درگ پورشه 918 و فراری SF90، هایپرکار دیروز یا سوپراسپرت امروز؟

دوشنبه 7 اسفند 1402 - 12:00
مطالعه 3 دقیقه
photo_2024-02-24_12-38-12
پورشه 918 یکی از آغازگران انقلاب هیبریدی در هایپرکارها بود و فراری SF90 فرزند این انقلاب است. در مبارزهٔ بین این دو برنده چه کسی خواهد بود؟
تبلیغات

زمانی که گوردون موری مک‌لارن F1 را مهندسی کرد، در جهان ماشین ناگهان دوران جدیدی آغاز شد. این شروع داستان هایپرکارها بود که جنگ اسب بخار را به سطحی غیرقابل درک برای سوپراسپرت‌ها ارتقاء دادند. پس‌ازاین بود که بوگاتی، کونیگزگ، پورشه و فراری همگی به این بخش نوظهور وارد شدند. پس‌ازاینکه ویرون به نقطهٔ عطف هایپرکارها تبدیل شد، تثلیث مقدس پورشه 918، مک‌لارن P1 و فراری لافراری شکل گرفت. این خودروها نشان دادند که از قوای محرکهٔ هیبریدی هم می‌توان برای تولید پرفورمنس شگفت‌انگیز و دستیابی به شتاب‌های گیج‌کننده استفاده کرد.

پورشه 918 زمانی که به بازار آمد، بلافاصله رکورد سرعت ویرون را در 400 متر شکست و در آن زمان شبیه یک انقلاب در دنیای هایپرکارها محسوب می‌شد. قوای محرکهٔ هیبریدی در این سه خودرو آن‌قدر موفقیت‌آمیز بود که در حال حاضر به رویه‌ای معمول برای سازندگان سوپراسپرت تبدیل شده است. از این طریق بود که امروز فراری SF90 را داریم. خودرویی که قدرت و پرفورمنس فوق‌العادهٔ هایپرکارهای یک دهه پیش را در کلاس و قیمت سوپراسپرت‌ها ارائه می‌کند؛ اما آیا یکی از بنیان‌گذاران قوای محرکهٔ هیبریدی می‌تواند حریف فرزند جوانی که از آن انقلاب بیرون آمده است شود؟ این سؤالی است که کارواو قصد دارد در جدیدترین درگ خود به آن پاسخ دهد.

ازآنجایی‌که پورشه 918 در سال 2013 و فراری SF90 در سال 2019 معرفی شده‌اند، این دو ماشین شش سال باهم اختلاف سن دارند. پورشه از یک شاهکار 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که توسط دو موتور الکتریکی همراهی می‌شود. پیشرانهٔ بنزینی با 608 اسب بخار قدرت به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد درحالی‌که موتورهای الکتریکی هم 286 اسب بخار به این رقم اضافه می‌کنند و مجموع خروجی را به 887 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور می‌رسانند. نسخهٔ معمولی این خودرو 1675 کیلوگرم وزن دارد اما نمونهٔ حاضر در درگ از نسخهٔ وایساخ است که حدود 45 کیلوگرم وزن کمتری دارد.

از سوی دیگر، فراری خودرویی قوی‌تر و سبک‌تر است. این سوپراسپرت ایتالیایی به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 780 اسب بخار قدرت به همراه سه موتور الکتریکی با 220 اسب بخار قدرت مجهز است که مجموعاً 1000 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. SF90 همچنین با 1570 کیلوگرم وزن، حدود 64 کیلوگرم از رقیب آلمانی سبک‌تر است؛ بنابراین، پیش‌بینی برندهٔ این رقابت جذاب دشوار نخواهد بود اما آیا در دنیای واقعی همان اتفاقی رخ خواهد داد که اعداد روی کاغذ نشان می‌دهند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.

کپی لینک

مشخصات فنی

فراری SF90 استراداله

پورشه 918 اسپایدر

پیشرانه

4 لیتری V8 توربو هیبریدی

4.6 لیتری V8 هیبریدی

قدرت

1000 اسب بخار

887 اسب بخار

گشتاور

800 نیوتن متر

1280 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

1570 کیلوگرم

1634 کیلوگرم

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.