اوضاع در پورشه اصلاً خوب نیست زیرا سود عملیاتی این شرکت در نُه ماه نخست سال جاری میلادی با سقوطی بیسابقه ۹۹ درصدی، از بیش از ۴۰۳ میلیون یورو در مدت مشابه سال ۲۰۲۴ به تنها ۴۰ میلیون یورو رسیده است. این افت شدید مالی همزمان با اعلام یک تصمیم استراتژیک بزرگ است؛ پایان تولید پرفروشترین محصول این شرکت، یعنی پورشه ماکان بنزینی و همچنین خاتمه تولید مدلهای محبوب ۷۱۸ باکستر و کیمن. این تصمیمها بخشی از یک بازآرایی استراتژیک گسترده در پورشه است که با چالشهایی نظیر شرایط دشوار بازار چین و تعرفههای تجاری تشدید شده است. دکتر یوخن برکنر، عضو هیئتمدیره در امور مالی و فناوری اطلاعات، تأیید کرد که تولید مدلهای فعلی ۷۱۸ باکستر و کیمن تا پایان همین ماه به اتمام میرسد و آخرین خودروها در حال خروج از خط تولید هستند؛ اما داستان پرفروشترین شاسیبلند پورشه، ماکان، کمی متفاوت است. به گفته برکنر:
تولید ماکان احتراقی فعلی تا اواسط سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت و فروش آن در تمام طول آن سال و در برخی بازارها حتی تا سال ۲۰۲۷ ادامه پیدا میکند.
این خداحافظی تلخ، مقدمهای برای یک شروع جدید است. پورشه در حال تعدیل فشار همهجانبه خود به سمت تولید خودروی برقی و حرکت بهسوی یک سبد قوای محرکه متعادلتر است. این استراتژی جدید شامل عرضه مدلهای بیشتری با پیشرانههای بنزینی و پلاگینهیبریدی خواهد بود. نسل دوم ماکان با پیشرانههای بنزینی و پلاگینهیبریدی در کنار نسخه تمام برقی فعلی عرضه خواهد شد. گزارشها حاکی از آن است که این مدل جدید بر پایه آئودی Q5 توسعه مییابد. این رویکرد به مدلهای دیگر نیز تسری پیدا میکند. نسل بعدی خانواده ۷۱۸ نسخههای بنزینی را در کنار مدلهای برقی خواهد داشت و حتی شاسیبلند پرچمدار پورشه نیز از قوای محرکه تمام برقی فاصله گرفته و با گزینههای بنزینی و پلاگینهیبریدی عرضه خواهد شد.
با وجود آمار مالی نگرانکننده، همه خبرها برای پورشه بد نیستند. جریان نقدینگی خالص این شرکت به ۱.۳۴ میلیارد یورو افزایش پیدا کرده است که نشان از تابآوری عملیات تجاری آن دارد. علاوه بر این، فروش در بازار ایالاتمتحده به رکوردی تاریخی دست یافته و فروش جهانی خودروهای الکتریکیشدهٔ پورشه (هیبریدی و برقی) نیز ۵۶ درصد رشد داشته است. پورشه امیدوار است این دوران گذار، هرچند سخت، پایههای موفقیت بلندمدت این برند را مستحکمتر کند. با کنارهگیری الیور بلوم، از ژانویه ۲۰۲۶ سکان هدایت پورشه به دستان مایکل لایترز، مدیر سابق مکلارن و مدیر فنی پیشین فراری، سپرده خواهد شد تا این برند اسپرت افسانهای را در مسیر جدید خود رهبری کند.