فروش پورشه 911 RSR با قیمت 2.1 میلیون دلار در حراجی ابوظبی
مدل RSR 3.8 Strassenversion نسخهٔ بسیار خاصی از 911 نسل 964 است که تنها دو نمونهٔ جادهای از آن ساخته شد. این خودرو به پیشرانهٔ 3.8 لیتری لمان مجهز بود.
از پورشه 911 RSR 3.8 Strassenversion تنها دو نمونهٔ جادهای ساخته شد که یکی از آنها اخیراً در حراجی ابوظبی فروخته شده است. قیمت دقیق این خودرو دو میلیون و 127 هزار دلار است که رقمی نجومی برای یک 911 قدیمی به نظر میرسد اما همانطور که اشاره شد، این یک 911 معمولی نسل 964 نیست. RSR 3.8 توسط پورشه موتوراسپرت در حدود 50 دستگاه ساخته شد که اکثر آنها برای مسابقات در نظر گرفته شده بودند ولی دو نمونهٔ جادهای هم با پسوند استراسنورژن وجود دارند.
به همین دلیل، این مدل خاص بسیار موردعلاقهٔ کلکسیونرها است و وقتی هرکدام از این دو دستگاه برای فروش گذاشته میشود با قیمتهای باورنکردنی به فروش میرسد. RSR به پیشرانهٔ 3.8 لیتری لمان مجهز شده بود که در هر سیلندر دو شمع داشت. به گفتهٔ پورشه، این موتور 320 اسب بخار قدرت داشت اما آزمایشهای پرفورمنس خیلی زود نشان داد که این رقم کمتر از واقع بوده و قدرت واقعی موتور چیزی در حدود 375 اسب بخار است.
نمونهای که اخیراً در حراجی فروخته شده، توسط یک مشتری خاص پورشه سفارش داده شده است. گفته میشود سفارشات مختلف وی آنقدر زیاد بوده که چندین سال طول کشیده است تا پورشه بتواند خودروها را تحویل دهد.
هرچند تولید نسل 964 در سال 1993 پایان یافت اما این RSR در 25 می 1996 در بریتانیا به خریدار تحویل داده شده است. این خودرو که تنها 10 کیلومتر کار کرده بود، بعداً در یک کلکسیون خصوصی ناپدید شد و دیگر هیچگاه دیده نشد تا اینکه در سال 2017 به مالکی دیگر رسید.
طی این سالها، خودرو کاملاً دستنخورده باقیماند و با آن رانندگی نشده است. باوجود پوشش محافظ کارخانه، رنگ بدنه آسیب دیده و این RSR باید بهخوبی تمیز شود. همچنین به نظر میرسد اگر مالک جدید بخواهد با آن رانندگی کند به تعمیراتی اساسی نیاز داشته باشد.
خریدار اولیهٔ این RSR که خودرو را با رنگ نقرهای متالیک قطبی سفارش داد، از پورشه خواست این 911 مسابقهای را به برخی ویژگیهای جادهای مجهز کند. یکی از این سفارشات، تودوزی چرمی کاملی است که تا روی سقف، ستون فرمان و حتی رول کیج هم کشیده شده است. باک بنزین 120 لیتری، صندلی سرنشین، رینگهای تک پیچ و دیفرانسیل قفل شونده هم از دیگر ویژگیهای خاص این RSR هستند.
حال که این 911 بسیار کمیاب است و کارکرد بسیار پایینی هم دارد، بهاحتمالزیاد با وجود فروش به مالکی جدید، بازهم هیچگاه آن را در جادهها نخواهیم دید و همچنان در محلی سرپوشیده نگهداری خواهد شد. البته 911 موردبحث در سال 2017 هم با قیمت 2.25 میلیون فروخته شد و بنابراین مالک قبلی هیچ سودی نکرده است. نمونهٔ دوم RSR استراسنورژن هم با کارکرد 65 کیلومتر، حدود 2.5 میلیون دلار ارزش دارد.