یادی از رکورد 35 ساله استفان بلوف با پورشه 956 در نوربرگ رینگ!

پنج‌شنبه 10 آبان 1403 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Bellof 2
نام پورشه آلمان با پیست نوربرگ رینگ عجین شده و یکی از رانندگان آن با نام استفان بلوف به مدت 35 سال رکورددار این پیست بوده است.
تبلیغات

استفان بلوف راننده آلمانی که در سال 1983 میلادی 25 ساله بود با پورشه 956 و هم‌تیمی‌های خود همچون جکی ایکس، یوخن ماس و هانس استاک طوفانی به پا کرد. یکی از مشهورترین دستاوردهای بلوف را می‌توان در پیست نوربرگ رینگ دانست، پیستی حدود 20 کیلومتری که به جهنم سبز معروف است و بیش از 170 پیچ دارد. استفان بلوف یکی از اعضای تیم روتمانس پورشه بود و خودروی خود را به همراه راننده انگلیسی درک بل می‌راند. پورشه 956 یکی از افسانه‌ای‌ترین محصولات این برند به شمار می‌رود. در سال 1983، گروه C مسابقات به عنوان یکی از خاص‌ترین رشته‌های موتور اسپرت محسوب می‌شد و 956 نیز به دنبال شکست حریفان بود. این خودرو از پیشرانه 6 سیلندر 2.6 لیتری توربو استفاده می‌کرد و 620 اسب بخار قدرت داشت. از دیگر ویژگی‌های پورشه 956 می‌توان به حداکثر سرعت 354 کیلومتر در ساعت اشاره کرد.

قوانین این کلاس از مسابقات نیز جالب بوده است. به منظور دستیابی به حداکثر راندمان، حداقل وزن خودروها باید 801 کیلوگرم می‌بود و حداکثر حجم باک سوخت نیز 26.5 گالن اعلام شده بود. هر خودرو در این مسابقه 1000 کیلومتری فقط می‌توانست حداکثر 5 بار سوخت‌گیری داشته باشد. در حقیقت تمامی خودروها باید با 159 گالن سوخت این رقابت 1000 کیلومتری را به پایان می‌رساندند؛ اما این محدودیت‌ها تأثیری روی اهداف پورشه نداشت و مهندسان این برند علاوه بر کسب قدرت 620 اسب بخاری، وزن خودرو را نیز به حداقل رساندند تا بهتر بتوانند 159 گالن سوخت را مدیریت نمایند.

اما به جهنم سبز و راننده جوان یعنی استفان بلوف بازگردیم. او با روتمانس پورشه 956 راهی پیست شد و هدفش نیز اطمینان از کسب پل پوزیشن بود. پس از ثبت یک لپ قابل‌تحسین و سبقت گرفتن از قهرمان اسبق فرمول یک یعنی ککه رزبرگ که او نیز پشت فرمان پورشه 965 بود، بلوف توانایی‌های خود را به رخ کشید. علیرغم وجود چالش‌های فراوان، بلوف توانست زمان 6 دقیقه و 11.13 ثانیه را ثبت کند که برخی می‌گویند این رکورد خدایان بوده است. دومین رکورد هم به اسطوره فرمول یک یعنی یوخن ماس با زمان 6 دقیقه و 16.85 ثانیه تعلق داشت که بیش از 5 ثانیه با رکورد بلوف فاصله داشت. رزبرگ هم فاصله‌ای فراتر از 30 ثانیه‌ای با دو راننده اول داشت و پس از پایان مسابقات از ماس درباره احساس او درباره این رکوردها پرسیده شد و او بدون هیچ شک و تردیدی پاسخ داد:

بلوف مهارت محسوسی داشت. او از ما ماهرتر بود و من ترس داشتم

رکورد استفان بلوف به مدت 35 سال دست‌نخورده باقی ماند و در سال 2019 بود که پورشه 919 ایوو ارتقا یافته با بیش از 1000 اسب بخار قدرت و 50 درصد داون فورس بیشتر نسبت به 919 اصلی پیروز در مسابقات لمان توانست رکورد بلوف را بشکند. راننده جوان آلمانی پس از ثبت آن رکورد قابل‌توجه و موفقیت محدود در برخی رشته‌های موتور اسپرت راهی فرمول یک شد و برای تیم تایرل راننده کرد. خودروهای این تیم از پیشرانه فورد که گفته می‌شد حدود 200 اسب بخار ضعیف‌تر از خودروهای توربو بودند رانندگی کرد. در گرندپری موناکو که اتفاقاً بارش شدید باران نیز وجود داشت، بلوف در بدترین شرایط استارت زد و توانست راننده‌های مشهوری همچون آلن پروست و آیرتون سنا را بگیرد. سنا نیز که در آن زمان راننده جوانی بود مسابقه را از جایگاه سیزدهم شروع کرده بود و در هر دور 4 ثانیه سریع‌تر از پروست عمل می‌کرد. سنا مسابقه را کاملاً به هم زده بود و بلوف نیز همین‌گونه عمل می‌کرد و توانست به مقام سوم دست یابد.

در آن زمان بلوف هم در مسابقات فرمول یک و هم مسابقات قهرمانی خودروهای اسپرت شرکت می‌کرد و در ادامه عزم حضور در مسابقات 1000 کیلومتری اسپا فرانکو شمپس را نیز کرد. او باید با هم‌تیمی اسبق خود یعنی جکی ایکس رقابت می‌کرد. ایکس اعلام کرده بود به بلوف اجازه قهرمانی را نخواهد داد و در برخی پیچ‌ها نیز مانع سبقت‌گیری او می‌شد. پس از سه دور رقابت فشرده بلوف سبقتی جسورانه را در یکی از مشهورترین پیچ‌های دنیای موتور اسپرت یعنی Eau Rouge گرفت. برخی کارشناسان اظهار داشتند استعداد بلوف کاملاً مشهود است اما او نمی‌داند چه زمانی حمله کرده و چه زمانی عقب بکشد. پس از کشمکش‌های بسیار بین دو راننده سرانجام شاهد برخورد خودروها با یکدیگر بودیم که سبب شد هر دو از مسابقه کنار بروند.

اما شدت حادثه به حدی بود که پورشه 956 بلوف آتش گرفت و ایکس، مارشال‌ها و اعضای تیم پورشه سریعاً دست‌به‌کار شدند تا او را از کابین بیرون بکشند. حدود 10 دقیقه پس از تصادف او از خودرو خارج شد اما تلاش‌های تیم پزشکی نتیجه نداد چراکه حادثه باعث آسیب‌دیدگی شدید اندام‌های داخلی بلوف شده بود و او اندکی بعد جان خود را از دست داد. حدود یک دهه بعد بود که مایکل شوماخر مشهور اعلام کرد بلوف اسطوره‌اش بوده است. بسیاری از طرفداران موتور اسپرت اعتقاد دارند او تنها پادشاه جهنم سبز است که رکورد فوق‌العاده‌ای را بر جای گذاشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.