معرفی پورشه تایکان 2025 کراس توریسمو و توربو S؛ صفر تا صد 2/3 ثانیه
مدل جدید تایکان تغییر چهره و بهبود فنی، خواهد داشت تا در نسخهی توربو S قویتر از 918 باشد. سدان برقی پورشه، افزایش قیمت نسبت به مدل فعلی نیز ارایه خواهد کرد.
اولین تایکان، سال 2019 معرفی شد تا نخستین خودروی تمام الکتریکی پورشه باشد. این محصول، خیلی زود به محصولی پرفروش تبدیل شد و قابلیتهای عالی برای رانندگی شهری و پیست را نشان داد.
تایکان جدید، چراغهای متفاوت از نسخهی اولیه دارد. همچنین، فرم بدنه با گوشههای تیز در نزدیکی چراغ، حذف شده است. طراحان پورشه برای سپر این خودرو نیز تغییراتی لحاظ کردهاند تا ضمن کاهش اندازهی حفرههای طرفین، حالت ساده و مینیمال تایکان، بیش از پیش، تاکید شود. در نمای پشت، تفاوت مهمی بین مدل 2025 و 2024 نیست، اما پیوستگی نور قرمز رنگ چراغهای عقب، اضافه شده است.
پورشه معمولا برای فیسلیفت محصولاتش، زحمتی نمیکشد. در عوض، بهبود فنی و کیفیت رانندگی را آنچنان به سرانجام میرساند که مشتریان برای پیشخرید یک خودروی جدید، لحظه شماری کنند. با این شرایط، تایکان 2025 نیز تفاوت قابل توجه نسبت به مدل قبلی خواهد داشت.
موتورهای برقی، بهینهسازی نشده و نمونههای کاملا جدید هستند که قدرت بیشتر با وزن کمتر فراهم میکنند. جزئیات کامل از عملکرد این پیشرانهها هنوز مشخص نیست اما نسخهی پایه با سیستم محرک عقب، 483 اسب بخار قدرت خواهد داشت و نسبت به قبل، حدود 80 اسب بخار قویتر خواهد بود.
تغییر فنی برای تایکان توربو S چشمگیرتر است. در گذشته، قویترین تایکان با قدرت 750 تا 760 اسب بخار تولید میشد اما در سال 2025 همراه 938 اسب بخار عرضه خواهد شد. این آمار، 23 درصد افزایش قدرت را نشان میدهد. همچنین سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تایکان توربو S جدید، 2/3 ثانیه خواهد بود تا 0/2 ثانیه بهبود یابد.
باتریهای تایکان جدید هم، افزایش شعاع حرکتی فراهم خواهند کرد. ظرفیت عملیاتی برای نسخهی پایه، 83/6 کیلووات ساعت خواهد بود. گرانترین مدل هم، باتری 105 کیلووات ساعت خواهد داشت که در عمل 98/6 کیلووات ساعت ارایه خواهد کرد. سیستم بازیافت انرژی که در خودروی قبلی، 290 کیلووات قدرت داشت، حالا به 400 کیلووات رسیده است. با این شرایط، میتوان پیشبینی کرد که ارزانترین تایکان، شعاع حرکتی 500 تا 550 کیلومتر داشته باشد و نسخههای گرانتر، بتوانند نزدیک به 650 کیلومتر با یک شارژ، طی کنند.
مهندسان پورشه، سیستمهای کمک راننده، کنترل کشش و حتی تایرهای خودرو را بهینهسازی کردهاند. مدل 2025 فشار جانبی 0/496 جی برای مانورهای سریع را تحمل میکند؛ درحالیکه تایکان 2024 با تایرهای سفارشی تا 0/3 جی کاربرد داشت. جزئیات آیرودینامیک، سیستمهای خنککننده و کنترل حرارت هم، نقش مهمی در بهبود شعاع حرکتی و کیفیت رانندگی تایکان 2025 خواهند داشت.
مشتریان پرتعداد و پیشرفت فناوریها به پورشه اجازه میدهند افزایش قیمت برای تایکان جدید لحاظ کند. ارزانترین نمونه، 9 هزار دلار گرانتر از تایکان 2024 خواهد بود و آستانه قیمت 101 هزار دلار خواهد داشت. گرانترین مدل با بدنهی کراس توریسمو (شوتینگ بریک) و تجهیزات فنی توربو S، به قیمت 214 هزار دلار فروخته میشود.