مقایسهٔ جذابترین سوپرکارهای پیست محور، کوروت Z06 یا 911 GT3؟
هرچند نسل جدید کوروت Z06 (با تلفظ درست زد او سیکس!) بهتازگی معرفی شده است اما به این زودیها نمیتوانیم مقایسه واقعی آنرا با رقبا ببینیم زیرا قرار است تولید این سوپرکار جدید از تابستان 2022 آغاز شود. بااینحال، هماکنون میتوانیم روی کاغذ Z06 جدید را با رقبای نزدیک آن مقایسه کنیم. برای اینکه ببینیم بهتر است کوروت Z06 را در برابر چه خودرویی قرار دهیم خیلی فکر کردیم. سوپرکارهای ایتالیایی میتوانند برجستهترین رقبای این ماشین باشند اما وقتی به بخش قیمت میرسیم، کوروت فوراً پیروز میشود؛ بنابراین ازآنجاییکه Z06 بیشتر برای استفاده در پیست طراحی شده، تصمیم گرفتیم آنرا در برابر ستارهٔ پیستهای سراسر جهان یعنی پورشه 911 GT3 قرار دهیم.
طراحی بیرونی: تیز و تهاجمی یا نرم و آرام؟
در مورد طراحی کوروت C8 حرفوحدیث زیاد است. برخی آنرا میپسندند و برخی از آن متنفرند. صادقانه بگوییم از دید ما طراحی این خودرو جذابیت فوقالعادهای ندارد. البته C8 مشابه همان چیزی به نظر میرسد که یک سوپرکار موتور وسط باید باشد اما از دید خیلیها، طراحی C7 بهمراتب جذابتر بود. بااینحال، طراحان شورلت تمام تلاش خود را کردهاند تا در نسخهٔ Z06 طراحی این ماشین را جذابتر کنند که تا حدودی هم موفق بودهاند. طراحی ظاهری این ماشین تهاجمی، کاربردی و جنگجویانه است و ازجملهٔ یکی از هیجانانگیزترین ویژگیهای آن میتوان به رینگهای چشمگیری اشاره کرد که بهصورت استاندارد در جلو 20 اینچی و در عقب 21 اینچی هستند. پنج پکیج رینگ هم برای Z06 قابل سفارش خواهد بود که شامل نمونههای آلومینیومی فورجکاری شده و فیبر کربنی میشود.
ازآنجاییکه Z06 قدرت بیشتری دارد، ویژگیهای آئرودینامیکی زیادی برای آن در نظر گرفته شده است اما نکتهٔ برجسته آن سر اگزوزهای چهارتایی و طراحی جذاب اسپویلر عقب است. این طراحی کوروت باعث میشود 911 GT3 خیلی معمولی جلوه کند و هرچند خیلی این خودرو را دوست داریم اما باید صادقانه اعتراف کرد که طراحی آن مشابه دیگر 911ها است که تعداد زیادی از آنها را در خیابانها میبینیم؛ بهعبارتدیگر، برای تشخیص این خودرو باید شخصی علاقهمند به خودرو باشید زیرا افراد غیر ماشینی نمیتوانند بفهمند که این یک ابزار تخصصی برای پیست است. همچنین خودروهایی ازایندست به دنبال جلبتوجه هستند و GT3 چون هیجانانگیزتر از دیگر نسخههای 911 نیست، خیلی نگاهها را به سمت خود نمیکشد اما بااینحال، حرفهایها بیشتر GT3 را خواهند پسندید.
پیشرانه: شکوهی به وسعت 9 هزار rpm
در اینجا انتخاب دشوار است زیرا ما عاشق پیشرانههای تنفس طبیعی هستیم که هردو خودرو دارند. کوروت به یک پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 مجهز است که تا 8,600 rpm دور میگیرد درحالیکه GT3 از یک پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت با ردلاین 9,100 rpm بهره میبرد. موتور شورلت اما قدرت بسیار بیشتری دارد و 670 اسب بخار قدرت و 624 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که تمام این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. Z06 بهصورت استاندارد با لانچ کنترل و تایرهای عقب پهنتر و چسبندهتر عرضه میشود که این یعنی حتی یک رانندهٔ آماتور هم میتواند با آن شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 2.6 ثانیهای ثبت کند. شورلت اما هنوز حرفی در مورد حداکثر سرعت این خودرو نزده است.
اما آیا شورلت فقط به لطف قدرت بیشتر پیروز میشود؟ متأسفانه باید گفت نه. مدلهای GT3 پورشه بیش از یک دهه است که در اطراف مرز 500 اسب بخار قدرت داشتهاند (در این نسل 510 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور) زیرا به قدرتی بیش از این نیازی ندارند. این 911 بهظاهر کمقدرت خودروهای زیادی را در نوربرگرینگ شرمنده کرده است و پیشرانهٔ تنفس طبیعی شش سیلندر آن در دور 9 هزار rpm صدایی تولید میکند که روح هر رانندهای را ارضاء میکند. البته Z06 ممکن است تجربهٔ هیجانانگیزتری نسبت به GT3 ارائه کند اما تا زمانی که در دنیای واقعی آزمایش نشده، باید 4 لیتری شش سیلندر تخت پورشه را خارقالعادهترین پیشرانهای دانست که تاکنون ساخته شده است. همچنین نکتهٔ جذابتر اینکه میتوان برای این موتور علاوه بر گیربکس دوکلاچه، نمونهٔ دستی را هم سفارش داد. البته در خط مستقیم پورشه کُندتر است زیرا با گیربکس دوکلاچه ظرف 3.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
سیستم تعلیق و ترمز: آماده برای پیست
GT3 سیستم تعلیق جلوی خود را از مدلهای مسابقهای پورشه قرض گرفته که این یعنی مثل یک هشتپا به آسفالت پیست میچسبد. البته همین تعلیق موجب شده سواری خودرو روی جاده کمی ناراحت شود اما این موضوع آنقدر جدی نیست که از جذابیت GT3 کم کند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای این ماشین هم میتوان به برخورداری از بهترین فرمان برقی دنیا و ترمزهای قدرتمند اشاره کرد. از سوی دیگر، Z06 هم به لاستیکهای پهنتر، سیستم تعلیق مغناطیسی نسل چهارم جنرال موتورز و کالیپرهای ترمز شش پیستونه در هر چهارچرخ مجهز است. به گفتهٔ شورلت، زمانی که Z06 به همهٔ قطعات آئرودینامیکی مجهز باشد میتواند شتاب جانبی 1.22 جی را ثبت کند. برای هردو خودرو ترمزهای کربن سرامیکی هم قابل سفارش است. خب با این اوصاف، کدامیک در پیست سریعتر خواهد بود؟ GT3 در نوربرگرینگ تایم 6 دقیقه و 55.34 ثانیه را ثبت کرده اما شورلت هنوز تایم Z06 در این پیست را اعلام نکرده است. شورلت احتمالاً در مسیرهای مستقیم پورشه را مغلوب خواهد کرد اما تعلیق جلوی برگرفته از مسابقات به GT3 در پیچها برتری میدهد؛ بنابراین، فعلاً نمیتوان پیشبینی کرد که کدامیک از این دو ماشین در پیست سریعتر خواهد بود.
داخل: آنالوگ در برابر دیجیتال
در داخل هردو خودرو، همهچیز روی راننده تمرکز دارد. بااینحال، کابین پورشه سنتیتر است و در کنسول میانی آن یک نمایشگر لمسی 10.9 اینچی به چشم میخورد. در صفحه آمپر GT3 هم طبق سنت دیرینه، سرعتسنج در وسط قرار دارد که این سرعتسنج هنوز هم آنالوگ است ولی بااینحال کابین خودرو دوستداشتنی است. از سوی دیگر، داخل کوروت با صفحه آمپر دیجیتالی، مثل کابین هواپیما احساس میشود. نمایشگر لمسی هشت اینچی مرکزی هم که به سمت راننده زاویه دارد، فوقالعاده است و ردیف نازکی از دکمهها روی کنسول مرکزی نیز راننده را از سرنشین جدا میکند. شاید کابین کوروت بیشازاندازه راننده محور باشد ولی داخل این خودرو هم دوستداشتنی احساس میشود.
قیمت و نتیجهگیری: تجربه در برابر اولین تلاش
هنوز قیمت دقیق کوروت Z06 اعلام نشده اما طبق پیشبینیها باید چیزی بین 90 تا 100 هزار دلار باشد. این قیمت فوقالعاده، Z06 را به قهرمان قرن در بین سوپرکارها تبدیل خواهد کرد. شورلت قصد دارد با این قیمتگذاری، به سوپراسپرتسازان ایتالیایی در بازار آمریکا یک درس درستوحسابی بدهد. قیمت GT3 اما از حدود 160 هزار دلار آغاز میشود که اختلاف قابلتوجهی با کوروت دارد اما پورشه ارزش پرداخت هر سنت از این مبلغ را دارد. همچنین در طولانیمدت هم این خودرو ارزش خود را نسبت به کوروت بهتر حفظ خواهد کرد. علاوه بر این، پشت GT3 میراثی نزدیک به دو دههای قرار دارد درحالیکه این Z06 اولین سوپرکار موتور وسط شورلت محسوب میشود؛ بنابراین آیا GT3 ارزش 60 هزار دلار قیمت بیشتر نسبت به Z06 را دارد؟ فعلاً مشخص نیست زیرا شاید این ماشین هم مثل استینگری شگفتیساز شود. بااینحال، شکست دادن GT3 هم بسیار سخت است و بنابراین، حتی فکر انتخاب از بین این دو سوپراسپرت هم ضربان قلب را افزایش میدهد.
مقایسه مشخصات فنی
| شورلت کوروت Z06 | پورشه 911 GT3 |
پیشرانه | 5.5 لیتری V8 | 4.0 لیتری H6 |
قدرت | 670 اسب بخار | 510 اسب بخار |
گشتاور | 624 نیوتن متر | 470 نیوتن متر |
ردلاین | 8,600 rpm | 9,100 rpm |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.6 ثانیه | 3.2 ثانیه |
وزن | 1560 کیلوگرم | 1435 کیلوگرم |
قیمت | حدود 100 هزار دلار | 162 هزار دلار |
https://poll.fm/11006414