بررسی اتوآرت 993R، وقتی 911 وزن کم می‌کند!

جمعه 28 مرداد 1401 - 17:30
مطالعه 7 دقیقه
Paul Stephens Autoart Porsche 993R review-8-1024
بازسازی مدل‌های گوناگون پورشه 911 اتفاق تازه‌ای نیست؛ بنابراین ممکن است تصور کنید که این 911 هم یکی دیگر از همین خودروها باشد که تنها به درد...
تبلیغات

بازسازی مدل‌های گوناگون پورشه 911 اتفاق تازه‌ای نیست؛ بنابراین ممکن است تصور کنید که این 911 هم یکی دیگر از همین خودروها باشد که تنها به درد دوست‌داران این مدل می‌خورد، اما شاید بهتر است پیش از گذرکردن از این کوپه بازسازی‌شده به یاد داشته باشید که اتوآرت 993R حس‌وحالی قدیمی و درعین‌حال به‌روز داشته و در بخش موتور، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در ادامه تجربه رانندگی نشریه اتوکار با این خودرو را خواهیم خواند.

993R زاده ذهن «پاول استفنز» است که خود یکی از متخصصان بازسازی پورشه 911 به شمار می‌رود. استفنز می‌گوید:

ما می‌خواستیم که یک 911 سبک و سریع برای جاده بسازیم. کاهش وزن برایمان مهم‌تر از بالابردن و تقویت عملکرد بود؛ چراکه اگر وزن را کاهش دهید، عملکرد خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

این خودرو درحقیقت یک نمونه 993 کاررا 2 دنده‌دستی محسوب می‌شود. سازنده برای ساختن 993R مجبور شد تا تمام بدنه را از پلتفرم جدا کرده و آن را دوباره سرهم کند تا بتواند استحکام برخی اجزا را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد. اتوآرت از نیمی از میل ضدغلتش (رول‌کیج) در بخش پشتی کابین استفاده کرده است اما با این وجود، هنوز فضای لازم برای قراردادن صندلی‌های جدید و بار در این خودرو وجود دارد.

اتوآرت برای سبک‌سازی این 911، تمام اجزای سقف شامل سانروف، آینه، سپر و دیگر اجزای اورجینال پورشه را از آن جدا کرده و سپس با ساختن مجدد این قطعات با بهره‌وری از مواد جدید و سبک، آن‌ها را بازسازی کرده است. آن‌ها حتی قفل مرکزی، شیشه‌های برقی، آینه‌ها و سیستم تهویه را نیز با نمونه‌های سبک‌تر جایگزین کردند. این روند سبک‌سازی حتی تا نشانگرهای کیلومترشمار و برف‌پاک‌کن‌ها نیز پیش رفت.

این مجموعه در ادامه از شیشه، موکت و عایق‌های سبک‌تر دپارتمان موتوراسپرت پورشه استفاده کرده و صفحات سنگین بدنه را نیز همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، بازسازی کرده است. با این کار، نه‌تنها وزن خودرو کاهش اساسی یافته بلکه فاصله میان این صفحات نیز بسیار کمتر شده و این‌بار با  تلرانس کمتری مونتاژ شده‌اند.

993R مجموعا 1220 کیلوگرم وزن دارد؛ یعنی 150 کیلوگرم سبک‌تر از 993 اصلی. موتور این خودرو مانند بسیاری دیگر از پورشه‌های بازسازی‌شده، یک واحد هواخنک تنفس‌طبیعی است که هم‌اکنون 3.8 لیتر حجم دارد. اتوآرت برای ساخت موتور 6 سیلندر تخت 993R از قطعات پورشه موتوراسپرت مانند پیستون‌های 911 RSR، میلنگ، بلبرینگ و پمپ سوخت 991 GT3 استفاده کرده است.

تمام اجزای موتور درکنار یک سیستم مکش و خروجی اگزوز جدید کار می‌کنند. این سیستم‌های جدید باعث ایجاد صدایی خاص و ترسناک در 993R شده است و می‌تواند توجه هر رهگذری را به خود جلب کند. خودرو در دورهای پایین با شادابی شتاب می‌گیرد؛ بنابراین با هر اشاره کوچکی به پدال گاز، شاهد پاسخ سریع و لحظه‌ای خودرو هستیم. بازخورد 993R به فرامین راننده، وحشیانه یا حتی ناشیانه نیست بلکه درحین شتاب‌گیری هیچ علامتی از سستی را از خود نشان نمی‌دهد. به لطف تنظیمات موتوری اتوآرت، قدرت موتور از دور 1,500rpm کم‌کم افزایش می‌یابد تا نهایتا 330 اسب بخار قدرت به‌راحتی در دور 7,400rpm در دسترس راننده قرار بگیرد؛ البته سازنده امکان بهره‌وری از موتور 360 اسب بخاری را نیز برای خریداران فراهم کرده است.

تجربه رانندگی 993R اعتیادآور و تحسین‌برانگیز است و با هربار دوربرداشتن موتور، لذت بیشتری از آن خواهید برد. جعبه‌دنده 6 سرعتی دستی این خودرو هم این تجربه را کامل‌تر از همیشه می‌کند. در جاده‌های گوناگون انگلستان می‌توان از دنده 3 استفاده کرد و با سرعتی هیجان‌آور از پیچ‌ها گذر کرد اما با این کار، حس لذت تعویض دنده و رسیدن به شتاب فوق‌العاده حاصل از این کار از دست خواهد رفت. درحقیقت، رانندگی 993R شباهت زیادی به راندمان هاچبک‌های مشهوری چون سیویک تایپ R، فیستا ST یا GR یاریس دارد؛ چراکه این خودروها نیز به‌خاطر اندازه کوچک و سود بردن از وزن کم و عملکرد مناسب، برای جاده‌های امروزی بسیاری مناسب هستند. این دسته از خودروها درعین استفاده از بهترین میزان قدرت و وزن و بهره‌وری از عملکرد مناسب، واقعا تمام تلاش خود را برای راضی نگه‌داشتن راننده می‌کنند.

993R برخلاف هاچبک‌های یادشده، از یک شاسی بسیار سبک و خالص استفاده می‌کند. سازنده زمان زیادی را صرف مشخص‌کردن تعادل درست میان میراگرهای تطبیقی «Tractive» کرده است. استفنز هم یک هفته کامل روی مرکز ثقل 993R کار کرده تا در حالت‌های گوناگون رانندگی، خودرو بهترین بازخورد را از خود نشان دهد. ناگفته نماند که این حالت‌ها ازطریق یک کلید چرخشی روی ستون A دردسترس هستند.

نتیجه کار استفنز و اتوآرت به کیفیت مثال‌زدنی رانندگی و خروجی فوق‌العاده موتور این خودرو تبدیل شده است. حرکت 993R در سر پیچ‌ها با دقت بالایی همراه است؛ در لحظه چرخش می‌توان حس کرد که شاسی برای ارائه بهترین و مطمئن‌ترین تجربه راندمان، تمام تلاش خود را می‌کند. بازخورد خودرو آنقدر درست و به جا بوده که حس غریظی بودن را به راننده منتقل می‌کند؛ چه آن را در یک مسیر با آسفالت ضعیف براند یا سعی کند یک پیچ بلند و نرم را با سرعت بالا بپیماید. دماغه خودرو هنگام پیچیدن این حس را به راننده می‌دهد که انگار پیش از چرخاندن چرخ‌های جلو، می‌خواهد راننده را به درون پیچ پرتاب کرده و سپس مسیر خود را تعیین کرده و آن را طی کند.

هنگام پیچیدن یا حتی دریفت کشیدن سر پیچ‌ها، بدن راننده از صندلی جدا نمی‌شود و در هارمونی کامل با خودرو قرار دارد. در برخی از لحظات، حس می‌کنید که 993R بیشتر از آنکه به 911 شبیه باشد رفتار 718 را به نمایش می‌گذارد. تایرهای میشلین پایلوت اسپرت 4S که پیرامون رینگ‌های 18 اینچی خودرو را فراگرفته‌اند و چسبندگی بسیار خوبی را برایش ایجاد می‌کنند.

استفنز و اتوآرت یکی از بهترین پورشه‌های 911 را انتخاب کردند و آن را 25 درصد بهبود دادند. در این بررسی اولیه این خودرو، مشخصا معلوم شد که اتوآرت به هدف خود برای انجام این کار رسیده است. البته که نیل به این هدف با قیمت بالایی تمام شده است؛ یک نمونه عادی 993 کاررا 2 حدود 70 هزار پوند قیمت خواهد داشت و برای تقویت و تبدیل آن به 993R، مالک باید دو برابر همان مبلغ را به اتوآرت بپردازد. این درحالی‌ است که با همین پول می‌توان جدیدترین نمونه پورشه 911GT3 را خریداری کرد؛ خودرویی که از هر لحاظ از آزمون‌هایش سربلند بیرون آمده و انجام پروژه‌هایی چون 993R را بیهوده می‌کند!

اتوآرت 993R تنها به آن دسته از دوست‌داران 911 کلاسیک توصیه می‌شود که به جزئیات یک خودروی خاص توجه بسیار داشته و به حس‌وحال ناشی از بازسازی خودروهای قدیمی علاقه نشان می‌دهند. نظر شما درباره اتوآرت 993R چیست؟ آیا آن را به 911GT3 2022 ترجیح می‌دهید؟!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.