طرح اولیه از ابرخودروی برقی پورشه میشن X رونمایی شد؛ جانشین 918
فراری و پورشه، تقریبا هر 10 سال یکبار اقدام به رونمایی از محصولی در کلاس ابرخودرو میکنند. این سنت تاریخساز، برای فراری قدمت بیشتری دارد اما پورشه نیز از ابتدای قرن 21 به ساخت هایپرکارهای ویژه با تیراژ تولید محدود، علاقهمند شده است.
پورشه 959 بین سالهای 1986 تا 1993 به تعداد 337 دستگاه تولید شد. این پروژه از نظر تجاری برای شرکت سازنده، زیانآور بود اما ضمن شکست رکوردهای مختلف، جایگاهی بسیار مهم در تاریخ خودروسازی جهان بهدست آورد. بسیاری از فناوریهایی که پورشه برای 959 ارائه کرد، موفقیتهای بزرگ در آینده داشت.
با شروع قرن 21 و پایان مشکلات مالی در پورشه، پروژهی کررا GT وارد مرحلهی تجاریسازی شد و سال 2004 به نمایشگاههای جهان رسید. این خودرو در ابتدا 980 نام داشت و با هدف تاثیر بر بهترین سوپراسپرتهای زمان خود، طراحی شد. مدل مفهومی ، پروژهی کررا GT سال 2000 در نمایشگاه پاریس روی صحنه رفت و با کمی تغییرات ظاهری، 4 سال بعد به تولید انبوه رسید. از این مدل، 1270 دستگاه وجود دارد.
پورشه 918 به تعداد 918 دستگاه، سال 2013 تا 2015 تولید شد. از نظر عملکرد فنی و تجاری، 918 بهترین محصول پورشه در گروه خودروهای ویژه محسوب میشود. پیشرانه هیبرید و طراحی خاص در این مدل، فراتر از زمان خود بود. به همین دلیل، 918 یکیاز مهمترین تولیدات پورشه در تاریخ خودروسازی دنیا است و ارزش کلکسیونی بسیار بالایی دارد.
موفقیت تایکان در فروش تجاری و عملکرد فنی، نویدبخش استفاده از پیشرانه تمام برقی برای ابرخودروی بعدی پورشه بود. علاوهبر تایکان، خودروی مسابقهای –تحقیقاتی میشن R هم، تحسین کارشناسان را برانگیخت و نشان داد، عزم پورشه برای توسعه مدلهای اسپرت برقی، جدی است.
پورشه میشن ایکس، اهداف بزرگی دارد. این خودرو قرار است با پیشرانه تمام برقی، بهترین زمان نوربرگ رینگ را ثبت کند و تجربهای عالی از کیفیت رانندگی ارائه دهد. محصول نهایی، زیبایی و راحتی مورد انتظار از یک خودروی گرانقیمت ساخت پورشه نیز خواهد داشت؛ اما احتمالا میتواند اولین مدل جادهای با زمان کمتر از 7 دقیقه در نوربرگ رینگ نیز باشد.
سبک طراحی میشن ایکس مفهومی، تفاوتی عجیب با دیگر تولیدات پورشه دارد. این مدل، چندان مشابه 911 و 918 و تایکان نیست. حالت چراغها و کل بدنه، شباهتهایی به مدلهای مسابقهای پورشه در لمان دارند. این ترکیب به شکلی دیگر، قبلا در مدل مفهومی 919 هیبرید و خودروی مسابقهای 919 دیده شده بود.
دیگر نکتهی مهم که توسط پورشه تاکید میشود، نسبت قدرت به وزن برای میشن ایکس است. معماری 900 ولت این ابرخودروی برقی، یک اسب بخار برای هر کیلوگرم فراهم میکند. اگر وزن میشن ایکس را مشابه پورشه 918 در حدود 1700 کیلوگرم فرض کنیم؛ قدرت تولیدی برای ابرخودروی جدید پورشه، 1700 اسب بخار خواهد بود که روی کاغذ، عددی رویایی و هیجان انگیز است. در سال 2015 قدرت پورشه 918 تقریبا نصف این عدد، برابر با 875 اسب بخار بود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 2/5 ثانیه داشت. در مجموع، میتوان حداقل قدرت 1500 اسب بخار و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 2 ثانیه یا کمتر را برای ابرخودروی برقی پورشه، محتمل دانست.
فراتر از طراحی بدنه و تجهیزات فنی مخفی در میشن ایکس، تصاویر جذابی از نمای داخلی این ابرخودرو منتشر شده است. کابین شباهتهایی به سفینههای فضایی یا حباب زیردریاییهای تفریحی را نشان میدهد تا بهترین دید به اطراف فراهم شود. رنگ اصلی صندلیها و داشبورد، قهوهای نزدیک به نمونهی دیده شده در پورشه 959 کلاسیک است؛ درحالیکه برای فرمان و صندلی راننده، جزئیات سفید وجود دارد. ظاهرا برای سرنشین کنار راننده، تجهیزات آنالوگ استفاده شده است اما روبروی راننده، پنلهای دیجیتال نصب میشوند.
ابعاد میشن ایکس با 918 تفاوتهایی دارد. ارتفاع سقف 1/2 متر، طول 4/5 متر و عرض 2 متر، ابعاد دقیق میشن ایکس را نشان میدهند. این مدل 15 سانتیمتر طول کمتر نسبت به 918 کوتاهتر و 5 سانتیمتر، عرض بیشتر دارد. جالبتر اینکه قرار است باتریهای ابرخودروی پورشه، پشت صندلیها نصب شوند تا بهترین تعادل و مرکز ثقل، وجود داشته باشد.
هنوز اطلاعات رسمی از وزن و قدرت و گشتاور میشن ایکس موجود نیست؛ اما طراحی الهامگرفته از مدلهای مسابقهای لمان، قطعی به نظر میرسد. امسال، 75مین سالگر تاسیس پورشه و صدمین سالگرد برگزاری لمان 24 ساعته است؛ پس میتوان امیدوار بود که برند آلمانی، ابرخودرویی حیرتانگیز و تاریخساز عرضه کند.