درگ تماشایی اوراکان STO، فراری 488 پیستا و پورشه 911GT3

سه‌شنبه 23 فروردین 1401 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
ferrari-488-pista-v-lamborghini-huracan-sto-v-porsche-911-gt3-drag-race-thumbnail-nb-2
سوپراسپرت‌های پیست محور در بین علاقه‌مندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. به همین دلیل، خودروسازان مختلف عمدتاً اقدام به ساخت نسخه‌ای مخصوص پیست از...
تبلیغات

سوپراسپرت‌های پیست محور در بین علاقه‌مندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. به همین دلیل، خودروسازان مختلف عمدتاً اقدام به ساخت نسخه‌ای مخصوص پیست از سوپراسپرت‌های خود می‌کنند. جدیدترین نمونه از این خودروها در حال حاضر، پورشه 911 GT3 نسل 992 و لامبورگینی اوراکان STO هستند. فراری اما چند سالی است که از این بازی کمی عقب نشسته و هنوز نسخه‌ای پیست محور از سوپرکارهای موتور وسط جدیدتر خود مثل F8 تریبوتو را ارائه نکرده است؛ اما آیا آخرین سوپراسپرت پیست محور فراری یعنی 488 پیستا که پیشینهٔ آن به سال 2018 بازمی‌گردد هنوز هم توانایی سرشاخ شدن با ساخته‌های تازه‌نفس پورشه و لامبورگینی را دارد؟

برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو درگی بین این سه سوپرکار پیست محور ترتیب داده است. بله البته این خودروها برای بلعیدن پیچ‌ها و به آتش کشیدن پیست‌ها طراحی شده‌اند اما دیدن رقابت آن‌ها در مسیر مستقیم 400 متر هم خالی از لطف نخواهد بود. 488 پیستا با اینکه قدیمی‌ترین عضو این جمع است اما به لطف برخورداری از دو توربوشارژر، در مقایسه با دو رقیب تنفس طبیعی خود بیشترین قدرت را دارد. این ماشین از یک پیشرانهٔ 3.9 لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که 720 اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد.

از سوی دیگر، 911 GT3 با 510 اسب بخار قدرتی که توسط یک پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی تولید می‌شود، ضعیف‌ترین خودروی جمع به‌حساب می‌آید. این پورشه همچنین بیشترین وزن را هم دراین‌بین دارد. هرچند برای GT3 گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم قابل انتخاب است اما نمونهٔ حاضر در این درگ مثل فراری از یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده می‌کند.

و نهایتاً به جدیدترین نسخه از لامبورگینی اوراکان یعنی نسخهٔ STO می‌رسیم که بشدت روی پیست تمرکز دارد. در سینهٔ این خودرو همان پیشرانهٔ آشنای 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی قرار گرفته که در اینجا هم مثل نسخه‌های پرفورمانته و اوو، 640 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. بااین‌حال، در STO برخلاف دو نسخهٔ قبلی، سامانهٔ چهارچرخ محرک حذف شده و حالا تمام نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این باعث کاهش وزن اوراکان به 1340 کیلوگرم شده که آن را به سبک‌ترین عضو این گروه تبدیل کرده است.

با توجه به این اعداد، روی کاغذ به نظر می‌رسد فراری علیرغم سن بالاتر هنوز هم لااقل در خط مستقیم بر دو رقیب دیگر برتری داشته باشد اما این برتری چقدر خواهد بود و آیا پورشه و لامبورگینی می‌توانند به پیستا نزدیک شوند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.

کپی لینک

مشخصات فنی

 

فراری 488 پیستا

پورشه 911 GT3

لامبورگینی اوراکان STO

پیشرانه

3.9 لیتری V8 توئین توربو

4.0 لیتری H6

5.2 لیتری V10

قدرت

720 اسب بخار

510 اسب بخار

640 اسب بخار

گشتاور

770 نیوتن متر

470 نیوتن متر

565 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

عقب

وزن

1385 کیلوگرم

1435 کیلوگرم

1340 کیلوگرم

قیمت

254,000 پوند

131,530 پوند

260,012 پوند

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.