پورشه به دنبال ساخت پیشرانه W12 جدید با سه ردیف سیلندر!

یک‌شنبه 27 مهر 1404 - 13:00
مطالعه 2 دقیقه
طرح موتور W12 پورشه
پورشه با ثبت اختراع یک موتور W12 کاملاً جدید با سه ردیف سیلندر، جهان خودرو را غافلگیر کرد. آیا این شاهکار مهندسی به تولید می‌رسد؟
تبلیغات

درست زمانی که به نظر می‌رسید دوران موتورهای ۱۲ سیلندر غول‌پیکر به سر آمده، پورشه با یک حرکت غیرمنتظره، تمام معادلات را بر هم زد. این شرکت به‌تازگی حق اختراع یک موتور W12 کاملاً جدید با سه ردیف سیلندر را ثبت کرده است؛ یک شاهکار مهندسی که می‌تواند فصل جدیدی را در تاریخ پیشرانه‌های درون‌سوز آغاز کند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که تنها چند ماه از خداحافظی رسمی بنتلی با موتور نمادین W12 خود می‌گذرد.

حق اختراع این موتور که سال گذشته ثبت و اخیراً منتشر شده است، طرحی را نشان می‌دهد که با تمام موتورهای W12 قبلی گروه فولکس‌واگن تفاوت دارد. برخلاف ساختار قبلی که درواقع از ترکیب دو موتور VR6 تشکیل شده بود، طراحی جدید پورشه یک شکل W واقعی با سه ردیف سیلندر مشخص را به نمایش می‌گذارد؛ اما جذابیت این موتور تنها به ظاهر عجیب آن خلاصه نمی‌شود. مهندسان پورشه با هوشمندی، یک محفظه هوای ورودی (Air Plenum) بزرگ را در بالای موتور تعبیه کرده‌اند. این طراحی به هوا اجازه می‌دهد تا به‌صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه انحنایی به داخل سیلندرها مکیده شود. این مسیر کوتاه و مستقیم دو مزیت بزرگ دارد. اول، هوای ورودی خنک‌تر باقی می‌ماند و دوم، تلفات ناشی از اصطکاک به حداقل می‌رسد. این نوآوری همچنین انعطاف‌پذیری بیشتری در جانمایی موتور در شاسی فراهم می‌کند.

تصاویر فنی منتشر شده نشان می‌دهد که این موتور پتانسیل نصب سه توربوشارژر یا سوپرشارژر را دارد. برای درک بهتر این موضوع، کافی است بدانید که قدرتمندترین نسخه از موتور W12 بنتلی در مدل مولینر بتور، با دو توربوشارژر به قدرت ۷۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن‌ متر دست یافته بود. پتانسیل هیولای جدید پورشه می‌تواند بسیار فراتر از این ارقام باشد. البته ثبت یک حق اختراع لزوماً به معنای تولید انبوه نیست. این احتمال وجود دارد که این طرح، قلب تپنده محصول بعدی بوگاتی باشد، شاید در یک خودروی مسابقه‌ای به کار گرفته شود و یا شاید هم صرفاً یک ایده خلاقانه بوده که پورشه برای محافظت از آن اقدام کرده است. بااین‌حال، یک چیز قطعی است: گروه فولکس‌واگن هنوز از پیکربندی W دست نکشیده و داستان موتورهای احتراق داخلی بزرگ، هنوز به فصل پایانی خود نرسیده است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.