آیا پورشه 963 ناجی موتورهای احتراقی در مقابل برقی خواهد بود؟
ظاهرا پیشرانه پورشه 963 با موتور V8 توربو، توانایی فنی مشابه خودروهای برقی فراهم میکند. این فناوری میتواند حامی بقای مدلهای احتراقی در سالهای آینده باشد.
نکات مثبت در خودروهای اسپرت برقی، متعدد هستند. شتابگیری بسیار سریع و ناگهانی، قدرت بالا، آلایندگی بسیار کم و تولید صدای ناچیز، مدلهای الکتریکی را برتر از سوپراسپرتهای سنتی نشان میدهند. همچنین هزینهی ساخت نمونههای تمام برقی که عملکرد نزدیک به سوپراسپرتهای احتراقی داشته باشند؛ جالب توجه و بهصرفه است. از سویی دیگر، لذت رانندگی با خودروهای احتراقی مجهز به موتور 8 یا 12 سیلندر، متفاوت از رقبای الکتریکی محسوب میشود.
با تکیه بر موارد فوق بسیاری از کارشاسنان معتقدند، بازار خودروهای شهری یا حتی اسپرت مخصوص پیست در آینده متعلق به تمام برقیها است. ظاهرا، پیشرانههای توئین توربوشارژ مدرن، باوجود عملکرد عالی در شتابگیری و نهایت سرعت، شانس بقا در مقابل الکتریکیها ندارند اما نوآوریهای خودروسازان، امید تازه برای عاشقان سیلندر و بنزین فراهم کرده است.
ترکیب موتورهای کمحجم برقی با پیشرانههای 8 سیلندر توئین توربوشارژ، منجر به ظهور خودروهای هیبرید قدرتمند و کممصرف شده است. در این گروه، ظاهرا پورشه 963 که سال 2022 برای کلاس مسابقهای استقامت (WEC) معرفی شد؛ برتری لازم نسبت به تمام برقیهای امروزی دارد.
پورشه 963 از پیشرانهی 4/6 لیتر V8 توئین توربوشارژ و یک موتور –ژنراتور روی محور جلو استفاده میکند. مجموع قدرت 671 اسب بخار و وزن خالص 1030 کیلوگرم است. مقدار دقیق گشتاور و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، توسط شرکت سازنده اعلام نشده اما بنابر اطلاعات موجود، بیشترین قدرت موتور احتراقی در 10,000 دور بردقیقه تولید میشود.
در ظاهر، پورشه 963 یک خودروی مخصوص پیست برای مسابقات WEC و ایمسا (IMSA) است که فقط یک متر ارتفاع سقف دارد؛ اما زمانی که متوجه میشویم موتور V8 پورشه 918 جادهای برای ساخت 963 استفاده شده است، شرایط عوض میشوند. این موضوع، امید به ساخت سوپراسپرت بعدی پورشه با تجهیزات فنی مشابه 963 را قوت میدهد.
نصب پیشرانهی بنزینی در عقب وسط، به شکلی است که تعادل بسیار عالی برای 963 فراهم میکند و مرکز ثقل را پایین میآورد. همچنین طراحی و عملکرد سیستم تعلیق را بهبود میدهد. دیگر فناوری جالب برای 963، استفاده از توربوشارژرهای جدید ساخت شرکت Van der Lee هلند است که در فشار پایین 0.3 بار کار میکنند. این طرح، تاخیر توربوها را به حداقل میرساند و شبیه رانندگی با یک خودروی مجهز به موتور تنفس طبیعی عمل خواهد کرد.
پورشه ادعا میکند 80 درصد موتور بنزینی 963 مشابه 918 است. از سویی دیگر براساس قوانین فدراسیون اتومبیلرانی در سال 2023، تمام خودروهای کلاس لمان (LMDh) باید از باتری 800 ولت 1/35 کیلووات ساعت ساخت شرکت انگلیسی WAE استفاده کنند. تجهیزات الکترونیک و موتور –ژنراتور (MGU) نیز توسط بوش آلمان تامین خواهد شد. گیربکس 7 سرعتهی این خودروها ساخت اکسترک (Xtrac) انگلیس خواهد بود.
قدرت موتور برقی نصب شده روی محور عقب، 40 تا 67 اسب بخار است و صرفا در زمان کوتاه نیاز به شتابگیری سریع، وارد عمل میشود. ظاهرا فناوری جدیدی به نام آتش آبی (Bluefire) طی ماههای آینده برای خودروهای WEC جدید استفاده خواهد شد که شارژ بسیار سریع باتری، هنگام سوختگیری و تعویض راننده را ممکن میکند. این سیستم با قدرت عجیب 3750 کیلووات، تنها 90 ثانیه زمان لازم دارد تا ظرفیت باتری را از 5 به 85 درصد برساند.