بازتولید شگفت انگیز 911GT1 با قیمت میلیون دلاری و تولید محدود
پس از آنکه تصاویر جاسوسی از این خودرو در فرودگاه لسآنجلس توجه بسیاری به خود جلب کرد و باعث شروع گمانهزنیها شد، سرانجام شرکت بریتانیایی تاتهیل از خودروی GT وان خود رونمایی کرد. این سوپراسپرت بازسازیشده بر پایه خودروی مسابقهای پورشه 911GT1 توسعه پیدا کرده است که در دهه 90 میلادی بیش از 600 اسب بخار قدرت تولید میکرد و 1,200 کیلوگرم وزن داشت. تاتهیل اعلام کرده است که برای هرچه خاصتر نگهداشتن این خودرو، تولیدش را به 22 دستگاه محدود خواهد کرد.
پورشه در سال 1996 و 1997 برای حضور در مسابقات لمان، از بخش جلویی و میانی 911 تولید انبوه و بخش فولادی مخصوص پروتوتایپ 962 استفاده کرد تا 911GT1 را خلق کند. از آنجا که شباهت زیادی میان محصول تاتهیل و خودروی اصلی وجود دارد، احتمال میرود که این شرکت هم از همین تکنیک استفاده کرده باشد؛ البته GT وان با وجود سیستم موتورمیانی خود از بخش عقب یک 911 عادی استفاده نمیکند و طراحی منحصربهفرد خود را دارد.
سازنده انگلیسیGT وان اعلام کرده که قلب تپنده خودروی جدیدش را یک واحد 4 لیتری 6 سیلندر تخت تشکیل میدهد که بسته به تمایل خریدار این خودرو، توان تولید 500 یا بیش از 600 اسب بخار قدرت را خواهد داشت و تا 11 هزار rpm هم دور برمیدارد. از آنجایی که تاتهیل درباره سیستم کمکپیشران سخنی به میان نیاورده است و بازسازیکنندههای پورشه از تجهیز آن به سوپرشارژر خودداری میکنند، گمان میکنیم که تاتهیل GT وان هم از توربوشارژر سود ببرد.
خریداران GT وان درکنار انتخاب نوع پیشرانه خود میتواند جعبهدنده را هم از میان یک نسخه دستی یا دوکلاچه خودکار انتخاب کند. این خودرو برای تامین سواری مناسب به سیستم فنربندی دوجناغه منحصربهفرد خود مجهز شده است و نیروی ترمزش را از ترمزهای کربنسرامیکی تامین میکند. امنیت سرنشینانش این سوپراسپرت هم با میلهای محافظ تاییدشده توسط FIA چند برابر شده است تا خریداران ثروتمند از بابت حفظ جانشان نگرانی کمتری داشته باشند؛ هرچند که یاگر کسی با سرعتی بالای 250 کیلومتر بر ساعت تصادف کند، در هرصورت شانس چندانی برای زندهماندن نخواهد داشت.
این اولینبار نیست که برند تاتهیل به تقویت خودرو مشغول میشود؛ مجموعه یادشده پیشتر هم برای حضور در مسابقات رالی به ساخت قطعات و ارتقا مدلهای مختلف پورشه پرداخته است. پروژه GT وان هم حاصل تلاش این برند با همکاری با بازسازیکننده مشهور 911، سینگر، محسوب میشود.
با توجه به اینکه رقیب پورشه 911GT1 در رقابتهای لمان دهه 90 میلادی «تویوتا GT وان» نام داشت، میتوان کمی از سیستم نامگذاری تاتهیل خورده گرفت اما از آنجا که مشتریان منحصربهفردی خواهد داشت، احتمالا این مسئله روی فروش آن بیتاثیر خواهد بود. تاتهیل برای تسلیخاطر هر چه بیشتر خریداران اعلام کرده که خودروی جدیدش برای جاده ساخته شده و مجوزهای لازم را هم دریافت کرده است.
قیمت این سوپراسپرت خاص هنوز اعلام نشده است اما با توجه به قیمت بسیار 911GT1 میتوان انتظار داشت که این مدل هم با قیمت بسیار بالا به فروش برسد. نظر شما درباره تاتهیل GT وان چیست؟