پورشه شرایط جالبی ندارد و فروش این شرکت در ششماههٔ نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش پیدا کرده است. درنتیجه، پورشه تصمیم به اخراج 1900 نفر از کارکنان خود تا سال 2029 را گرفته است. به گفته مدیرعامل پورشه، اولیور بلوم، در ایمیلی به کارکنان اعلام کرد که اقدامات بیشتری برای کاهش هزینهها در پاسخ به کاهش فروش در چین و هزینههای بالاتر ناشی از تعرفههای دولت ترامپ برنامهریزی شده است. او صراحتاً گفت:
مدل تجاری که دههها برای ما خوب عمل کرده، در شکل کنونی خود دیگر کارایی ندارد.
بلوم وضعیت را بدون تعارف اینگونه توصیف کرده است:
همه اینها به ما ضربه سختی میزند، سختتر از بسیاری از خودروسازان دیگر.
تا پایان سال، خط تولید پورشه دو خودروی اسپرت بنزینی را از دست خواهد داد و یک شاسیبلند الکتریکی به آن اضافه خواهد شد. نسل کنونی باکستر و کیمن در اکتبر از خط تولید خارج میشوند و جایگزینهای الکتریکی آنها زودتر از 2026 وارد بازار نخواهند شد. شاسیبلند کائن الکتریکی نیز در ماههای آینده رونمایی خواهد شد. هنوز زود است که بگوییم آیا کائن الکتریکی میتواند شرایط شرکت را بهبود ببخشد یا نه اما پورشه ممکن است از شروع قوی شاسیبلند الکتریکی کوچکتر خود، ماکان، دلگرم شده باشد. از سوی دیگر، اولین خودروی الکتریکی این شرکت یعنی تایکان با مشکل مواجه است. فروش تایکان در سال 2024 با 49 درصد کاهش روبرو شد و در نیمه اول 2025 نیز شش درصد دیگر افت کرد. آمریکای شمالی همچنان بزرگترین بازار پورشه است، جایی که سال گذشته شاهد افزایش یک درصدی در تحویل خودروها بود و در نیمه اول 2025 نیز 10 درصد رشد داشت. بااینحال، این روند ممکن است در نیمه دوم ادامه نیابد، زیرا شرایط بازار منجر به دور جدیدی از افزایش قیمتها شده است. برخی مدلها تا 3.6 درصد گرانتر شدهاند. این افزایش قیمت شاید برای خریداران 911 که به پرداخت هزینههای بالا عادت دارند مشکلی ایجاد نکند اما ممکن است مشتریان محصولات پرفروش مانند ماکان و کائن را دلسرد کند.
درحالیکه پورشه در آمریکا فعلاً ثبات خود را حفظ کرده، در چین با چالشهای جدی مواجه است. فروش در سال 2024 در این کشور 28 درصد کاهش یافت و تا ژوئن 2025 نیز 28 درصد دیگر افت کرد. شرکت آلمانی دلیل این وضعیت را شرایط دشوار بازار میداند زیرا برندهای داخلی چین در حال عرضهٔ خودروهای الکتریکی مقرونبهصرفه و مجهز به فناوریهای پیشرفته هستند. در همین حال، پایان تولید ماکان بنزینی در سال 2026 هم میتواند شرایط پورشه را بدتر کند. البته ساخت یک شاسیبلند بنزینی جدید که در جایگاهی پایینتر از کائن قرار گیرد در حال بررسی است اما حتی در صورت تأیید، تا نزدیک به سال 2030 عرضه نخواهد شد. به دلیل تقاضای ضعیفتر از انتظار برای خودروهای الکتریکی، زمان عرضهٔ شاسیبلند الکتریکی سه ردیفهٔ پورشه هم فعلاً مشخص نیست. برای جبران کاهش فروش و کاهش مدلهای بنزینی، پورشه اکنون در نظر دارد نسخههای بنزینی از مدلهایی که در ابتدا قرار بود صرفاً الکتریکی باشند را عرضه کند. همچنین هدف اولیه که خودروهای الکتریکی تا سال 2030 هشتاد درصد فروش را تشکیل دهند، رسماً کنار گذاشته شده و بلوم اذعان کرده که این هدف دیگر واقعبینانه نیست.