نبرد افسانههایی که هیبرید شدند، پورشه 911 GTS در برابر کوروت E-Ray
کوروت و پورشه 911 از دههها پیش رقبای سرسخت دنیای خودروهای اسپرت بودهاند؛ اما با معرفی E-Ray بهعنوان اولین کوروت چهارچرخ محرک و هیبریدی و پورشه 911 کاررا GTS بهعنوان اولین 911 هیبریدی جادهای، این رقابت وارد مرحله جدیدی شده است. کوروت E-Ray با موتور 6.2 لیتری V8 و یک موتور الکتریکی در محور جلو، 655 اسب بخار و 800 نیوتن متر گشتاور تولید میکند، درحالیکه پورشه 911 GTS با موتور 3.6 لیتری توربوشارژ تخت شش سیلندر و سیستم T-Hybrid، مجموعاً 540 اسب بخار و 610 نیوتن متر گشتاور ارائه میدهد. این دو خودرو، هرچند در عملکرد نزدیک هستند، اما فلسفههای متفاوتی دارند: کوروت با قیمت پایه حدود 108 هزار دلار، ارزشی استثنایی ارائه میکند، درحالیکه پورشه با قیمت پایه 174 دلار، لوکستر و پیچیدهتر ظاهر میشود.
کوروت E-Ray
E-Ray، اولین کوروت چهارچرخ محرک، از موتور 6.2 لیتری V8 با 495 اسب بخار در عقب و یک موتور الکتریکی 160 اسب بخاری در محور جلو بهره میبرد. این ترکیب، شتاب صفرتاصد را در 2.5 ثانیه و سرعت نهایی 295 کیلومتر بر ساعت فراهم میکند. وزن این خودرو حدود 1765 کیلوگرم است و باتری 1.9 کیلووات ساعتی آن از طریق ترمز احیاکننده شارژ میشود. E-Ray دارای حالتهای رانندگی متنوعی مانند تور، اسپرت، پیست و... است و حالت استیلث آن امکان رانندگی تمام الکتریکی با برد محدود را فراهم میکند.
پورشه 911 GTS 4
پورشه 911 کاررا GTS 4 از یک موتور 3.6 لیتری تک توربوی تخت شش سیلندر با 485 اسب بخار و 570 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که با یک موتور الکتریکی در توربو و یک موتور 56 اسب بخاری در گیربکس هشت سرعته دوکلاچه تقویت شده است. این سیستم T-Hybrid، شتاب صفرتاصد را در کمتر از 3 ثانیه و سرعت نهایی 310 کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد. وزن این خودرو حدود 1645 کیلوگرم است و از فناوریهایی مانند آیرودینامیک فعال، فرمانپذیری محور عقب و توربوی برقی بهره میبرد. سامانهٔ چهارچرخ محرک پورشه هم برخلاف کوروت از نوع مکانیکی است.
مقایسه طراحی و فناوری
کوروت E-Ray با طراحی موتور وسط و بدنه عضلانی، ظاهری تهاجمی دارد و صدای جذاب موتور V8 تنفس طبیعیاش در شتابگیری، شخصیتی بازیگوش به آن میبخشد. در مقابل، پورشه 911 GTS با طراحی کلاسیک و بهروزشده خود، حس وقار و سطح بالایی را منتقل میکند. فناوری پورشه شامل توربوی برقی برای کاهش تأخیر توربو و سیستم هیبریدی پیچیدهای است که تمام اجزای آن در عقب خودرو متمرکز شدهاند، برخلاف کوروت که موتور الکتریکی را در محور جلو قرار داده است. کابین پورشه ارگونومی بینقص و کیفیت ساخت بالاتری ارائه میدهد درحالیکه کوروت فضای بار و راحتی بیشتری دارد.
پرفورمنس و تجربه رانندگی
تاپ گیر در ویدیوی مقایسه خود، این دو خودرو را در جادههای بریتانیا آزمایش کرد و نتیجهگیری جالبی ارائه داد. کوروت E-Ray با شتاب فوقالعاده و چسبندگی چهارچرخ محرک، در خط مستقیم و پیچهای تند، عملکردی خیرهکننده دارد اما وزن بیشتر و حس مصنوعیتر آن در مقایسه با پورشه، کمی از دقت رانندگی میکاهد. پورشه 911 GTS، با هندلینگ دقیقتر، فرمانپذیری بهتر و فناوری پیشرفته، تجربه رانندگی متعادلتری ارائه میدهد هرچند کوروت در شتاب اولیه و ارزش قیمتی برتری دارد.
نتیجهگیری
مقایسه کوروت E-Ray و پورشه 911 GTS در نگاه اول عجیب به نظر میرسد، زیرا تفاوت قیمتی 66 هزار دلاری آنها بسیار زیاد است اما شباهتهایشان، ازجمله سامانهٔ چهارچرخ محرک، پیشرانههای هیبریدی و جایگاهشان بهعنوان نمادهای خودروهای اسپرت، این مقایسه را توجیه میکند. کوروت با قیمت کمتر، قدرت بیشتر و پرفورمنس خالص، گزینهای وسوسهانگیز برای کسانی است که به دنبال ارزش و شتاب هستند. پورشه اما با هندلینگ بینظیر و کیفیت لوکس، برای خریدارانی که دقت و پرستیژ را ترجیح میدهند، جذابتر است. تاپ گیر این مقایسه را «رویارویی کامل اروپا و آمریکا» مینامد و هر دو خودرو را به خاطر شخصیت متمایزشان ستایش میکند.
مشخصات فنی
شورلت کوروت E-Ray | پورشه 911 GTS 4 | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 هیبرید | 3.0 لیتری H6 توربو هیبرید |
قدرت | 655 اسب بخار | 540 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر | 610 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1765 کیلوگرم | 1645 کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | 2.5 ثانیه | 3.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 295 کیلومتر بر ساعت | 310 کیلومتر بر ساعت |
قیمت پایه | 108,795 دلار | 174,695 دلار |