نبرد افسانه‌هایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray

یک‌شنبه 21 اردیبهشت 1404 - 15:00
مطالعه 4 دقیقه
Corvette-VS-911-1
شورلت کوروت E-Ray و پورشه 911 کاررا GTS دو خودروی اسپرت هیبریدی از دو سوی اقیانوس اطلس، برای اولین بار در یک مقایسه هیجان‌انگیز روبه‌رو شده‌اند.

کوروت و پورشه 911 از دهه‌ها پیش رقبای سرسخت دنیای خودروهای اسپرت بوده‌اند؛ اما با معرفی E-Ray به‌عنوان اولین کوروت چهارچرخ محرک و هیبریدی و پورشه 911 کاررا GTS به‌عنوان اولین 911 هیبریدی جاده‌ای، این رقابت وارد مرحله جدیدی شده است. کوروت E-Ray با موتور 6.2 لیتری V8 و یک موتور الکتریکی در محور جلو، 655 اسب بخار و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، درحالی‌که پورشه 911 GTS با موتور 3.6 لیتری توربوشارژ تخت شش سیلندر و سیستم T-Hybrid، مجموعاً 540 اسب بخار و 610 نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد. این دو خودرو، هرچند در عملکرد نزدیک هستند، اما فلسفه‌های متفاوتی دارند: کوروت با قیمت پایه حدود 108 هزار دلار، ارزشی استثنایی ارائه می‌کند، درحالی‌که پورشه با قیمت پایه 174 دلار، لوکس‌تر و پیچیده‌تر ظاهر می‌شود.

کپی لینک

کوروت E-Ray

E-Ray، اولین کوروت چهارچرخ محرک، از موتور 6.2 لیتری V8 با 495 اسب بخار در عقب و یک موتور الکتریکی 160 اسب بخاری در محور جلو بهره می‌برد. این ترکیب، شتاب صفرتاصد را در 2.5 ثانیه و سرعت نهایی 295 کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. وزن این خودرو حدود 1765 کیلوگرم است و باتری 1.9 کیلووات ساعتی آن از طریق ترمز احیاکننده شارژ می‌شود. E-Ray دارای حالت‌های رانندگی متنوعی مانند تور، اسپرت، پیست و... است و حالت استیلث آن امکان رانندگی تمام الکتریکی با برد محدود را فراهم می‌کند.

کپی لینک

پورشه 911 GTS 4

پورشه 911 کاررا GTS 4 از یک موتور 3.6 لیتری تک‌ توربوی تخت شش سیلندر با 485 اسب بخار و 570 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که با یک موتور الکتریکی در توربو و یک موتور 56 اسب بخاری در گیربکس هشت سرعته دوکلاچه تقویت شده است. این سیستم T-Hybrid، شتاب صفرتاصد را در کمتر از 3 ثانیه و سرعت نهایی 310 کیلومتر بر ساعت ارائه می‌دهد. وزن این خودرو حدود 1645 کیلوگرم است و از فناوری‌هایی مانند آیرودینامیک فعال، فرمان‌پذیری محور عقب و توربوی برقی بهره می‌برد. سامانهٔ چهارچرخ محرک پورشه هم برخلاف کوروت از نوع مکانیکی است.

کپی لینک

مقایسه طراحی و فناوری

کوروت E-Ray با طراحی موتور وسط و بدنه عضلانی، ظاهری تهاجمی دارد و صدای جذاب موتور V8 تنفس طبیعی‌اش در شتاب‌گیری، شخصیتی بازیگوش به آن می‌بخشد. در مقابل، پورشه 911 GTS با طراحی کلاسیک و به‌روزشده خود، حس وقار و سطح بالایی را منتقل می‌کند. فناوری پورشه شامل توربوی برقی برای کاهش تأخیر توربو و سیستم هیبریدی پیچیده‌ای است که تمام اجزای آن در عقب خودرو متمرکز شده‌اند، برخلاف کوروت که موتور الکتریکی را در محور جلو قرار داده است. کابین پورشه ارگونومی بی‌نقص و کیفیت ساخت بالاتری ارائه می‌دهد درحالی‌که کوروت فضای بار و راحتی بیشتری دارد.

کپی لینک

پرفورمنس و تجربه رانندگی

تاپ گیر در ویدیوی مقایسه خود، این دو خودرو را در جاده‌های بریتانیا آزمایش کرد و نتیجه‌گیری جالبی ارائه داد. کوروت E-Ray با شتاب فوق‌العاده و چسبندگی چهارچرخ محرک، در خط مستقیم و پیچ‌های تند، عملکردی خیره‌کننده دارد اما وزن بیشتر و حس مصنوعی‌تر آن در مقایسه با پورشه، کمی از دقت رانندگی می‌کاهد. پورشه 911 GTS، با هندلینگ دقیق‌تر، فرمان‌پذیری بهتر و فناوری پیشرفته، تجربه رانندگی متعادل‌تری ارائه می‌دهد هرچند کوروت در شتاب اولیه و ارزش قیمتی برتری دارد.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

مقایسه کوروت E-Ray و پورشه 911 GTS در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسد، زیرا تفاوت قیمتی 66 هزار دلاری آن‌ها بسیار زیاد است اما شباهت‌هایشان، ازجمله سامانهٔ چهارچرخ محرک، پیشرانه‌های هیبریدی و جایگاهشان به‌عنوان نمادهای خودروهای اسپرت، این مقایسه را توجیه می‌کند. کوروت با قیمت کمتر، قدرت بیشتر و پرفورمنس خالص، گزینه‌ای وسوسه‌انگیز برای کسانی است که به دنبال ارزش و شتاب هستند. پورشه اما با هندلینگ بی‌نظیر و کیفیت لوکس، برای خریدارانی که دقت و پرستیژ را ترجیح می‌دهند، جذاب‌تر است. تاپ گیر این مقایسه را «رویارویی کامل اروپا و آمریکا» می‌نامد و هر دو خودرو را به خاطر شخصیت متمایزشان ستایش می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی

شورلت کوروت E-Ray

پورشه 911 GTS 4

پیشرانه

6.2 لیتری V8 هیبرید

3.0 لیتری H6 توربو هیبرید

قدرت

655 اسب بخار

540 اسب بخار

گشتاور

800 نیوتن متر

610 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

1765 کیلوگرم

1645 کیلوگرم

شتاب صفرتاصد

2.5 ثانیه

3.0 ثانیه

حداکثر سرعت

295 کیلومتر بر ساعت

310 کیلومتر بر ساعت

قیمت پایه

108,795 دلار

174,695 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.