پورشه

آیا پورشه 963 ناجی موتورهای احتراقی در مقابل برقی‌ خواهد بود؟

ظاهرا پیشرانه پورشه ۹۶۳ با موتور V8 توربو، توانایی فنی مشابه خودروهای برقی فراهم می‌کند. این فناوری می‌تواند حامی بقای مدل‌های احتراقی در سال‌های آینده باشد.

نکات مثبت در خودروهای اسپرت برقی، متعدد هستند. شتابگیری بسیار سریع و ناگهانی، قدرت بالا، آلایندگی بسیار کم و تولید صدای ناچیز، مدل‌های الکتریکی را برتر از سوپراسپرت‌های سنتی نشان می‌دهند. همچنین هزینه‌ی ساخت نمونه‌های تمام برقی که عملکرد نزدیک به سوپراسپرت‌های احتراقی داشته باشند؛ جالب توجه و به‌صرفه است. از سویی دیگر، لذت رانندگی با خودروهای احتراقی مجهز به موتور ۸ یا ۱۲ سیلندر، متفاوت از رقبای الکتریکی محسوب می‌شود.

با تکیه بر موارد فوق بسیاری از کارشاسنان معتقدند، بازار خودروهای شهری یا حتی اسپرت مخصوص پیست در آینده متعلق به تمام برقی‌ها است. ظاهرا، پیشرانه‌های توئین توربوشارژ مدرن، باوجود عملکرد عالی در شتاب‌گیری و نهایت سرعت، شانس بقا در مقابل الکتریکی‌ها ندارند اما نوآوری‌های خودروسازان، امید تازه برای عاشقان سیلندر و بنزین فراهم کرده است.

پورشه 963 هیبرید نمای اصلی
ترکیب موتورهای کم‌حجم برقی با پیشرانه‌های ۸ سیلندر توئین توربوشارژ، منجر به ظهور خودروهای هیبرید قدرتمند و کم‌مصرف شده است. در این گروه، ظاهرا پورشه ۹۶۳ که سال ۲۰۲۲ برای کلاس مسابقه‌ای استقامت (WEC)  معرفی شد؛ برتری‌ لازم نسبت به تمام برقی‌های امروزی دارد.

پورشه ۹۶۳ از پیشرانه‌ی ۴/۶ لیتر V8  توئین توربوشارژ  و یک موتور –ژنراتور روی محور جلو استفاده می‌کند. مجموع قدرت ۶۷۱ اسب بخار و وزن خالص ۱۰۳۰ کیلوگرم است. مقدار دقیق گشتاور و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، توسط شرکت سازنده اعلام نشده اما بنابر اطلاعات موجود، بیشترین قدرت موتور احتراقی  در ۱۰,۰۰۰ دور بردقیقه تولید می‌شود.

پورشه 963 هیبرید نمای جانبی

در ظاهر، پورشه ۹۶۳ یک خودروی مخصوص پیست برای مسابقات WEC و ایمسا (IMSA)  است که فقط یک متر ارتفاع سقف دارد؛ اما زمانی که متوجه می‌شویم موتور V8 پورشه ۹۱۸ جاده‌ای برای ساخت ۹۶۳ استفاده شده است، شرایط عوض می‌شوند. این موضوع، امید به ساخت سوپراسپرت بعدی پورشه با تجهیزات فنی مشابه ۹۶۳ را قوت می‌دهد.

نصب پیشرانه‌ی بنزینی در عقب وسط، به شکلی است که تعادل بسیار عالی برای ۹۶۳ فراهم می‌کند و مرکز ثقل را پایین می‌آورد. همچنین طراحی و عملکرد سیستم تعلیق را بهبود می‌دهد. دیگر فناوری جالب برای ۹۶۳، استفاده از توربوشارژرهای جدید ساخت شرکت Van der Lee هلند است که در فشار پایین ۰.۳  بار کار می‌کنند. این طرح، تاخیر توربوها را به حداقل می‌رساند و شبیه رانندگی با یک خودروی مجهز به موتور تنفس طبیعی عمل خواهد کرد.

پورشه 963 هیبرید نمای پشت

پورشه ادعا می‌کند ۸۰ درصد موتور بنزینی ۹۶۳ مشابه ۹۱۸ است. از سویی دیگر براساس قوانین فدراسیون اتومبیل‌رانی در سال ۲۰۲۳، تمام خودروهای کلاس لمان (LMDh) باید از باتری ۸۰۰ ولت ۱/۳۵ کیلووات ساعت ساخت شرکت انگلیسی WAE استفاده کنند. تجهیزات الکترونیک و موتور –ژنراتور (MGU) نیز توسط بوش آلمان تامین خواهد شد. گیربکس ۷ سرعته‌ی این خودروها ساخت اکسترک (Xtrac) انگلیس خواهد بود.

پورشه 963

قدرت موتور برقی نصب شده روی محور عقب، ۴۰ تا ۶۷ اسب بخار است و صرفا در زمان کوتاه نیاز به شتاب‌گیری سریع، وارد عمل می‌شود. ظاهرا فناوری جدیدی به نام آتش آبی (Bluefire) طی ماه‌های آینده برای خودروهای WEC جدید استفاده خواهد شد که شارژ بسیار سریع باتری‌، هنگام سوخت‌گیری و تعویض راننده را ممکن می‌کند. این سیستم با قدرت عجیب ۳۷۵۰ کیلووات، تنها ۹۰ ثانیه زمان لازم دارد تا ظرفیت باتری‌ را از ۵ به ۸۵ درصد برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. ها ؟!

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۳۷۵۰ کیلووات 😐😐

    موافقم 24
    مخالفم 0
  2. ارسلان

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (457 ديدگاه)

    توی متن نوشته شده
    ” از سویی دیگر براساس قوانین فدراسیون اتومبیل‌رانی در سال ۲۰۲۳، تمام خودروهای کلاس لمان (LMDh) باید از باتری ۸۰۰ ولت ۱/۳۵ کیلووات ساعت ساخت شرکت انگلیسی WAE استفاده کنند. ”

    حالا باید از باتری 800 ولت 1/35 کیلووات استفاده کنن مشکلی نیست ولی اینکه باید حتما اون باتری هم برای یه شرکت از پیش مشخص شده باشه مشخص میکنه این وسط رانت بازی شده و معلومه شرکت WAE توی فدراسیون نفوذ خوبی داره

    موافقم 25
    مخالفم 13
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      شما درست می گین ولی جالبه که گفتن، این روش باعث شده هزینه تیم ها کاهش پیدا کنه، احتمالا تولید تجهیزات به تعداد زیاد، ارزون در میاد

      موافقم 40
      مخالفم 2
      1. ارسلان

        ۳ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (457 ديدگاه)

        بله درسته یک واقعیتی هست که میگه تولید انبوه هزینه تولید رو کاهش میده
        ولی مشکل اینجاس باید چه مقدار تولید بشه که بهش گفت تولید انبوه ؟؟!
        کلا در نهایت 20 تا کمپانی توی مسابقه شرکت کنن هر تیم هم دو تا ماشین تهش بشن 40 تا !!
        پس مصرف باتری ماشین های این مسابقات کمکی به انبوه سازی نمیکنه که بخواد منجر به کاهش هزینه ی تولید بشه برای همین فقط خواستن توجیه کنن اینکار شون رو
        این یه معادله ی اجتماعی هست که میگه از یه واقعیت اثبات شده استفاده کن برای پوشاندن یک منفعت ممنوعه

        موافقم 9
        مخالفم 18
      2. محمدهادی

        ۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2143 ديدگاه)

        جناب اشتری نکته دیگه در خصوص انحصار انگلیسی ها در این مسابقات استفاده از گیربکس هم بود که در متن اشاره شد
        این انگلیس چه پارتی کلفتی داره واقعا
        خب البته که صد در صد ملزومات کیفیت رو در این مسابقات پاس کرده

        موافقم 5
        مخالفم 0
    2. علی صفرپور

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (111 ديدگاه)

      رانت بازی نیست. اینجوری کنترل فدراسیون روی تقلب راحت تر میشه. تجارت شرکتای بزرگ همینجوریه، تلاش میکنن تا حق انحصار برای خودشون بگیرن.

      موافقم 21
      مخالفم 2
    3. محمد

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (157 ديدگاه)

      من اطلاعی ندارم اما ممکنه خود فدراسیون بین تامین کننده ها مناقصه بذاره و بعد انتخاب، قیمت و مشخصات برای همه خریدارا فیکس باشن

      موافقم 5
      مخالفم 0
    4. علیx76

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (340 ديدگاه)

      رانت نیست، اسپانسرینگ و رسمیه.
      یه سری از مسابقات هستن که کلا موتور و گیربکس و همه لوازم رو باید از شرکت های مشخص خریداری کنی و صرفا مونتاژ، ستاپ و تنظیم و رانندگی با تیم هاست.
      یا مثلا فرمولا وان تامین کننده لاستیک ها مشخصه و کسی نمیتونه از برند دیگه ای استفاده کنه، اینم رانت و نفوذه؟

      موافقم 8
      مخالفم 0
    5. akrh78

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1358 ديدگاه)

      نه اینطور نیست. توی همه سری مسابقات یک سری قطعات هستن تحت عنوان Standard supply components یا ssc که همه تیم ها باید اون قطعه رو از یه تامین کننده خاص بخرن و استفاده کنن. مکانیزمشم مزایده هست نه رانت و اله بختکی
      دلیلش هم کم کردن هزینه شرکت در مسابقات هست، بطوریکه هر کدوم از اون تیما دیگه لازم نیست بودجه صرف تولید و تحقیق و توسعه اون قطعه بکنه.
      مثلا ecu، اینورتر، باک سوخت، رینگ،…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    فقط قدرت سیستم شارژ باطریش!!!!!!!! ۳۷۵۰ کیلووات خیلیه!!!!!

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2143 ديدگاه)

      پسر من عاااااشق رخ این استقامتی هام
      خیلی بدنه ی خفنی دارن
      حتی خفن تر از فرمولا وان بنظرم
      چه ارتفاع لاتی دارن تا زمین
      فقط یک متر!!
      اوه اوه،آسفالتو مبلعن این ماشینای لمان
      پورشه چه کرده…ماششاله

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. زیزیگولو

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4904 ديدگاه)

    علی رغم اینکه من خودم موافق موتورای احتراقی هستم ولی فکر نمیکنم هیچ چیزی بتونه جلوی سلطه برقیا رو در آینده بگیره

    موافقم 30
    مخالفم 5
    1. RENAULT5

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      برقی شدن خودرو ها اسیب سختی به ایران وکشورهای صادره کننده نفت میزنه
      چرا؟
      چون ماشین با انجین درون سوز=
      بنزین=نفت=خرید به تعداد زیاده وقیمت بالا از روسیه وایران وکشورهای نفتی حاشیه خلج فارس

      اما خودروی برقی=نیاز به برق=استفاده از توربین بادی وسد ها و..برای تولید برق
      به نفع اونا وبه ضرر ما

      موافقم 22
      مخالفم 6
      1. زیزیگولو

        ۳ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (4904 ديدگاه)

        بله مطمئناً کشورایی که اقتصادشون وابسته به نفت هستش شدیداً آسیب میبینن

        موافقم 15
        مخالفم 2
      2. حامد

        ۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (107 ديدگاه)

        به سایر کشورها بله ولی ما رسما نفتی دیگه صادر نمیکنیم که ضرر کنیم. این یه مقدار جزئی رو صد ساله دیگه هم میتونیم بفروشیم و تو صنایع مختلف استفاده میشه. باقی کشورهای نفتی هم انقدر سرمایه گذاری کردن تو کشورهای اروپایی مختلف که براشون در آینده این مورد خیلی مهم نباشه. ما تا وقتی اینا هستن این فقر و فلاکت روزافزونی که داریم رو همواره خواهیم داشت

        موافقم 6
        مخالفم 1
  5. ❤BMW❤

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    فقط ۹۰ ثانیه واسه شارژ!!

    موافقم 16
    مخالفم 1
  6. MC20

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    {{{ مقدار دقیق گشتاور و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، توسط شرکت سازنده اعلام نشده }}} محاسبات ریاضی منطقی میگه گشتاورش از 880NM بیشتر نیست ( دقیقا از 884.1285NM ) … شتابش هم منطقا از 2 ثانیه بیشتر نیست یعنی دقیقا باید 1.95898S باشه که به طور رسمی احتمالا همون 2S اعلام میشه …

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. KAMI

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (106 ديدگاه)

      احتمالا با همین منطق مازراتی فن شدی
      هورس پاور از طریق حاصل ضرب گشتاور در دور موتور تقسیم بر ۵.۲۵۲ بدست میاد با انجام عمل برعکس به عدد ۳۵۰ پوند فوت یا حدود ۴۷۰ نیوتون متر میرسیم که اگه به موتور ۹۱۸ هم نگاه کنیم اونم گشتاورش همین حدود بود. با این اطلاعاتم نمیشه شتابشو بدست آورد پس با دیس اینفورمیشین سعی نکن سایت و خراب کنی و خودتو با اطلاعات نشون بدی

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. MC20

        ۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1613 ديدگاه)

        باشه کامی جون … آینده معلوم میشه … من اگر اشتباه گفته باشم از سایت می رم تا شما و دیگر دوستان رو بیش از این گمراه نکنم …

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. رضا

        ۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (144 ديدگاه)

        عزیز این تویین توربو هست و منطقیه که گشتاورش بیشتر باشه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  7. TESLA

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    چرا حاضر نیستید قبول کنید ، موتور های درونسوز خیلی وقته که مغلوب الکتریکی ها شدن و در آینده نه چندان هم سگمنت های خودرویی به تصرف الکتریکی ها در خواهد آمد ، جانشین ۹۱۸ اسپایدر تمام برقی خواهد بود یا اینکه بر اساس بعضی از شایعات در اینترنت : amg قصد ساخت یه هایپرکار تمام الکتریکی رو تا قبل از ۲۰۳۰ داره و …

    موافقم 3
    مخالفم 21
    1. MC20

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      {{{ TESLA : چرا حاضر نیستید قبول کنید ، موتور های درونسوز خیلی وقته که مغلوب الکتریکی ها شدن و در آینده هم … }}} ………………………………… اولا خونسرد باش … دوما هنوز تکلیف سوخت های مصنوعی و تحقیقات هیدروژنی روشن نشده … سوما فقط شتاب بهتر در بازه 0 تا 100 کیلومتر شد مغلوب شدن کامل بنزینیها در مقابل برقی ها ؟ الان زیر ساخت برقی ها در همه دنیا بی کم و کاست موجوده و آلایندگی برقی ها 0 هست !!!! برای تولید برق از چه منابعی استفاده میشه ؟

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. mercedes

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (327 ديدگاه)

      با خودرو های الکتریکی موافقم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. 911

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (564 ديدگاه)

    نمی دونم ولی به نظرم ۹۱۹ خیلی خوشگل تره…

    موافقم 3
    مخالفم 2
  9. حسن

    ۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    نه مگه چند سال دیگه نفت هست با توجه به ذخایر فعلی کشف شده نهایت تا 40 سال اینده کلا نفت از صحنه ی روزگار محو میشه و سعی بر این است که هر اکتشاف جدید و ذخایری که بعد از سال 2050 کشف شوند هرگز مورد استفاده قرار نگیرند. پس یا سوخت جایگزین باید کشف بشه که تا حالا نشده یا برقی بشن البته فعلا با توجه به داشته های بشر بدون سوختهای فسیلی تولید برق هم خودش معضل بزرگی میشه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. احسان سعیدی

    ۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    توجه داشته باشید که van der lee یک کمپانی هلندی است نه آلمانی

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      سپاس از توجه شما

      موافقم 2
      مخالفم 0
  11. mercedes

    ۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (327 ديدگاه)

    ای کاش آرایش موتور vشکل نبود
    حس میکنم از اصالتش کم میشه
    همیشه پورشه برام خاص بوده
    شاید یکی از دلایلش برای جایگذاری موتور الکتریکی بوده

    موافقم 0
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا