مصاف سوپراسپرت‌ها در آفرود! لامبورگینی هوراکان استراتو یا پورشه 911 داکار؟

یک‌شنبه 30 مهر 1402 - 15:30
مطالعه 3 دقیقه
Cars-1
لامبورگینی هوراکان استراتو و پورشه 911 داکار سوپراسپرت‌هایی برای خارج جاده هستند اما کدام‌یک بهتر خواهد بود؟ در اینجا خواهیم فهمید.
تبلیغات

مطمئناً کسی با سوپراسپرت‌هایی مثل هوراکان و 911 به فکر آفرود رفتن نمی‌افتد اما لامبورگینی و پورشه این‌طور فکر نمی‌کنند و به همین دلیل، هوراکان استراتو و 911 داکار را به بازار فرستاده‌اند. هردوی این خودروها ساختار، پیشرانه و بدنهٔ یکسانی با برادران معمولی خود دارند اما به سیستم تعلیق اختصاصی با تراول (بازهٔ حرکتی) بیشتر، لاستیک‌های خارج جاده و صفحات محافظ زیر بدنه مجهز شده‌اند تا برخلاف دیگر سوپراسپرت‌ها، بتوانند از آسفالت خارج شوند.

وقتی به بررسی پیشرانه‌ها بپردازیم، برتری با لامبورگینی است زیرا استراتو به پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی با 610 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور مجهز است درحالی‌که 911 داکار از موتور 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو استفاده می‌کند که 480 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور دارد. با وجود این اختلاف قدرت اما هردو خودرو ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند ولی لامبورگینی با 260 کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت بیشتری نسبت به پورشه با 240 کیلومتر بر ساعت دارد. هردو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز هستند.

از استراتو تنها 1499 دستگاه ساخته می‌شود و این آخرین نسخهٔ هوراکان خواهد بود. از 911 داکار هم 2500 دستگاه ساخته می‌شود و به‌عنوان یکی از جالب‌ترین پورشه‌ها در تاریخ ماندگار خواهد شد؛ اما از بین این دو سوپراسپرت آفرودی، کدام‌یک بهتر است؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، تام فورد از تاپ گیر تاپ گیر فرصت رانندگی با هردو دو خودرو و آزمایش آن‌ها را هم در پیست و هم در مسیرهای خارج جاده پیدا کرده است. بدیهی است که هیچ‌کدام از این سوپراسپرت‌های آفرودی به‌اندازهٔ همتایان معمولی خود در پیست سریع نیستند ولی به گفتهٔ فورد، این خودروها در پیست جذاب‌تر هستند و از بین این دو، پورشه بالغ‌تر احساس می‌شود درحالی‌که لامبو لذت‌بخش‌تر است.

در پیچ‌های پیست، پورشه داکار شبیه ترکیبی از 911 و کاین به نظر می‌رسد و هوراکان استراتو هم برای رانندگی در پیست بسیار هیجان‌انگیز است و تجربهٔ رانندگی آن تحت سلطهٔ موتور 5.2 لیتری V10 قرار دارد. پس‌ازاین، فورد با خودروها از پیست بیرون رفته و راهی مسیرهای خارج از آسفالت می‌شود. وی ابتدا با هوراکان رانندگی می‌کند. استراتو هرچند در آفرود از هوراکان معمولی بهتر عمل می‌کند اما هنوز هم ارتفاع کمی از زمین دارد و روی مسیر شنی، صدای برخورد سنگریزه‌ها با داخل گلگیرها به گوش می‌رسد.

در مقایسه، 911 داکار کمی توانمندتر است که بخشی از این موضوع به خاطر حالت آفرود اختصاصی است که به‌طور هوشمندانه‌ای قدرت را بین دو محور تقسیم می‌کند. علاوه بر این، ارتفاع 911 را می‌توان افزایش داد درحالی‌که چنین امکانی در هوراکان وجود ندارد. همچنین کنترل پورشه کمی آسان‌تر از لامبورگینی است اما به‌اندازهٔ رقیب ایتالیایی هیجان‌انگیز احساس نمی‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.