خداحافظی با موتور تنفس طبیعی، پورشه 911 GT3 RS جدید توربوشارژ میشود
به نظر میرسد یکی از مقدسترین سنگرهای دنیای خودرو در آستانه فروپاشی است. جدیدترین تصاویر جاسوسی از فیسلیفت پورشه 911 GT3 RS (نسل 992.2) که برای عرضه در اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ آماده میشود، گمانهزنیها درباره کنار گذاشتن موتور تنفس طبیعی و استفاده از پیشرانه توربوشارژ را تأیید میکند. این تغییر بنیادین که به دلیل قوانین سختگیرانه آلایندگی یورو ۷ رخ میدهد، میتواند برای همیشه شخصیت این اسطوره پیست را تغییر دهد.
در تصاویر جاسوسی جدید که پروتوتایپ این خودرو را بدون هیچگونه پوشش استتاری در بخش عقب به نمایش میگذارد، یک سپر کاملاً جدید با دیفیوزری متفاوت دیده میشود که چهار باله عمودی در هر طرف دارد؛ اما نکته حیرتانگیز، وجود چهار خروجی اگزوز است. علاوه بر دو لوله اگزوز مرکزی که حالا بزرگتر شدهاند، دو خروجی دیگر نیز در کنارههای دیفیوزر جا خوش کردهاند. علاوه بر این، به نظر میرسد پورشه خروجیهای هوایی را هم روی سپر عقب درست بالای پلاک پنهان کرده باشد. این چینش غیرمعمول، زنگ خطری برای طرفداران صدای خالص موتورهای تنفس طبیعی پورشه است و بهوضوح به نیاز پیشرانه توربو برای تنفس بهتر اشاره دارد.
البته این تصمیم چندان هم غیرمنتظره نیست. آندریاس پرونیگر، مدیر بخش خودروهای GT پورشه، در مهر ۱۴۰۳ (اکتبر ۲۰۲۴) صراحتاً اعلام کرده بود که برای تطبیق با قوانین یورو ۷، خانواده GT3 یا هیبریدی خواهد شد یا توربوشارژ. حالا به نظر میرسد که گزینه دوم، یعنی استفاده از توربوشارژر، برنده این جدال داخلی شده است. بهجای نصب توربوشارژر روی موتور ۴ لیتری فعلی، شایعات از توسعه نسخهای توئین توربو از موتور جدید ۳.۶ لیتری خبر میدهند که پیشتر در مدل کاررا GTS معرفی شده بود. البته برخلاف GTS، مدل GT3 RS از سیستم هیبریدی T-Hybrid استفاده نخواهد کرد تا وزن خودرو در کمترین حد ممکن باقی بماند.
تغییر به سمت توربوشارژ، مدل GT3 RS را بیش از هر زمان دیگری به برادر بزرگترش یعنی GT2 RS نزدیک میکند. جالب اینجاست که نسل بعدی GT2 RS خود قرار است از پیشرانهٔ هیبریدی استفاده کند که تکنولوژی آن از مدل توربو S هیبریدی جدید قرض گرفته خواهد شد.