راف CTR3 کلاباسپرت، خاصترین پورشه ۹۱۱ جهان با پیشرانه وسط و ۷۷۷ اسب بخار
در اتفاقی نادر، یک دستگاه راف CTR3 کلاباسپرت مدل ۲۰۱۳ که یکی از خاصترین سوپراسپرتهای دنیا به شمار میرود، در شرایطی باورنکردنی برای فروش عرضه شده است. این خودروی منحصربهفرد که بهصورت فرمان راست تولید شده، پس از گذشت بیش از یک دهه، تنها ۲۳۰ کیلومتر کارکرد دارد و عملاً یک خودروی صفرکیلومتر محسوب میشود.
راف CTR3 که اولین بار در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، هرچند مثل دیگر ساختههای راف روی ارتقاء پورشه ۹۱۱ تمرکز داشت اما اولین خودروی این شرکت بود که روی پلتفرم اختصاصی ساخته شد و بدنهای با طراحی خود راف داشت. این شرکت همچنین برخلاف ۹۱۱ که خودرویی موتور عقب است، CTR3 را مثل کیمن بهصورت موتور وسط طراحی کرد. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ نیز راف مدل جدید CTR3 کلاباسپرت را معرفی کرد که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ مدل قبلی بود. این مدل به پیشرانهٔ ۳٫۷ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو مجهز است که ۷۷۷ اسب بخار قدرت و ۹۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد و قدرت خود را از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه PDK به چرخهای عقب منتقل میکند.
داستان این نمونهٔ خاص از CTR3 کلاباسپرت بهاندازهٔ خودش جذاب است. خودرو در سال ۲۰۱۳ توسط نمایندگی راف در سنگاپور به خریدار اول تحویل داده شد اما تقریباً بلافاصله به یک انبار منتقل شد و هرگز مورداستفاده قرار نگرفت. حدود هشت سال پیش، این ماشین به بریتانیا فرستاده شد و بازهم سرنوشتی جز خوابیدن در پارکینگ در انتظارش نبود تا اینکه سرانجام در اواخر سال گذشته میلادی، برای اولین بار پلاک و آمادهٔ تردد در جاده شد.
نگرانی بابت سلامت فنی خودرویی که بیش از یک دهه خوابیده، کاملاً طبیعی است اما مالک فعلی برای رفع این نگرانی، تابستان امسال خودرو را مستقیماً به مقر اصلی راف در آلمان فرستاد. در آنجا، با صرف هزینهای حدود ۱۹ هزار پوند، تمامی سرویسهای لازم برای بازگرداندن خودرو به شرایط ایدهآل کارخانه انجام شد.
باید به یاد داشت که راف CTR3 صرفاً یک پورشه تیونینگ شده نیست. این خودرو روی یک شاسی سفارشی موتور وسط که توسط شرکت مهندسی مالتیمتیک توسعه یافته، ساخته شده است. هرچند از برخی قطعات داخلی و چراغهای پورشه در آن استفاده شده اما در قلب خود یک سوپراسپرت مستقل و بسیار کمیاب است. حالا این فرصت بینظیر برای کلکسیونرها فراهم شده تا مالک یکی از بکرترین نمونههای موجود در جهان شوند؛ به این امید که مالک جدید، برخلاف قبلی، جسارت راندن این اثر هنری مهندسی را در جاده داشته باشد.