درگ سوپراسپرتهای آفرود! پورشه 911 داکار و لامبورگینی هوراکان استراتو
تا همین چند سال پیش اگر کسی حرف از سوپراسپرت آفرودی میزد قطعاً مسخره میشد اما این روزها محبوبیت شاسیبلندها به همهجا کشیده شده و حتی سوپرکارها هم از تب ارتفاعسواری مصون نماندهاند. پورشه و لامبورگینی با ارائهٔ 911 داکار و هوراکان استراتو پیشگامان ساخت سوپراسپرتهای کراس یا آفرودی هستند. این خودروها با تغییراتی مثل افزایش ارتفاع از زمین، روکشهای پلاستیکی در قسمتهای پایینی بدنه و تجهیز به لاستیکهای آلترین، برای مسیرهای ناهموار آماده شدهاند.
حال اما کارواو این دو سوپراسپرت آفرودی را در برابر هم قرار داده است تا ببینیم روی آسفالت و در خط مستقیم کدامیک سریعتر است. هوراکان استراتو از همان پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی آشنا استفاده میکند که در اینجا 610 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ تحویل میدهد. از سوی دیگر، 911 داکار بر اساس کاررا GTS ساخته شده و بنابراین به پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو مجهز است که 480 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور دارد. پورشه هم مثل رقیب ایتالیایی به گیربکس دوکلاچه و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است اما گیربکس آن یک دنده بیشتر دارد.
همانطور که میبینیم، بین دو خودرو اختلاف قدرت زیادی وجود دارد و پورشه بسیار ضعیفتر است. از سوی دیگر، وزن دو خودرو تقریباً برابر بوده و هوراکان تنها پنج کیلوگرم از رقیب آلمانی سبکتر است؛ بنابراین، روی کاغذ 911 نباید شانسی داشته باشد اما آیا بازهم جادوی پورشه خود را نشان خواهد داد و داکار خواهد توانست رقیب قدرتمند ایتالیایی را مغلوب کند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.
مقایسه مشخصات فنی
| پورشه 911 داکار | هوراکان استراتو |
پیشرانه | 3.0 لیتری H6 توئین توربو | 5.2 لیتری V10 |
قدرت | 480 اسب بخار | 610 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر | 560 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1605 کیلوگرم | 1600 کیلوگرم |
قیمت | 173,000 پوند | 232,820 پوند |