خروج ناگهانی پورشه از مسابقات استقامتی و خداحافظی با لمان
در خبری که دنیای موتوراسپرت را در شوک فروبرده است، پورشه اعلام کرد که در پایان فصل ۲۰۲۵، به حضور خود در مسابقات جهانی استقامتی (WEC) پایان خواهد داد. این تصمیم به معنای غیبت یکی از پرافتخارترین نامها از مسابقات نمادینی چون مسابقات ۲۴ ساعته لمان است. این شرکت آلمانی تأیید کرد که تیم «پورشه پنسکه موتوراسپرت» با دو خودروی خود، پس از آخرین مسابقه فصل در بحرین، از این رقابتها کنار خواهد کشید. پسازاین خروج، پورشه فعالیتهای کارخانهای خود را روی مسابقات قهرمانی اسپرت کار IMSA در آمریکای شمالی و مسابقات فرمول E متمرکز خواهد کرد و به پشتیبانی از تیمهای مشتری خود در سراسر جهان ادامه میدهد. دکتر مایکل اشتاینر، عضو هیئتمدیره اجرایی پورشه، دراینباره گفت:
ما بسیار متأسفیم که با توجه به شرایط فعلی، پسازاین فصل به مشارکت خود در WEC ادامه نخواهیم داد.
نکته غافلگیرکننده اینجاست که این تصمیم در اوج موفقیت هایپرکار رقابتی 963 گرفته شده است. در حال حاضر، پورشه پس از کسب رتبه دوم در مسابقات ۲۴ ساعته لمان و پیروزی در مسابقه لون استار لمان در پیست آستین آمریکا، در جایگاه دوم جدول ردهبندی تولیدکنندگان پشت سر فراری قرار دارد.
اگرچه پورشه این اقدام را بخشی از بازنگری جامع در برنامههای موتوراسپرت خود توصیف میکند اما شواهد نشان میدهد که فشارهای مالی عمیقتر در بخش خودروهای سواری این شرکت، در این تصمیم نقش اساسی داشته است. کاهش فروش خودروهای برقی، افزایش هزینههای ناشی از تعرفههای واردات و کند شدن رشد فروش در بازار چین، ازجمله چالشهایی هستند که این شرکت با آنها روبرو است. الیور بلوم، مدیرعامل پورشه، پیشتر در ایمیلی به کارکنان که توسط بلومبرگ مشاهده شده بود، اعتراف کرده بود که اقدامات بیشتری برای کاهش هزینهها لازم است:
مدل کسبوکاری که دههها از آن استفاده میکردیم، دیگر در شکل کنونی خود کار نمیکند. همه اینها به ما ضربه سختی میزند، سختتر از بسیاری دیگر از خودروسازان.
بااینحال، توماس لاودنباخ، رئیس بخش موتوراسپرت پورشه، تأکید کرده که این خروج لزوماً یک خداحافظی دائمی نیست. او با اشاره به اینکه مسابقات استقامت بخشی از DNA پورشه است، گفت:
ما بدون شک بازگشت به WEC را در آینده رد نمیکنیم و به نظارت بر این ورزش و ارتباط با قانونگذاران ادامه خواهیم داد.