داستان پورشه ایتالیایی، همکاری جالب پورشه و آبارث با نتیجه‌ای عجیب

پنج‌شنبه 17 مهر 1404 - 15:00
مطالعه 3 دقیقه
پورشه آبارث کاررا GTL
در اوایل دهه ۶۰، پورشه برای شکست رقبا دست به دامان ایتالیایی‌ها شد و نتیجه، خودرویی سریع‌تر و بهتر از محصولات رسمی خودشان از آب درآمد.
تبلیغات

در اوایل دهه ۶۰، پورشه در یک دوراهی استراتژیک قرار گرفت. مدل موفق 356 کاررا GT  در مسابقات استقامتی کم‌کم در برابر رقبای سبک‌تر و آیرودینامیک‌تر حرفی برای گفتن نداشت. مهندسان پورشه در اقدامی بی‌سابقه، به‌جای طراحی داخلی، دست به دامان یک متخصص ایتالیایی یعنی آبارث شدند. نتیجه این همکاری، خودروی شگفت‌انگیزی به نام پورشه آبارث کاررا GTL بود؛ خودرویی که با مهندسی آلمانی و روحی ایتالیایی، آن‌چنان موفق ظاهر شد که خودروهای رسمی خود پورشه را در پیست مسابقه تحقیر کرد.

در آن زمان، موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تخت پورشه به نهایت توان خود یعنی حدود ۱۴۰ اسب بخار رسیده بود و بنابراین، تنها راه برای سریع‌تر شدن، ساخت بدنه‌ای سبک‌تر و آیرودینامیک‌تر بود. ازآنجایی‌که استودیوی طراحی پورشه مشغول پروژه‌های تجاری بود، این شرکت قراردادی غیرمعمول با آبارث در تورین بست تا بدنه‌ای جدید روی شاسی و قطعات مکانیکی پورشه توسعه دهد.

کپی لینک

هنر ایتالیایی بر پیکر آلمانی

آبارث این چالش بزرگ را به یکی از بهترین طراحان آیرودینامیک ایتالیا یعنی فرانکو اسکاگلیونه سپرد. او که با طراحی کانسپت‌های آلفارومئو BAT شهرت داشت، بدنه‌ای خلق کرد که یک شاهکار بود. این پوسته آلومینیومی جدید نه‌تنها ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از کاررا GT استاندارد بود بلکه با ارتفاع کمتر، سقف قطره‌ای شکل و یک دم تقریباً عمودی، مقاومت هوا را به‌شدت کاهش می‌داد. این طراحی نوآورانه به کاررا GTL اجازه می‌داد با همان قدرت موتور، به سرعتی نزدیک به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

کپی لینک

پیروزی‌هایی که مدیران پورشه را نگران کرد

پورشه آبارث کاررا GTL در سال ۱۹۶۰ وارد مسابقات شد و فوراً به پیروزی رسید. در مسابقه ۲۴ ساعته لمان، این خودرو به‌راحتی در مسیرهای مستقیم از مدل‌های رسمی پورشه پیشی گرفت و درنهایت قهرمان کلاس خود شد. پیروزی‌ها در مسابقات معتبری چون نوربرگ‌رینگ، سبرینگ و تارگا فلوریو ادامه یافت. رانندگان، پایداری و سهولت رانندگی با آن در مسابقات طولانی را تحسین می‌کردند اما این موفقیت‌ها در اشتوتگارت زنگ خطر را به صدا درآورد. مدیران پورشه از اینکه یک خودروی ایتالیایی‌الاصل، ساخته‌های خودشان را شکست می‌داد، احساس خوبی نداشتند. این موضوع برای وجهه برند یک شکست محسوب می‌شد. درنتیجه، پورشه به سرعت این پروژه را پس از ساخت تنها حدود ۲۰ دستگاه متوقف کرد و با درس‌هایی که از آیرودینامیک GTL آموخته بود، به پشت میز طراحی داخلی شرکت بازگشت و مدل افسانه‌ای 904 کاررا GTS را خلق کرد.

کپی لینک

میراث میلیون دلاری

پورشه آبارث GTL برای دهه‌ها در سایه مدل‌های مشهورتری مانند 550 اسپایدر یا 917 قرار گرفت اما با گذر زمان، تاریخ‌نگاران و کلکسیونرها به اهمیت آن به‌عنوان حلقه گمشده تکامل طراحی مسابقه‌ای پورشه بین مدل قدیمی 356 و مدل زیبای 904 پی بردند. امروز، این خودروی بی‌نهایت کمیاب به یک قطعه کلکسیونی چند میلیون دلاری تبدیل شده است؛ یادگاری از زمانی که پورشه برای پیروزی، غرور آلمانی خود را کنار گذاشت و از هنر ایتالیایی کمک گرفت.

منبع: CarBuzz

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.