پورشه K1 برای اولین بار دیده شد، شاسیبلند برقی هفتنفره!
پورشه طی دو دههٔ گذشته با عرضهٔ کاین به بازار موفقیت بزرگی کسب کرد اما این خودرو تا چند سال آینده عنوان پرچمدار شاسیبلندهای این شرکت را از دست خواهد داد زیرا در سال 2027 پورشه شاسیبلند سه ردیفهٔ بزرگتری را به بازار خواهد فرستاد که فعلاً با کد K1 شناخته میشود. حال برای اولین بار، پروتوتایپ این خودرو در حال آزمایش در جادههای آلمان دیده شده است. این یک شاسیبلند تمام الکتریکی خواهد بود که با سه ردیف صندلی ارائه خواهد شد.
K1 از همان زبان طراحی محصولات الکتریکی پورشه استفاده میکند اما برخلاف ماکان EV جدید، چراغهای جلوی این مدل سه ردیفه از نوع دوقسمتی نیست و کل چراغها در یک مجموعه جای گرفتهاند. همچنین K1 بهعنوان یک شاسیبلند هفتنفره، بسیار بزرگتر از تمام ساختههای قبلی پورشه است. به گفتهٔ نمایندگیهای پورشه که قبلاً این خودرو را دیدهاند، K1 اصلاً شبیه یک پورشه به نظر نمیرسد و طراحی عقب آن صاف است که شباهتی به ماکان و کاین ندارد. در این قسمت چراغهای باریک سراسری را میبینیم درحالیکه در پایین سپر جلو ورودی هوایی مشابه فیسلیفت 911 به چشم میخورد که اواخر امسال معرفی خواهد شد.
درحالیکه تایکان روی پلتفرم J1 گروه فولکسواگن ساخته شده، K1 از پلتفرم کاملاً جدید SSP Sport استفاده خواهد کرد. این نسخهای بهبودیافته از پلتفرم SSP فولکسواگن است که برای خودروهای الکتریکی ارزانتر در نظر گرفته شده است. این شاسیبلند سه ردیفه همچنین از معماری الکتریکی جدید 920 ولتی استفاده خواهد کرد که به معنای سرعت شارژ بسیار بالاتر از تایکان است. علاوه بر این، در K1 طرح جدید باطری سلول به شاسی را خواهیم دید که امکان تجهیز به باطریهایی با ظرفیت بیش از 100 کیلووات ساعت و شعاع حرکتی حداکثر 700 کیلومتر را فراهم خواهد کرد.
این یعنی K1 خودرویی مناسب برای پیمایشهای طولانی خواهد بود اما به گفتهٔ مدیرعامل پورشه «الیور بلوم»، شاسیبلند سه ردیفهٔ این شرکت همچنان شخصیت اسپرتی خواهد داشت. انتظار میرود پورشه K1 زمانی که در سال 2027 برای رقابت با رنجروور الکتریکی به بازار عرضه شود، بیش از 200 هزار دلار قیمت داشته باشد.