جانشین بنزینی پورشه ماکان با پلتفرم دیفرانسیل جلوی آئودی ساخته میشود!
پورشه در آستانهٔ یک سنتشکنی تاریخی قرار دارد. این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۸ جانشین مدل بنزینی ماکان را معرفی کند؛ شاسیبلندی که برای اولین بار در تاریخ ۹۴ سالهٔ پورشه، نیروی پیشرانهٔ آن به چرخهای جلو منتقل میشود. این تصمیم، یک چرخش رادیکال از فلسفه مهندسی پورشه محسوب میشود که همواره بر خودروهای دیفرانسیل عقب یا سیستمهای چهارچرخ محرک با محوریت عقب استوار بوده است. این شاسیبلند جدید با کد داخلی M1 شناخته میشود، جایگزین ماکان بنزینی خواهد شد. فروش نسل فعلی ماکان در جولای ۲۰۲۴ به دلیل عدم انطباق با قوانین جدید امنیت سایبری در اروپا متوقف شد و تولید آن برای سایر بازارهای جهانی نیز در تابستان آینده به پایان خواهد رسید.
M1 روی پلتفرم مشترک PPC گروه فولکسواگن و در کنار نسل سوم آئودی Q5 ساخته خواهد شد. برخلاف نسل اول ماکان که پورشه برای آن سیستم چهارچرخ محرک آئودی را بهشدت مهندسی مجدد کرد تا ماهیتی دیفرانسیل عقب داشته باشد، M1 به دلایل اقتصادی، تقریباً بدون تغییر از سامانهٔ چهارچرخ محرک آئودی Q5 استفاده خواهد کرد. این یعنی در M1، قدرت موتور در حالت عادی به چرخهای جلو ارسال میشود و تنها زمانی که سنسورها احتمال هرزگردی را تشخیص دهند، چرخهای عقب نیز درگیر میشوند. این یک تغییر بنیادین برای برندی است که دقت فرمان و لذت رانندگی را با انتقال قدرت به محور عقب تعریف میکند.
چرا پورشه مسیر خود را تغییر داد؟
این تحول بزرگ در استراتژی پورشه، پاسخی به شرایط فعلی بازار و چالشهای مالی این شرکت است. فروش پایینتر از انتظار ماکان برقی، کاهش سرعت رشد بازار جهانی خودروهای برقی، افت ۶۷ درصدی سود شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۵ و کاهش ۲۸ درصدی فروش در بازار کلیدی چین، مدیران پورشه را به فکر یک راهحل سریع و کمهزینه انداخته است. الیور بلوم، مدیرعامل پورشه، ضمن تأیید این برنامه، M1 را خودرویی بسیار وفادار به ارزشهای پورشه در این سگمنت توصیف و تأکید کرد که این مدل از ماکان برقی متمایز خواهد بود. او همچنین اشاره کرد که فرآیند توسعه سهساله این خودرو که برای پورشه بسیار کوتاه است، به عرضه سریعتر آن به بازار کمک میکند.
برای رسیدن به این هدف، M1 وابستگی زیادی به آئودی Q5 خواهد داشت. گفته میشود این خودرو با پیشرانههای بنزینی مجهز به سیستم هیبریدی خفیف عرضه خواهد شد و خبری از نسخههای پلاگینهیبریدی یا دیزل نخواهد بود. انتظار میرود در آینده نسخههای قدرتمندتر با نشانهای S، GTS و توربو نیز به خط تولید اضافه شوند. محل تولید این رقیب جدید برای بامو X3 و مرسدس بنز GLC هنوز مشخص نیست و دو گزینهٔ کارخانه آئودی در مکزیک و کارخانهٔ پورشه در لایپزیگ آلمان در حال بررسی هستند.