده بگیریم، امکانات داخلی کابین به طور فزاینده ای این خودروها را به مفهوم لوکس بودن نزدیک کرده است. سیستم هوشمند تعدیل دمای داخل کابین، سامانه صوتیِ CDR و BOSE، نوع چیدمان کنسول های داخلی روی داشبرد، ترکیب رنگ متمایزِ کابین و فضای گسترده آن برای سرنشینان، بخش کوچکی از این امکانات گسترده می باشند.

اندکی از رانندگی پانامرا و پانامرا 4 بدانیم.

یک موتورِ فوق سبک و کارآمد، با شش سیلندر و ظرفیت 3.6 لیتر، همراه با چهار میل سوپاپ اضافی که با هدف کنترل هرچه بهتر سوپاپ ها بر روی آن تعبیه شده اند، الگویی مدرن از ساختمانِ یک موتور جدید بوده است. استفاده از شفت های کاهنده لرزشِ موتور با هدف مراقبت از قابلیت نرمی و ظرافت پانامرا در کنار استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت ( DFI ) و بهره گیری از قابلیت Variocam plus و استاندارد سازی سیستم اتوماتیک روغن کاری موتور که تحت یک عملکرد هوشمند فعالیت می کند، از دیگر گزینه های قابل تامل موتور این دو خودرو هستند.

تمام این ها موتور این دو مدل از پانامرا را به قدرتی در حدود 228 کیلووات ( 310 اسب بخار ) در دور موتور 6200 و حداکثر گشتاور 400 نیوتن در متر در دور موتور 3750 می رساند. نتیجه تست سرعت آن ها نیز حداکثر سرعت پانامرا را 295 کیلومتر در ساعت برآورد می کند. همچنین این مدل 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 6.3 ثانیه می پیماید. پانامرا 4 نیز با حداکثر سرعت 257 کیلومتر در ساعت 0 تا 100 را در 6.1 ثانیه طی می کند.

panamera S and panamera 4S

تا به اینجا در مورد برنامه پورشه برای تبدیل پانامرا به یک آمیزه زیبا از کارایی و تجمل گفتیم. نسخه های پانامرا و پانامرا 4 را نیز در این زمینه بسیار موفق و رو به جلو معرفی نمودیم. اما چیزی فراتر نسبت به روح و جسم آن ها در قالب مدل های S و 4S پرداخته شده است. خودروهایی که با نشستن پشت فرمانشان، در کنار فاکتور های بارز از تجمل و کارایی، دلتان برای حضور در یک پیست رالی تنگ خواهد شد و تمام این ها مدیونِ نگاه ممتاز پورشه به خودروهای تلفیقی است. خودروهایی با ماهیت ورزشی و کالبدی تجمل گونه در قالب سری پانامرا.

هر دو مدل جدید S و 4S به یک موتور بهبود یافته 3.0 لیتری با شش سیلندر و دو توربوشارژر مجهز شده اند. قدرت خوتور در هر دو مدل توسط تکنولوژِی PDK بین محور های عقب و جلو به گونه ای بالانس یافته تقسیم می شود. علاوه بر آن در پانامرا 4S پورشه از یک ایده برتر با عنوان PTM یا Porsche Traction management بهره بوده است. این تکنولوژی یک قابلیت پویا برای توزیع قدرت و گشتاور موتور بین چهار چرخ اتومبیل است، که به گفته پورشه هنوز راهی طولانی برای استفاده گسترده از آن در خط تولید محصولاتش پیش روی مهندسینش قرار دارد.

کالبد و شاسی این دو مدل تفاوت چندانی با مدل های پانامرا و پانامرا 4 ندارند. تنها اندکی تمایز در برجستگی های آیرودینامیکی، وسعت ورودی هوا و رنگ بندی داخلی به همراه استفاده پورشه از کابین پردازیِ کامپوزیت با ترکیب موادی چون چوب و نقره با آلیاژ هایی سبک از کربن و فولاد، نقاط تمایز این دو مدل با مدل های پانامرا و پانامرا 4 می باشند.

کارایی پانامرا S و پانامرا 4S در رانندگی

قدرت، به عنوان یک فاکتور اساسی از خودروی تلفیقی، بسیار مهم و حیاتی است. اما در کنار آن، کارایی، مصرف و آلایندگیِ پایین نیز باید به طور ماهرانه ای با قدرت موتور موازنه گردد و بی شک این دلیل اصلی تمرکز تمام غول های خودروساز دنیا روی فرآیند کوچک کردن موتورهایشان و در عوض تلفیق آن ها با تکنولوژی توربوشارژرینگ می باشد. پورشه نیز در تمام این سال ها نگاهی فراتر بر این ایده برتر داشته است و یکی از نمود های بارز آن پرداختِ زیرکانه موتور مدل های پانامرا S و پانامرا 4S بوده است. یک موتور 3.0 لیتری با شش سلندر و دو توربوشارژر داخلی و در نتیجه یک فرآیند زیرکانه کوچک سازی و قدرتی فراتر نسبت به نسخه های پیشین.

این بهبود سازی هوشمند در کنار استفاده ی بهینه از انبوهی از تکنولوژی های انحصاری پورشه همچون PDK و varioCam Plus توانسته است یک اپتیموم سازی کامل از قدرت و گشتاور موتور همراه با مصرف و آلایندگی پایین ارائه دهد. نتیجه تمام این ها قدرتی معادل با 420 اسب بخار در دور موتور 6000 و گشتاور 520 نیوتن در متر در دور موتور 1750 بوده است. پانامرا S، صفر تا 100 را در 5.1 ثانیه و با حداکثر سرعت 287 کیلومتر بر ساعت و پانامرا 4S صفر تا 100 را در 4.8 ثانیه و با حداکثر سرعت 286 کیلومتر بر ساعت می پیماید. تمام این پیشرفت ها در کنارِ کاهش 18 درصدی مصرف سوخت و آلایندگی نسبت نسخه های پیشین به دست آمده اند.

 

اجازه دهید نگاهی کلی بر پارامتر ها و فاکتورهای این چهار نسخه از سری پانامرا داشته باشیم.

پانامرا و پانامرا 4

فاکتورهای استاندارد

  • تکنولوژی PDK همراه با عملکرد اتو استارت و اتو استاپ
  • تکنولوژی PSM
  • چراغ های بی زنون
  • محورهای چند منظوره
  • چرم خالص کابین
  • سیستم صوتی CDR
  • سیستم کنترل خودرو در هنگام پیچ
  • دستیار پارک
  • رینگ های 18 اینچی

فاکتورهای فنی

  • موتور 3.6 لیتری با شش سیلندر
  • 310 اسب بخار، قدرت
  • 0 تا 100 در 6.3 ثانیه برای پانامرا
  • 0 تا 100 در 6.1 ثانیه برای پانامرا 4

پانامرا S پانامرا 4S

فاکتورهای استاندارد

  • تکنولوژی PDK همراه با عملکرد اتو استارت و اتو استاپ
  • تکنولوژی PSM
  • تکنولوژی TPM
  • چراغ های بی زنون
  • محورهای چند منظوره
  • چرم خالص کابین
  • سیستم صوتی CDR
  • سیستم کنترل خودرو در هنگام پیچ
  • دستیار پارک
  • رینگ های 18 اینچی

فاکتور های فنی

  • موتور 3.0 لیتری شش سیلندر و دو توربوشارژر
  • 420 اسب بخار، قدرت
  • 0 تا 100 در 5.1 ثانیه برای پانامرا S
  • 0 تا 100 در 4.8 ثانیه برای پانامرا 4S

در این مقاله، مروری کلی بر عمر چهار ساله سری پانامرا داشتیم. در کنار آن، نگاهی نیز داشتیم بر قابلیت های چهار نسخه از این سری در آخرین نسلشان. به دلیل اهمیت بالایِ تکنولوژی استفاده شده در سه نسخه دیگرِ این سری، بررسی آن ها را به مقاله دیگری نگه داشتیم، تا بتوانیم تمرکزی دقیق بر روی آن ها داشته باشیم.

در نگاره آتی در مورد پورشه پانامرا S E-Hybrid، پورشه پانامرا GTS و پورشه پانامرا Turbo بیشتر خواهید خواند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.