نگاهی به تمام راه‌های ممکن برای ادامه حیات پورشه 911 درون‌سوز

سه‌شنبه 10 بهمن 1402 - 12:30
مطالعه 5 دقیقه
Porsche-911-6
هرچند قوانین آلایندگی سخت و سخت‌تر می‌شوند و پیشرانه‌های درون‌سوز را به سمت انقراض سوق می‌دهند اما هنوز هم راه‌هایی برای حفظ پورشه 911 درون‌سوز...
تبلیغات

هرچند قوانین آلایندگی سخت و سخت‌تر می‌شوند و پیشرانه‌های درون‌سوز را به سمت انقراض سوق می‌دهند اما هنوز هم راه‌هایی برای حفظ پورشه 911 درون‌سوز وجود خواهد داشت.

در اواسط سال 2023، رئیس بخش سوخت‌های مصنوعی پورشه گفت این برند تا زمانی که ممکن باشد، به تولید 911 درون‌سوز ادامه خواهد داد. این کار اما بسیار دشوار خواهد بود زیرا پورشه باید با قوانین آلایندگی تقریباً تمام کشورهای جهان اول مبارزه کند. به‌عنوان‌مثال، در چندین ایالات آمریکا، کمی بیش از یک دههٔ دیگر فروش خودروهای درون‌سوز جدید ممنوع خواهد شد؛ بنابراین، پورشه چطور می‌تواند این قوانین و ممنوعیت‌ها را دور بزند؟ برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه همهٔ آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

کپی لینک

سوخت مصنوعی

پورشه در سال 2020 همکاری خود با شرکت HIF را برای توسعهٔ سوخت‌های مصنوعی اعلام کرد و دو سال بعد، رسماً تولید این سوخت در کارخانه‌ای در شیلی آغاز شد. سوخت‌های مصنوعی می‌توانند در تمام پیشرانه‌های درون‌سوز روی کره زمین استفاده شوند درحالی‌که کربن خنثی هستند؛ بنابراین، در حال حاضر، یک پورشه 911 با استفاده از سوخت مصنوعی، از هر خودروی الکتریکی دیگری سازگارتر با محیط‌زیست خواهد بود. پورشه برای اینکه نشان دهد سوخت مصنوعی چه توانایی‌هایی دارد، با رساندن یک 911 کاررا 4S بسیار اصلاح‌شده به ارتفاع 6,734 متر از سطح دریا، رکورد رانندگی در بالاترین ارتفاع را شکست. علاوه بر این، پورشه در فستیوال گودوود 2022 از سوخت مصنوعی برای تأمین انرژی یک 911 کلاسیک استفاده کرد تا ثابت کند حتی خودروهای قدیمی هم می‌توانند از این سوخت استفاده کنند. البته قیمت سوخت مصنوعی هنوز خیلی بالا است اما با آغاز تولید انبوه کاهش خواهد یافت.

کپی لینک

911 هیبریدی

حرف از 911 هیبریدی ممکن است برای برخی مثل کفر گفتن باشد ولی میدانیم این اتفاق خواهد افتاد. در سپتامبر 2022 یک 911 کاررا GTS با برچسب زردرنگ روی شیشه که نشان‌دهندهٔ استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی است در نوربرگ‌رینگ دیده شد و احتمالاً این نسخه را با معرفی فیس‌لیفت نسل کنونی 911 خواهیم دید. تولید یک نسخهٔ هیبریدی تا زمانی که تولید سوخت مصنوعی افزایش پیدا کند گزینه‌ای عالی خواهد بود. حتی ممکن است نسخهٔ هیبریدی آن‌قدر خوب باشد که به عضوی دائمی در خانوادهٔ 911 تبدیل شود. هم‌اکنون میدانیم که قوای محرکهٔ این 911 از نوع پلاگین‌هیبریدی نخواهد بود و بنابراین وزن زیادی به خودرو اضافه نخواهد کرد. البته 911 هم‌اکنون در هر نسخه‌ای خودروی بسیار سریعی است اما اضافه شدن یک موتور الکتریکی که خلأ گشتاور را پر کند پرفورمنس این افسانهٔ آلمانی را بهبود خواهد بخشید.

کپی لینک

تکنولوژی جدید توربوشارژر

در توربوشارژرهای کنونی، دریچه‌ای بنام وست‌گیت وجود دارد که فشار اضافی گازهای اگزوز را عبور می‌دهد تا به توربو آسیب نرسد. این یعنی بخشی از فشار گازهای اگزوز معمولاً به هدر می‌رود. در اوایل سال 2023 اما پورشه حق اختراع طرحی برای افزایش عملکرد توربوشارژر را به ثبت رساند. در این طرح، مقدار اضافی گازهای خروجی موتور به سمت توربوشارژ ثانویه‌ای هدایت می‌شود بدون آنکه در عملکرد توربوشارژر اصلی خللی وارد کند. در این سیستم، پورشه گازهای خروجی موتور را از طریق دو کانال، تقسیم می‌کند. یک کانال توربوشارژر سنتی را تغذیه می‌کند درحالی‌که کانال دیگر گازها را به سمت توربوشارژر ثانویه هدایت می‌کند. این مجموعه‌ای پیچیده است اما می‌تواند خروجی و راندمان پیشرانهٔ درون‌سوز را افزایش و میزان آلایندگی را کاهش دهد.

کپی لینک

فرایند جدید احتراق

در همان اوایل سال 2023، پورشه حق اختراع طرح جدیدی برای احتراق پیشرانه را هم به ثبت رساند. در این طرح، هر سیلندر از پیشرانه به یک محفظهٔ پیش‌احتراق مجهز است. به‌طور خلاصه، هنگام فشرده‌سازی مخلوط سوخت و هوا در سیلندر، بخشی از این مخلوط داخل محفظهٔ دوم قرار می‌گیرد و اگر راننده به قدرت بیشتری نیاز داشته باشد، مخلوط داخل محفظهٔ دوم محترق شده و به شکل شعله‌های آتش وارد محفظهٔ احتراق اصلی می‌شود. به گفتهٔ پورشه، این سیستم بسته به میزان پرفورمنس موردنیاز، مقیاس‌پذیر خواهد بود. این طراحی می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور شود.

کپی لینک

پیشرانهٔ V4 هیبریدی

در اواخر سال 2023، گزارش شد که پورشه در حال آزمایش یک پیشرانهٔ هیبریدی V4 روی شاسی 911 است. گفته می‌شود این پیشرانه نسخه‌ای از قوای محرکهٔ V4 هیبریدی پورشه 919 لمانز برای ارزیابی استفاده در جاده‌ها است. پورشه پیش‌ازاین هم پیشرانه‌های مسابقه‌ای را به جاده آورده است مثل موتور V10 فرمول یک که در سینهٔ کاررا GT قرار گرفت. البته اینکه آیا پورشه واقعاً 911 را به پیشرانهٔ V4 مجهز خواهد کرد یا نه مشخص نیست زیرا این کار با میراث 911 که همیشه از پیشرانه‌های شش سیلندر تخت استفاده کرده مغایرت دارد. بااین‌حال، نمی‌توان احتمال استفاده از یک پیشرانهٔ درون‌سوز کوچک‌تر را در 911 رد کرد زیرا هرچه باشد این هنوز هم یک موتور درون‌سوز است و برای علاقه‌مندان از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی بهتر خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.