حراج پورشه 906 زیباترین خودروی اشتوتگارت با قیمت 2.2 میلیون دلار

پنج‌شنبه 17 اسفند 1402 - 07:30
مطالعه 7 دقیقه
16
بسیاری از کارشناسان و طرفداران دنیای خودرو، پورشه 906 را جزو زیباترین محصولات تاریخ این برند می‌دانند.
تبلیغات

پورشه 906 در سال 1966 و به عنوان نسخه‌ای کاملاً بازطراحی شده از 904 معرفی شد. هر دو خودرو نسخه‌های جاده مدل‌های مسابقه حاضر در کلاس خودروهای 2 لیتری بودند و در دوران خود حرف اول را می‌زدند. 906 از نسخه اصلاح شده پیشرانه 6 سیلندر 2 لیتری تخت پورشه 911 استفاده می‌کرد و به شاسی فریم فضایی لوله‌ای و بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس مجهز شده بود. رقیب اصلی این خودروی آلمانی را می‌توان فراری دینو 206P دانست.

پورشه 906 در سال 1966 و به عنوان جایگزین 904 معرفی شد. خودروی موردبحث بر اساس قوانین خودروهای گروه 4 توسعه یافت و طراحی آن با هدایت فردیناند پژ انجام شد. به منظور بهبود حداکثری راندمان آیرودینامیکی، 906 در تونل باد تست شد. شاسی فریم فضایی سبک‌وزن و لوله‌ای به همراه بدنه فایبرگلاس جزو ویژگی‌های شاخص خودرو بودند. نیروبخش محصول زیبای پورشه پیشرانه 6 سیلندر 2 لیتری تخت هوا خنک برگرفته از 911 بود. این پیشرانه در 906 قدرت 210 اسب بخار تولید می‌کرد و نیروی خود را از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌ها می‌رساند. ترمزهای دیسکی در چهار چرخ و سیستم تعلیق مستقل با تنظیمات مسابقه هم جزو دیگر ویژگی‌های خودرو بودند. حداکثر سرعت پورشه 906 به بیش از 280 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این خودرو به موفقیتی آنی دست‌ یافت و با شکست دادن فراری دینو 206P در مسابقات 24 ساعته دیتونا 1966 پیروز کلاس خود شد. پس از آن بود که پیروزی‌های محصول موفق پورشه ادامه یافت که از جمله آن‌ها می‌توان به قهرمانی در تارگا فلوریو 1966، پیروزی کلاس خود در 24 ساعته لمان 1966، قهرمانی‌های مختلف در لاگونا سکا و... اشاره کرد. خودرویی که مشاهده می‌کنید پورشه 906 کررا 6 مدل 1966 است که با رانندگی سپ گریگر در مسابقات کلاس 2 لیتری قهرمانی تپه نوردی اروپا شرکت کرد. این خودرو هم‌اکنون بازسازی شده و با قیمت تخمینی 1.8 تا 2.2 میلیون دلار حراج خواهد شد.

پورشه در مجموع تنها 65 دستگاه از کررا 6 را تولید کرد که 52 دستگاه آن‌ها به پیشرانه 6 سیلندر 2 لیتری تخت 911 R مجهز بوده‌اند. ژرمن‌ها برای شرکت در کلاس خودروهای گروه 4 فیا می‌بایست 50 خودرو را تولید می‌کردند و همه آن‌ها می‌بایست مجوز حضور در معابر عمومی را کسب کرده و از دو صندلی کاربردی سود می‌بردند. برای این خودروی جدید یک شاسی فریم فضایی فولادی در نظر گرفته شد که به خاطر استحکام بالا مشهور گشت. بدنه فایبرگلاس 906 نیز با کمک تونل باد توسعه یافت تا در سرعت‌های بالا حداکثر راندمان آیرودینامیکی را داشته باشد.

در بطن خودروی موردبحث نسخه‌ای اصلاح شده از پیشرانه 2 لیتری پورشه 911 R قرار داشت. این پیشرانه به میل‌لنگ فولاد فورج کاری شده و یاتاقان‌های تیتانیومی مجهز شد و در دور 8 هزار 210 اسب بخار قدرت تولید کرد که برای پیشرانه 2 لیتری آن دوران عدد قابل‌توجهی محسوب می‌شود. پورشه 906 با وزن 580 کیلوگرم حداکثر سرعت فراتر از 280 کیلومتر در ساعت داشت.

واضح بود که پورشه امیدهای زیادی به 906 کررا 6 جدید داشت و با شکست دادن فراری دینو 206P در رقابت‌های 24 ساعته دیتونا 1966 این موضوع را به خوبی نشان داد. در همان سال پیروزی‌های متنوعی در رقابت‌هایی همچون تارگا فلوریو، 24 ساعته لمان، 12 ساعته سبرینگ، 1000 کیلومتری اسپا و مونزا و... به دست آمد. به دلیل سقف تولید محدود و از بین رفتن برخی مدل‌ها در تصادفات درون پیست، 906 های باقی مانده جزو گران‌ترین محصولات بازار به شمار می‌روند و البته جزو زیباترین خودروهای تاریخ پورشه نیز هستند.

خودرویی که در تصاویر حضور دارد از رنگ قرمز کلاسیک سود می‌برد و لاستیک‌های مسابقه‌ای دانلوپ مجهز است. این خودرو در سال 1966 به سپ گریگر نمایندگی فولکس‌واگن پورشه در مونیخ تحویل داده شد. او راننده مسابقات هر دو برند در بسیاری از رقابت‌های اروپایی بود و با همین خودرو در چندین رقابت به قهرمانی رسید. به خاطر استهلاک پیشرانه در طول این مسابقات، گریگر مجبور شد پیشرانه را تعویض کند. 906 کررا 6 موردبحث بعدها به فرد دیگری واگذار شد و در نهایت در برخی رویدادهای موتور اسپرت حضور یافت. نهایتاً کوین ژانت متخصص خودروهای مسابقه‌ای پورشه فرایند بازسازی کاملی را روی 906 انجام داد و آن را درست به مشخصات کارخانه بازگرداند. این خودرو هم‌اکنون در حراجی شرکت می‌کند و تخمین زده شده با قیمت بین 1.8 تا 2.2 میلیون دلار به فروش رود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.