داستان جالب اولین خودروی موتور جلوی پورشه زیر پوست بی‌ام‌و ۲۰۰۲!

سه‌شنبه 27 آبان 1404 - 14:00
مطالعه 3 دقیقه
ب‌ام‌و 2002 آزمایشی پورشه
پورشه برای مخفی کردن اولین خودروی موتور جلوی خود و فریفتن عکاسان جاسوس، یک ب‌ام‌و ۲۰۰۲ خرید تا شاسی و قوای محرکه جدید خود را در کالبد آن پنهان کند!
تبلیغات

در دنیای پررقابت خودروسازی، پنهان نگه داشتن محصولات آینده از چشم عکاسان جاسوس، یک هنر است؛ هنری که پورشه در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی آن را به سطح جدیدی رساند. این شرکت برای مخفی کردن آزمایش‌های اولین خودروی موتور جلوی خود، یعنی مدل ۹۲۴، دست به اقدامی بی‌سابقه زد. آن‌ها یک دستگاه ب‌ام‌و ۲۰۰۲ خریدند تا شاسی و قوای محرکه جدیدشان را در کالبد آن پنهان کنند.

این استراتژی هوشمندانه از یک ضرورت نشأت می‌گرفت. پورشه ۹۲۴ یک انقلاب در تاریخ این برند بود و هیچ شباهتی به محصولات موتور عقب قبلی نداشت. به همین دلیل، مهندسان نمی‌توانستند از بدنه مدل‌های موجود برای ساخت خودروهای آزمایشی اولیه استفاده کنند؛ بنابراین، مدیران پورشه نه‌تنها یک ب‌ام‌و ۲۰۰۲ بلکه یک اوپل مانتا نسل اول را هم تهیه کردند تا پروژه محرمانه‌ای که با کد داخلی EA425 شناخته می‌شد را در دل آن‌ها پیش ببرند. جالب است بدانید که خود پورشه ۹۲۴ که در سال ۱۹۷۶ به‌عنوان جایگزین مدل ۹۱۴ معرفی شد، مجموعه‌ای از قطعات فولکس‌واگن و آئودی بود.

این خودروی اقتصادی توسط آئودی در کارخانه نکازاولم مونتاژ می‌شد و پس از انصراف فولکس‌واگن از تولید نسخه اختصاصی خود (که درنهایت به نفع شیراکو کنار گذاشته شد) به ثمر نشست. حتی پیشرانه ۲ لیتری آب‌خنک آن نیز از آئودی ۱۰۰ به عاریت گرفته شده بود و یک دهه طول کشید تا مدل 924 S با یک موتور واقعی پورشه (موتور ۲٫۵ لیتری مدل ۹۴۴) عرضه شود.

این هنر فریب و پنهان‌کاری همچنان در دنیای خودرو ادامه دارد. همین چند وقت پیش، فراری در حال آزمایش اولین خودروی برقی خود در زیر بدنه یک مازراتی لوانته آن‌هم با چهار اگزوز قلابی خنده‌دار دیده شد. پورشه نیز امروزه با استفاده از برچسب‌هایی که چراغ‌های نسل‌های قدیمی را شبیه‌سازی می‌کنند، بدنه را با لایه‌های اضافی همرنگ می‌پوشاند و حتی در نمونه‌های اولیه تایکان از سر اگزوزهای ساختگی استفاده می‌کرد تا آن را شبیه یک پانامرای بنزینی جلوه دهد. این بازی موش و گربه میان خودروسازان و عکاسان جاسوس، سنتی قدیمی است که به دهه ۱۹۵۰ میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که دو روزنامه‌نگار آلمانی برای اولین بار تصاویر یک خودروی معرفی‌نشده را منتشر کردند و خودروسازان را برای همیشه به فکر ابداع روش‌های پیچیده‌تر برای پنهان کردن رازهایشان انداختند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.