پنج سوپراسپرت فوقالعاده که بر اساس پورشه ساخته شدهاند
پورشه از زمان تأسیس، برخی از تأثیرگذارترین خودروهای جهان را تولید کرده است. چه خودروهای جادهای، چه مسابقهای یا سوپرکارهای خیرهکننده، این سازنده آلمانی میراثی ساخته که کمتر برندی به آن نزدیک شده است. بااینحال، در طول تاریخ، چندین شرکت کوچک وارد چالش بهظاهر غیرممکن بهبود پورشهها شدند و با فراتر رفتن از تیونینگ، خودروهایی کاملاً جدید خلق کردند.
داوئر 962 لمان
پورشه 962 که در پایان فصل 1984 معرفی شد، یکی از موفقترین خودروهای استقامتی پورشه بود. این خودرو در پیست تاریخساز شد و پیروزیهای متعددی ازجمله 24 ساعته لمان در سالهای 1986 و 1987 به دست آورد. هرچند پورشه نسخه جادهای رسمی برای 962 نساخت اما چندین شرکت مستقل این خلأ را پر کردند و یکی از معروفترین آنها داوئر بود. یوخن داوئر، راننده سابق این خودرو، در اوایل دهه 1990 شروع به تبدیل شاسیهای بازنشسته 962 به سوپرکارهای جادهای کرد و اولین نمونه در 1993 رونمایی شد. داوئر 962 لمان با شاسی کاملاً بازسازیشده و بدنه فیبر کربنی جدید ساخته شد که توسط شرکت لولا کامپوزیت توسعه پیدا کرده بود. این خودرو در ظاهر بسیار شبیه 962 مسابقهای بود اما موتور تخت شش سیلندر آن بدون محدودیتهای قوانین مسابقه، تا 720 اسب بخار قدرت تولید میکرد. داوئر با تولید 12 تا 13 دستگاه مدل جادهای، به پورشه کمک کرد تا با استفاده از قوانین، 962 را در کلاس GT1 لمان 1994 وارد کند و به پیروزی برسد.
شوپان 962CR
یکی دیگر از شرکتهای برجستهای که اقدام به ساخت پورشه 962 جادهای کرد، شوپان بود. این شرکت توسط ورن شوپان، راننده استرالیایی و برنده لمان 1983، تأسیس شد و مسیری مشابه داوئر در پیش گرفت. بااینحال، خودروهای شوپان اختصاصیتر بودند زیرا شاسیهای بازسازیشده و بدنههایی با طراحی کاملاً متفاوت داشتند. شوپان 962CR با همکاری رینارد موتوراسپرت و بدنهای با طراحی مایک سیمکو، طراح معروف استرالیایی ساخته شد. این سوپرکار از موتور تخت شش سیلندر 3.3 لیتری توربوشارژ آبخنک تایپ 935 بر پایه 962C استفاده میکرد که بیش از 600 اسب بخار قدرت داشت. تنها 6 دستگاه از این خودرو بین سالهای 1992 تا 1994 ساخته شد و امروزه ارزش هرکدام به بیش از 1 میلیون دلار میرسد.
کونیگ C62
سومین نمونه معروف سوپرکار جادهای بر اساس 962 ساخت شرکت کونیگ اسپشال بود. کونیگ، یکی از برترین شرکتهای تیونینگ آلمان در دهههای 80 و 90، به دلیل تغییرات چشمگیر در سوپرکارهایی مانند فراری شناخته شده بود اما در سال 1990 با منسوخ شدن 962 و کاهش ارزش شاسیهای آن، کونیگ برنامهریزی کرد تا 30 دستگاه را خریداری کرده و به سوپرکارهای جادهای C62 تبدیل کند. مشابه داوئر، تیم کونیگ شاسیهای 962 را بازسازی کرد، بدنه را بازطراحی کرد، کابینی لوکس ساخت و موتور مسابقهای را ارتقا داد. نتیجه، خودرویی مسابقهای برای جاده با قدرت بین 550 تا 800 اسب بخار بود. بااینحال، برنامه طبق انتظار پیش نرفت و درنهایت تنها 3 دستگاه در سال 1991 تکمیل شد.
راف CTR3
راف در دههٔ 70 کار خود را بهعنوان تیونر پورشه آغاز کرد و از سال 1975 به بعد به خودروسازی مستقل تبدیل شد که برای ساخت محصولات خود از مدلهای پورشه استفاده میکرد. یکی از چشمگیرترین خودروهای ساخت این شرکت، CTR3 نام داشت. هرچند این خودرو طبق سنت راف همچنان از پیشرانه و پانلهای بدنهٔ پورشه استفاده میکرد اما CTR3 برای اولین بار روی پلتفرمی ساخته شده بود که بهطور اختصاصی توسط شرکت مالتیمتیک برای آن توسعه پیدا کرده بود. راف همچنین طرح سنتی موتور عقب پورشه ۹۱۱، در CTR3 از طرح موتور وسط پورشه کیمن استفاده و پیشرانه را در میانهٔ شاسی نصب کرد تا یک 911 موتور وسط خلق شود. پیشرانهٔ این ماشین یک نمونهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی ساخت پورشه بود که با تقویت راف 700 اسب بخار قدرت تولید میکرد. از CTR3 کمتر از 30 دستگاه ساخته شد.
مارک فیلیپ گمبالا مارسین
جدیدترین و غیرمتعارفترین سوپرکار مبتنی بر پورشه، مارسین از مارک فیلیپ گمبالا، پسر بنیانگذار شرکت افسانهای تیونینگ گمبالا است. این سوپرکار که در سال 2021 رونمایی شد، با الهام از پورشه 959 برنده رالی داکار، قصد داشت پیشرفتهترین سوپرکار با قابلیت آفرود باشد. مارسین بر پایه پورشه 911 توربو S ساخته شده و بدنهای اختصاصی با الهام از 959 دارد. قدرت آن از موتور تخت شش سیلندر توئین توربو تأمین میشود که در حالت استاندارد 750 اسب بخار و با ارتقای Stage II راف تا 880 اسب بخار تولید میکند. تولید این خودرو از سال 2022 آغاز شد و طبق اعلام سازنده، هر 40 دستگاه بلافاصله پس از معرفی فروخته شدند.