عقب‌نشینی بزرگ پورشه: خداحافظی با رؤیای باتری‌سازی مستقل

پنج‌شنبه 6 شهریور 1404 - 14:00
مطالعه 2 دقیقه
پورشه تایکان برقی
کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، پورشه را وادار به توقف پروژه بزرگ تولید باتری و اخراج ۲۰۰ کارمند کرد؛ تصمیمی که آینده برقی این برند را به چالش می‌کشد.
تبلیغات

پورشه در یک عقب‌نشینی استراتژیک و غیرمنتظره، برنامه‌های خود برای تولید باتری‌های پرقدرت را متوقف کرد. این تصمیم که به دلیل کاهش سرعت رشد تقاضا برای خودروهای برقی و عدم صرفه اقتصادی گرفته شده، منجر به حذف حدود ۲۰۰ فرصت شغلی و تداوم وابستگی این خودروساز آلمانی به باتری‌های ساخت چین خواهد شد.

این تغییر مسیر ناگهانی، چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به سال ۲۰۲۱ است. در آن زمان، الیور بلومه، مدیرعامل پورشه، با هیجان اعلام کرد که «سلول باتری، اتاق احتراق آینده است» و از سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلاری در شرکت جدیدی به نام «سلفورس» (Cellforce) برای تولید باتری‌های اختصاصی خبر داد. اما اکنون، به‌گزارش رویترز، ورق برگشته است.

الیور بلومه در تاریخ ۴ شهریور ۱۴۰۴ (۲۵ اوت ۲۰۲۵) با لحنی کاملاً متفاوت گفت:

«پورشه به دلایل حجم تولید و عدم دستیابی به صرفه اقتصادی، تولید سلول باتری اختصاصی خود را دنبال نمی‌کند.»

این تصمیم پیامدهای سنگینی برای شرکت سلفورس دارد. یک منبع آگاه به رویترز گفته است که از حدود ۳۰۰ کارمند این شرکت، نزدیک به ۲۰۰ نفر شغل خود را از دست خواهند داد، هرچند ممکن است برخی از آن‌ها به واحد باتری‌سازی فولکس‌واگن، یعنی «پاورکو» (PowerCo)، منتقل شوند.

زمانی که سلفورس معرفی شد، پورشه انتظار داشت این کارخانه بتواند سالانه باتری مورد نیاز برای ۱۰۰۰ خودروی پرفورمنس را تأمین کند. اما حالا به نظر می‌رسد که حداقل در آینده‌ای نزدیک، پورشه همچنان به تأمین‌کنندگان خارجی متکی خواهد بود. برای مثال، شاسی‌بلند پورشه ماکان برقی (Macan EV) از باتری‌های شرکت چینی کَتل (CATL) استفاده می‌کند و با لغو این پروژه، این وابستگی ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که پورشه خودروهای برقی جدیدی مانند کاین برقی و نسل بعدی مدل‌های 718 را در دست توسعه دارد. با این حال، مایکل اشتاینر، عضو هیئت مدیره پورشه در بخش تحقیق و توسعه، توضیح می‌دهد:

«به دلیل کمبود حجم تقاضای جهانی، رساندن تولید داخلی به جایگاه هزینه‌ای برنامه‌ریزی‌شده ممکن نیست.»

این خبر شاید برای طرفداران موتورهای درون‌سوز خوشایند به نظر برسد، اما ضرر میلیون‌ها دلاری و کاهش نیروی انسانی هرگز نشانه سلامت کلی یک برند نیست. این زیان‌ها به معنای نقدینگی کمتر برای توسعه همه انواع خودروهای اسپرت جدید، و نه فقط خودروهای برقی، است.

نظر شما درباره این تصمیم بزرگ پورشه چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.