پورشه تسلیم شد، تغییر برنامههای برقی و بازگشت کیمن و باکستر بنزینی
پورشه در یک تغییر استراتژیک بزرگ، اعلام کرد که نسل بعدی مدلهای محبوب ۷۱۸ باکستر و کیمن، در کنار نسخههای برقی، گزینهٔ موتور بنزینی را نیز برای مدلهای ردهبالا حفظ خواهند کرد. علاوه بر این، تولید شاسیبلند پرچمدار برقی که با کد K1 شناخته میشد نیز لغو و این مدل با یک شاسیبلند هیبریدی جایگزین خواهد شد. این تصمیمات بخشی از بازنگری گسترده در برنامههای برقیسازی پورشه است.
الیور بلوم، مدیرعامل پورشه، در یک نشست تلفنی با سرمایهگذاران این استراتژی جدید را تشریح کرد. او همچنین تأیید کرد که مدلهای بنزینی و پلاگینهیبریدی کائن و پانامرا نیز با بهروزرسانیهای اساسی تا اعماق دهه ۲۰۳۰ روی خط تولید باقی خواهند ماند. توقف توسعهٔ پلتفرم SSP 61 Sport گروه فولکسواگن که قرار بود زیربنای شاسیبلند K1 و نسل بعدی پانامرا و تایکان باشد، زیانی ۱.۸ میلیارد یورویی به پورشه تحمیل کرده است. بلوم دلایل این عقبنشینی را اینگونه توضیح داد:
ما شاهد کاهش واضحی در تقاضا برای خودروهای برقی بودهایم و این موضوع را در تصمیمات خود لحاظ میکنیم.
او همچنین به کاهش شدید تقاضا برای کالاهای لوکس در چین و افزایش تعرفههای واردات خودرو در آمریکا بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر سودآوری شرکت اشاره کرد. به گفتهٔ او، این شرایط حاشیه سود خالص شرکت را در سال جاری به حدود ۲٪ کاهش میدهد، اما پیشبینی میشود با عرضه محصولات جدید، این رقم در میانمدت دوباره به بالای ۱۰٪ بازگردد. یکی دیگر از نتایج این استراتژی جدید، معرفی یک شاسیبلند جدید با کد M1 است. این خودرو که در کنار ماکان برقی عرضه خواهد شد، برخلاف سنت پورشه، یک خودروی محرک جلو خواهد بود. M1 بر پایه پلتفرم PPC نسل سوم آئودی Q5 ساخته میشود تا فرآیند توسعهٔ آن سرعت بگیرد.
با وجود این تغییرات، بلوم تأکید کرد که پورشه همچنان به برقیسازی متعهد است. او افزود:
این انعطافپذیری، ما را در موقعیتی قدرتمند با ترکیبی جذاب از موتورهای بنزینی، پلاگینهیبریدی و خودروهای برقی قرار میدهد.
هنوز جزئیات دقیقی دربارهٔ اینکه کدام مدلهای ردهبالا از ۷۱۸ جدید با موتور بنزینی عرضه میشوند منتشر نشده است اما این تصمیم میتواند به معنای ادامهٔ تولید نسخههای هیجانانگیزی مانند مدلهای GT4 و GT4 RS با غرش موتورهای بنزینی باشد درحالیکه مدلهای پایه به پیشرانههای برقی مجهز میشوند.