داستان تنها پورشه 911 چهاردر جهان، پدربزرگ پانامرا!
پورشه 911 سال گذشته شصتمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت. در طول این سالها، نسلها و نسخههای مختلفی از این خودرو معرفی شده است اما پورشه هیچگاه اقدام به ساخت نسخهٔ چهاردر نکرد. بااینوجود، بر اساس نسل اول 911، یک نمونهٔ چهاردر ساخته شد که داستان جالبی دارد. این 911 چهاردر منحصربهفرد که در موزهٔ خودروی پترسون به نمایش درآمده است، توسط «ویلیام دیک» سفارش داده شد. وی یک فروشندهٔ برجستهٔ خودرو بود که نمایندگی فروش پورشه و فولکسواگن را در تگزاس در اختیار داشت.
دیک که عاشق خودروهای گران و چشمگیری مثل فراری و مازراتی بود، میخواست یک خودروی اسپرت کاربردی برای استفادههای خانوادگی داشته باشد. دیک و مدیر نمایندگی فروش او راهی ایتالیا شدند تا یک طراح خودرو برای انجام این پروژه پیدا کنند. پس از چند هفته، طرحها به آمریکا رسید و وظیفه تبدیل آن به خودروی واقعی به یک شرکت اتاقسازی در کالیفرنیا سپرده شد. بدین منظور، سقف خودرو برداشته و به طول آن 533 میلیمتر افزوده شد. فاصلهٔ محوری هم به 2,743 میلیمتر افزایش یافت.
برای درهای عقب خودرو از درهای جلوی 911 دیگری استفاده شد که بهصورت برعکس نصب شدند و درهای موسوم به خودکشی را پدید آوردند. پس از هشت ماه کار، خودرو در آگوست سال 1967 تکمیل شد و دیک در همان سال 911 چهاردر را بهعنوان هدیهٔ کریسمس به همسرش داد. هزینهٔ این پروژه حدوداً 20 هزار دلار معادل 184 هزار دلار امروز بود و قیمت این 911 چهاردر گرانتر از یک سدان صفرکیلومتر رولزرویس تمام شد اما نتیجهٔ کار خلق خودروی کاملاً منحصربهفردی بود. این ماشین ابتدا سبزرنگ بود اما بعداً رنگ آن به قهوهای تغییر داده شد.
کابین 911 چهاردر با چرم فراوانی تزئین شده بود که مطابق با رنگ بیرونی، قهوهای بود. تریم چوبی هم جلوهٔ زیبایی به کابین بخشیده بود و جالب اینکه کف خودرو هم از چوب ساخته شده بود. سرنشینان عقب از پنجرههای برقی بهره میبردند که در دههٔ 60 آپشن بسیار مهمی بهحساب میآمد. برای این پنجرهها از موتورهای سانروف برقی پورشه استفاده شد و با توجه به نصب برعکس درهای عقب، قاب پنجرهها و شیشهها باید بهطور اختصاصی از ابتدا ساخته میشد.
ویلیام دیک اما مرد ثروتمندی بود و میتوانست هر خودروی چهاردری که میخواهد بخرد، پس چرا اقدام به ساخت چنین خودرویی کرد؟ به گفتهٔ منابع مختلف، وی امیدوار بود که پورشه را برای تولید 911 چهاردر تشویق کند اما هرگز موفق نشد. البته طی سالهای بعد پورشه با ساخت پروتوتایپهایی مثل 989 و 928 H50 علاقهٔ خود را به ساخت چنین خودرویی نشان داد که نهایتاً به تولید پانامرا در سال 2009 انجامید. هرچند پانامرا درهای خودکشی ندارد و بر اساس 911 ساخته نشده است اما میتوان 911 چهاردر ویلیام دیک را پدربزرگ آن دانست.