پورشه 963 RSP رونمایی شد، هایپرکار لمان برای جاده!

جمعه 16 خرداد 1404 - 18:53
مطالعه 5 دقیقه
Porsche-963-RSP-2
پورشه 963 RSP، نسخه خیابانی خودروی مسابقه‌ای LMDh، با کابین لوکس، تجربه‌ای بی‌نظیر از یک ماشین لمانز را برای جاده‌ها به ارمغان می‌آورد.

سال‌ها پیش، تفاوت بین خودروهای خیابانی و مسابقه‌ای لمان چندان مشخص نبود اما تا دهه ۱۹۶۰، مسیر خودروهای خیابانی و پروتوتایپ‌های برتر از هم جدا شد. حالا، خودروهایی که در پیست لمان می‌بینید، بیشتر به ماشین‌های فرمول یک شباهت دارند تا مثلاً یک پورشه ۹۱۱ و به همین دلیل است که پورشه 963 RSP این‌قدر قابل‌توجه است. این یک خودروی واقعی 963 LMDh است که فقط به اندازه کافی برای استفاده خیابانی رام شده و پلاک‌های فرانسوی دارد. در مسابقه پایانی فصل IMSA سال گذشته، گروهی از افراد پورشه گرد هم آمدند تا درباره چگونگی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد ساخت نسخه خیابانی پورشه ۹۱۷ بحث کنند.

تیم به‌سرعت تشخیص داد که ساخت نسخه‌ای کاملاً منطبق با استانداردهای خیابانی از هایپرکار لمان ۹۶۳ غیرممکن است. چنین خودرویی بیش از حد از الزامات خودروهای خیابانی فاصله دارد و بنابراین پورشه مجبور بود آن را تا حدی تغییر دهد که دیگر قابل‌شناسایی نباشد. در عوض، پورشه تصمیم گرفت یک مدل تک‌ساخت تولید کند که تا حد ممکن به خودروی مسابقه‌ای وفادار بماند و بتواند مجوز ویژه‌ای برای استفاده محدود در جاده‌ها دریافت کند. بدیهی است که پورشه باید با تیم پورشه پنسکه موتوراسپرت همکاری می‌کرد تا این خودرو به واقعیت تبدیل شود و تیم به این نتیجه رسید که راجر پنسکه مالک ایده‌آلی برای این خودرو خواهد بود.

پورشه موتوراسپرت در آلمان یک شاسی جدید برای 963 RSP آماده کرد. «جاناتان دیوگید»، مدیرعامل پورشه پنسکه موتوراسپرت، می‌گوید:

تغییرات زیادی در سیستم تعلیق و سایر سیستم‌ها اعمال شده تا خودرو رام‌تر و شبیه‌تر به یک خودروی خیابانی شود، اما همچنان اصالت ۹۶۳ مسابقه‌ای را حفظ کند. علاوه بر این، گروه بازسازی سطح کیفیتی را ارائه کرده که اصلاً با خودروی مسابقه‌ای هم‌خوانی ندارد.

این به این معنا نیست که خودروهای مسابقه‌ای پنسکه کامل نیستند اما سطح پرداخت پانل‌های فیبرکربنی آن‌ها خشن است درحالیکه در اینجا، صنعتگران بدنه فیبرکربنی را صیقل دادند و آن را با همان رنگ نقره‌ای مارتینی ۹۱۷ رنگ‌آمیزی کردند.

کابین نیز با آلکانترا به رنگ قهوه‌ای روشن ۹۱۷ تزئین شده و روی فرمان چرم کار شده است. همچنین تغییراتی هم در بدنه اعمال شده است. قوانین مسابقه‌ای به دریچه‌های بزرگ بالای گلگیرها نیاز دارند تا در صورت چرخش خودرو، از واژگونی جلوگیری کنند. برای RSP، پورشه قطعاتی طراحی کرد که این شکاف‌ها را تا حدی می‌بندد اما همچنان تهویه‌ای را فراهم می‌کند. همچنین، تیم مجبور بود فضایی برای پلاک‌های جلو و عقب در نظر بگیرد. با وجود این امکانات، این خودرو همچنان یک ۹۶۳ خالص است و از همان پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 توئین توربو به همراه یک سیستم هیبریدی استاندارد موتور الکتریکی از بوش و گیربکس هفت‌سرعته سکوئنشال XTrac بهره می‌برد. باتری یک واحد لیتیوم یونی ۸۰۰ ولتی کوچک از Fortescue Zero است که از زیر به شاسی فیبرکربنی متصل می‌شود.

موتور از V8 تنفس طبیعی هایپرکار پورشه ۹۱۸ اسپایدر گرفته شده که خود توسعه‌یافته از خودروی LMP2 اسپایدر در دهه ۲۰۰۰ بود. حدود ۸۰ درصد قطعات این موتور با پیشرانهٔ ۹۱۸ اسپایدر مشترک است، بنابراین تطبیق آن برای استفاده خیابانی چندان دشوار نبود. با این حال، تنظیم موتور V8 برای کار با بنزین جاده‌ای چالش بزرگی بود. پورشه پنسکه موتوراسپرت همچنین نحوه عملکرد سیستم هیبریدی را اصلاح کرد تا برای رانندگی با سرعت پایین در خیابان نرم‌تر باشد. پورشه قدرت 963 RSP را اعلام نکرده اما خودروی مسابقه‌ای حدود ۷۰۰ اسب بخار تولید می‌کند که بسته به تعادل عملکرد بین سیستم هیبریدی و V8 تقسیم می‌شود. 963 RSP از همان لاستیک‌های بارانی میشلن استفاده می‌کند که خودروهای مسابقه‌ای در هوای بارانی به کار می‌برند و روی رینگ‌های ۱۸ اینچی OZ قرار دارند.

پورشه ارتفاع از زمین را تا حد ممکن بالا برد و کمک‌فنرها را در نرم‌ترین تنظیمات قرار داد تا خودرو در خیابان قابل‌راندن باشد هرچند احتمالاً کیفیت سواری همچنان کمی سفت خواهد بود. 963 RSP حتی راهنما و بوق هم دارد. روشن کردن ۹۶۳ اما کمی پیچیده است و نیاز به لپ‌تاپ و کمک تیم مسابقه‌ای دارد که نحوه کار خودرو را بداند؛ بنابراین، پنسکه باید کمی برنامه‌ریزی کند اگر بخواهد از خودرو استفاده کند، هرچند پورشه اشاره می‌کند که او صاحب یک پیست مسابقه و یک تیم مسابقه‌ای است، پس استفاده از 963 RSP چندان دشوار نخواهد بود. پورشه از مقامات فرانسوی مجوز ویژه‌ای برای رانندگی با این خودرو در جاده‌های اطراف لمان دریافت کرد و پلاک‌هایی که روی آن نصب شده برای آزمایش پروتوتایپ‌های خودروسازان است.

پنسکه باید کمی صبر کند تا خودرو را به خانه ببرد زیرا این خودرو در لمانز به نمایش درمی‌آید و سپس به موزه پورشه منتقل می‌شود. ماه آینده، پورشه قصد دارد آن را به فستیوال سرعت گودوود ببرد تا در مسابقه تپه‌نوردی شرکت کند. سپس، خودرو در ماه آگوست برای هفته اتومبیل مونتری در کالیفرنیا و تحویل نهایی به پنسکه آماده خواهد شد.

در حال حاضر، پورشه برنامه خاصی برای ساخت نسخه خیابانی دیگری از ۹۶۳ ندارد اما ممکن است در آینده چنین اتفاقی رخ دهد. اورس کوراتله، رئیس پروژه LMDh پورشه، می‌گوید:

البته ما دقیقاً همین خودرو را دوباره نمی‌سازیم چون این پروژه ماهیت خاصی دارد اما همان‌طور که گفتم، هرگز نگو هرگز. ما در پورشه عاشق فروش خودرو هستیم و اگر فرصتی برای تکرار این کار در آینده وجود داشته باشد، چرا که نه؟ اما در حال حاضر، برنامه‌ای وجود ندارد.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.