جدال هایپرکارها، درگ کونیگزگ آگرا RS با پورشه 918
درحالیکه موتور V8 کونیگزگ برای تولید قدرت بالا از دو توربوشارژر استفاده میکند، پورشه با استفاده از دو موتور الکتریکی به کمک پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی 918 رفته است. البته کونیگزگ حاضر در این رقابت یک آگرا RS معمولی نیست بلکه یک نمونهٔ تک ساخت سفارشی با نام RST است که حرف T به نام مالک اول آن اشاره داشت. این هایپرکار سوئدی بعداً با تغییر مالک، در سال 2023 تغییر نام داد به رنگ آبی درآمد. آگرا RST همچنین به پکیج آیرودینامیکی XS و همینطور پکیج کارخانهای یک مگاواتی هم مجهز شده است.
این پکیج که پیشرانه را به سطح مدل One:1 ارتقاء میدهد، خروجی موتور 4 لیتری V8 توئین توربو را از 1160 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور استاندارد آگرا RS به 1360 اسب بخار و 1570 نیوتن متر افزایش میدهد. البته این اعداد در صورت استفاده از سوخت E85 حاصل میشوند؛ بنابراین، کونیگزگ از پورشه 918 که پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 هیبریدی آن تنها 887 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید میکند بسیار قویتر است. علاوه بر این، آگرا RST با وزن 1395 کیلوگرم از رقیب آلمانی که به خاطر موتورهای الکتریکی و باطریها وزن 1675 کیلوگرمی دارد بسیار سبکتر است.
ازآنجاییکه 918 از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد و قطعاً در آغاز حرکت بسیار سریع خواهد بود، بجای مسابقه درگ از حالت سکون، دو خودرو در مسابقات رولینگ به مصاف هم رفتند. بااینوجود، آگرا RST در دو رولینگ اول از سرعت 25 و 15 کیلومتر بر ساعت همچنان مغلوب پورشه شد ولی در دو رولینگ بعدی که از سرعتهای 65 و 95 کیلومتر بر ساعت شروع شد، کونیگزگ تأثیر قدرت بالای خود را نشان داد و توانست رقیب آلمانی را پشت سر بگذارد.
مقایسه مشخصات فنی
کونیگزگ آگرا RS | پورشه 918 اسپایدر | |
قوای محرکه | 5.0 لیتری V8 توئین توربو | 4.6 لیتری V8 هیبریدی |
قدرت | 1360 اسب بخار | 887 اسب بخار |
گشتاور | 1570 نیوتن متر | 1280 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
وزن | 1395 کیلوگرم | 1675 کیلوگرم |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |