شرایط نامساعد پورشه با کاهش فروش و چالش تعرفهها
پورشه با کاهش ۸ درصدی فروش جهانی و تهدید تعرفهها در آمریکا مواجه است. آیا این برند لوکس آلمانی میتواند با این چالشها و رقابت الکتریکیها مقابله کند؟
پورشه، یکی از برجستهترین برندهای لوکس خودروسازی، در موقعیت دشواری قرار گرفته است. بر اساس گزارشها، فروش جهانی این خودروساز آلمانی در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ با کاهش ۸ درصدی مواجه شده است. اگرچه فروش در بازار آمریکا رشد داشته اما دو مدل کلیدی پورشه، یعنی ماکان و کاین که نزدیک به ۶۸ درصد از فروش این برند در آمریکا را تشکیل میدهند، به دلیل تولید خارجی در معرض خطر تعرفههای گمرکی قرار دارند. این تعرفهها میتوانند رقابتپذیری این دو شاسیبلند محبوب را در بازار کلیدی آمریکا تضعیف کنند.
پورشه میتواند با تولید ماکان و کاین در آمریکا از تعرفهها فرار کند اما برچسب «ساخت آلمان» بخش مهمی از جذابیت و اعتبار این برند در بازار آمریکا است. اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکسواگن، در مصاحبهای با اتوموتیو نیوز تأکید کرد که این برچسب در آمریکا بسیار مهم است؛ بنابراین، انتقال تولید به آمریکا ممکن است به هویت و جذابیت برند آسیب بزند. فروش پورشه در سهماههٔ اول سال 2025 در بازارهای کلیدی یعنی آلمان 34 درصد، چین 42 درصد و اروپا 10 درصد کاهش یافته است. در مقابل، بازار آمریکای شمالی با رشد ۳۷ درصدی فروش، عمدتاً به دلیل استقبال از شاسیبلندهای پورشه، عملکرد مثبتی داشت. بااینحال، وابستگی زیاد به ماکان و کاین، پورشه را در برابر تغییرات سیاسی و اقتصادی مانند تعرفهها آسیبپذیر کرده است.
فروش تایکان در سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافت. پورشه دلیل این افت را بهروزرسانی میاندورهای و کندی در «افزایش تولید خودروهای الکتریکی» دانست. تایکان پایه با قیمت 102 هزار دلار، ۴۰۲ اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیهای دارد درحالیکه برای مقایسه، در مقابل، هیوندای آیونیک 5 N با ۶۴۱ اسب بخار، شتاب ۳.۲۵ ثانیهای و قیمت 67 هزار دلاری، گزینهای مقرونبهصرفهتر است. اختلاف قیمت بین این دو به حدی است که میتوان با آن یک خودروی دیگر، مثلاً یک مزدا میاتا، خرید. فروش تایکان در سهماهه اول ۲۰۲۵ نیز یک درصد کاهش یافت که خبر بدی برای مدلهای آینده الکتریکی پورشه مانند 718 کیمن و 718 باکستر است که قرار است کاملاً الکتریکی باشند. شایعات حاکی از توقف برنامه 718 به دلیل ورشکستگی تأمینکننده باتری است. درنتیجه، ممکن است این مدلها تا سال ۲027 یا بعدازآن عرضه نشوند. تولید نسل فعلی 718 نیز قرار است اواخر امسال متوقف شود که میتواند شکافی دوساله بین نسلهای 718 ایجاد کند.
با توقف احتمالی 718، مدل 911 ممکن است به خودروی اسپرت پایه پورشه تبدیل شود، اما قیمت بالای آن چالشبرانگیز است. 911 کاررا ۲۰۲۶ با قیمت 130 هزار دلار عرضه میشود که 7,500 دلار گرانتر از مدل ۲۰۲۵ است. کاررا GTS 4 با قیمت 178 هزار دلار عرضه میشود و قیمت نسخه جدید GT3 نیز با افزایش چشمگیر 53 هزار دلاری به 224 هزار دلار رسیده است.