داستان جالب آسترو-دایملر ساشا کلاسیک، یکی از مهمترین محصولات پورشه...
در سال 1922 خودروی آسترو-دایملر ADS R ساشا یک پیروزی تاریخی را در مسابقات تارگا فلوریو به دست آورد. این خودرو اهمیت زیادی دارد چراکه فردیناند پورشه به عنوان مدیر توسعه و تولید آسترو-دایملر خودرویی را طراحی کرد که به یکی از مهمترین خودروهای این خودروساز آلمانی بدل شد. پورشه ایده تولید خودروی کوچک و ارزانقیمت را با کنت الکساندر ساشا جوزف ون کولورات که همکارش در آسترو-دایملر بود به اشتراک گذاشت اما مدیران شرکت علاقهای به این ایده نداشتند بنابراین پورشه تصمیم گرفت یک خودروی اسپرت رقابتی را برای عموم مردم بسازد. پورشه اسم این خودرو را ساشا گذاشت و چهار پروتوتایپ آن را به مسابقات تارگا فلوریو فرستاد.
این خودرو 598 کیلوگرم وزن داشت و پیشرانه 4 سیلندر 1.1 لیتری آبخنک آن قدرت حدود 50 اسب بخار تولید میکرد. در مسابقات یاد شده خودروهای بزرگتر و قدرتمندتری نیز حضور داشتند اما توزیع وزن و نسبت قدرت به وزن عالی ساشا باعث شد این خودرو نه تنها در کلاس خود بلکه در کل مسابقات نیز حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.
نتیجه به دست آمده واقعاً تاریخی بود. پس از پشت سر گذاشتن 432 کیلومتر، 6 هزار پیچ و گذر از شیبهای 12.5 درصد، ساشا برنده کلاس کمحجمترین پیشرانهها شد و رتبههای اول و دوم را به دست آورد. خودروی آسترو-دایملر ADS R در ردهبندی کلی رتبه 19 را به دست آورد و این در حالی بود که خودروهای بزرگتر که 4 تا 5 برابر قدرت بیشتری داشتند رتبههای پایینتری را کسب کردند.
اما این عملکرد و پیروزی برای متقاعد کردن مقامات شرکت آسترو-دایملر برای تولید ساشا کافی نبود و به همین خاطر پورشه کمپانی یاد شده را ترک کرد و در سال 1931 شرکت خودش را تأسیس کرد. ساشا 100 ساله با برند پورشه تولید نشد اما یکی از مهمترین محصولات بود که راه را برای تأسیس پورشه هموار کرد. بخش میراث و موزه پورشه در یکصد سالگی این خودرو یکی از نمونههای آن را بازسازی کرده تا یادآور روزهای خوش گذشته باشد.