نبرد کوپه‌های لوکس؛ پورشه 911 GTS، بی‌ام‌و M8، مرسدس GT63، آستون ونتیج

دوشنبه 25 فروردین 1404 - 05:30
مطالعه 4 دقیقه
Coupe-5
چهار کوپهٔ لوکس قدرتمند و سریع طی مقایسه‌ای جامع به مصاف هم رفته‌اند تا ببینیم کدام‌یک از آن‌ها انتخاب بهتری خواهد بود.
تبلیغات

هرچند بازار خودروهای کوپه در حال کوچک‌تر شدن است ولی بااین‌وجود، هنوز هم خودروهای قابل‌توجهی مثل مرسدس AMG GT63، ب‌ام‌و M8 کامپتیشن، پورشه 911 GTS و آستون‌مارتین ونتیج در این بخش حضور دارند. حال کارواو بین این چهار ماشین مقایسهٔ جامعی ترتیب داده است تا با انجام آزمایش‌هایی شامل شتاب گیری، دریفت کشیدن، ترمز گیری، پیمودن مسافت 400 متر، راحتی کابین و فضای صندلی‌های عقب، مشخص شود کدام‌یک از همه بهتر است.

روی کاغذ همهٔ این کوپه‌ها خودروهای سریع و قدرتمندی هستند ولی پورشه تفاوت عمده‌ای با رقبای خود دارد. برخلاف سه کوپهٔ دیگر که همگی موتور جلو و V8 هستند، 911 GTS به یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری شش سیلندر تخت تک توربوی هیبریدی در عقب مجهز است که 540 اسب بخار قدرت دارد. در نقطهٔ مقابل 911 که ضعیف‌ترین عضو گروه محسوب می‌شود، ونتیج به‌عنوان قوی‌ترین خودروی جمع قرار دارد که از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی مرسدس با 665 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند ولی تنها خودروی محرک عقب این رقابت است. همین موتور زیر کاپوت AMG GT63 هم قرار دارد ولی قدرت کمتری برابر با 585 اسب بخار تولید می‌کند درحالی‌که M8 هم با موتور 4.4 لیتری V8 و 625 اسب بخار قدرت، برای رقبا خط‌ونشان می‌کشد.

رقابت با آزمایش پرفورمنس آغاز می‌شود یعنی جایی که 911 با وجود کمترین قدرت، بهترین عملکرد را از خود نشان داد. این ماشین به لطف قوای محرکهٔ هیبریدی خود، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت خیرهٔ کنندهٔ 2.82 ثانیه‌ای را ثبت کرد و 400 متر را ظرف تنها 10.79 ثانیه پشت سر گذاشت. پورشه با اختلاف اندکی مرسدس را پشت سر خود می‌دید که ظرف 3.04 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و 400 متر را در 11.17 ثانیه طی کرد. در رتبهٔ بعدی ب‌ام‌و با شتاب 3.25 ثانیه و 400 متر 11.06 ثانیه قرار گرفت و آستون هم با وجودی که بیشتری قدرت را دارد ولی به دلیل انتقال تمام نیرو به چرخ‌های عقب، در کشش آغاز حرکت کمی مشکل داشت و به همین دلیل با ثبت شتاب 3.55 ثانیه و 400 متر 11.30 ثانیه آخر شد.

سپس نوبت به آزمایش دریفت رسید. در این بخش از رقابت، AMG GT63 به لطف برخورداری از حالت دریفت، راحت‌تر بقیه دریفت می‌کشید درحالی‌که خالص‌ترین تجربهٔ دریفت را ونتیج ارائه کرد هرچند که کمتر از بقیه قابل پیش‌بینی بود. پورشه هنگام دریفت کشیدن همچنان پایدار ماند و ب‌ام‌و برای ارائهٔ دریفتی لذت‌بخش تلاش می‌کرد. هرچند M8 در آزمایشات قبلی عملکرد خیلی درخشانی نداشت ولی در بخش بررسی فضای صندلی‌های عقب و صندوق بار ناکامی‌های قبلی را جبران کرد زیرا این خودرو نه‌تنها از جادارترین صندلی‌های عقب برخوردار است بلکه بزرگ‌ترین صندوق بار را هم با ظرفیت 420 لیتر دارد. مرسدس GT63 با صندلی‌های عقب مناسب و درب صندوق لیفت‌بک در رتبهٔ دوم قرار گرفت درحالی‌که ونتیج و 911 با صندلی‌های عقب تنگ و صندوق بار کوچک، برای استفاده‌های خانوادگی چندان مناسب نخواهند بود.

از لحاظ کیفیت و طراحی داخلی اما پورشه با چیدمان ساده و هوشمندانه از همه بهتر بود درحالی‌که ب‌ام‌و کمی قدیمی به نظر می‌رسید و آستون با وجود برخورداری از بهترین متریال، در طراحی و مونتاژ ضعف داشت. درنهایت، پورشه 911 GTS توانست بیشترین امتیازات را کسب کند و برندهٔ این رقابت شود. این خودرویی سریع و خوش‌ساخت است که به راننده اعتمادبه‌نفس می‌بخشد و برای استفاده‌های روزمره به‌اندازهٔ کافی کاربردی است.

کپی لینک

نتیجهٔ آزمایش‌ها

  • سریع‌ترین شتاب: پورشه 911 GTS
  • سریع‌ترین در 400 متر: پورشه 911 GTS
  • خوش‌صداترین موتور: مرسدس AMG GT63
  • کوتاه‌ترین مسافت توقف: پورشه و مرسدس
  • لذت‌بخش‌ترین در دریفت: مرسدس AMG GT63
  • جادارترین کابین و صندوق: ب‌ام‌و M8 کامپتیشن
  • برندهٔ کلی رقابت: پورشه 911 GTS
کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

ب‌ام‌و M8 کامپتیشن

آستون‌مارتین ونتیج

مرسدس AMG GT63

پورشه 911 GTS

پیشرانه

4.4 لیتری V8 توئین توربو

4.0 لیتری V8 توئین توربو

4.0 لیتری V8 توئین توربو

3.6 لیتری H6 توربو هیبرید

قدرت

625 اسب بخار

665 اسب بخار

585 اسب بخار

540 اسب بخار

گشتاور

750 نیوتن متر

800 نیوتن متر

800 نیوتن متر

610 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

عقب

چهارچرخ

چهارچرخ

قیمت

140,975 دلار

194,086 دلار

177,050 دلار

174,695 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.