بازتولید پورشه 964 RSR اِوِراتی با پیشرانه برقی معرفی شد
این روزها پروژههای بازتولید متنوعی از پورشه 911 معرفی میشوند که از جمله آنها میتوان به خودروهای زینگر، گانتر ورکس، تاتیل و... اشاره کرد. هماکنون نوبت به کمپانی بریتانیایی اِوِراتی رسیده که کار روی 911 را شروع کرده و آن را به محصولی برقی تبدیل کند. این خودرو ادای احترامی به 964 RS با پیشرانه اصلی 3.8 لیتری محسوب میشود هرچند کمی جای صحبت درباره آن وجود دارد.
پیش از اشاره به جزئیات این خودرو بهتر است درباره پروژه مدنظر اِوِراتی صحبت کنیم. این شرکت قلب 911 یعنی پیشرانه 6 سیلندر تخت را بیرون آورده و بجای آن دو موتور برقی را پشت اکسل عقب قرار داده است. سپس باتریها به خودرو اضافه شدهاند اما به منظور حفظ توزیع وزن بهینه، باتریها در جلو و عقب خودرو قرار گرفتهاند. اِوِراتی مدعی است کاراکتر منحصربهفرد 911 از 60 سال قبل تاکنون را حفظ میکند.
با در نظر گرفته تمامی موارد، آنها خودرویی کمهزینه و هیجانانگیز را تولید کردهاند که هم شبیه 911 قدیمی است و هم از نظر قوای محرکه نگاهی رو به جلو دارد. البته خودرویی که مشاهده میکنید کمی ناامیدکننده جلوه میکند. خودروی زرد رنگ حاضر در تصاویر از 964 RSR مجهز به پیشرانه 3.8 لیتری الهام گرفته است. آن خودرو یکی از خاصترین 911 های دوران خود محسوب میشد و از موتور اسپرت الهام گرفته بود. کیت بدنه پهن، بال بزرگ و پیشرانهای با قدرت 325 اسب بخار و گیربکس 5 سرعته دستی جزو برجستهترین ویژگیهای 964 RSR اصلی به شمار میروند. در واقع باید بگوییم این خودرویی مسابقهای برای جادهها بود. نسخههای تمیز این خودرو با قیمتهای بالایی خریدوفروش میشوند و در سال 2022 یکی از آنها با قیمت 1.2 میلیون دلار فروخته شد.
پورشه 964 RSR اِوِراتی احتمالاً کیفیت بهتری نسبت به قبل دارد و برای محیطزیست نیز بهتر است. این خودرو حتی در عرض 3.7 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد و که حدود 1 ثانیه بهتر از نسخه اصلی خواهد بود. البته نکته این است که درباره خودرویی همچون RSR موضوع به کیفیت ساخت، اهمیت به محیطزیست یا سریع بودن آن مربوط نیست. آنچه اهمیت دارد این است که RSR چه چیزی را نشان میدهد. در واقع این خودرو به زمانی تعلق دارد که همهچیز به درگیری مکانیکی عمیق انسان و خودرو مربوط میشد.
969 RSR چنین تجربهای را حدود 30 سال پیش ارائه میکرد، خودرویی که نیازمند توجه راننده در هر زمانی بود و پیشرانهای فوقالعاده داشت. اگر این پیشرانه را حذف کرده و بجای آن از باتری و موتور برقی استفاده کنید اگرچه همچنان خودرویی هیجانانگیز خواهید داشت اما دیگر همان خودروی سابق نخواهد بود. در واقع یک خودروی برقی اسپرت و جذاب خواهید داشت که ارتباط چندانی با مدل اصلی ندارد. شما کیت بدنه پورشه 911 را دارید و از طرفی پیشرانه و گیربکس را حذف میکنید. در واقع تمامی جذابیتی که از قوای محرکه حاصل میشود از بین رفته و خودرویی تولید میکنید که در حالت سکون شبیه جذابترین نسخه پورشه 911 است و شاید سواری جذابی هم داشته باشد اما فاقد یکی از مهمترین عناصر مدل اصلی است. منظور ما این نیست که تبدیل خودروهای درونسوز به برقی کار بیفایدهای خواهد بود بلکه برعکس، برخی خودروهای لوکس قدیمی هستند که با قوای محرکه برقی بهتر خواهند شد اما به نظر ما چنین چیزی درباره 911 جواب نداده است. نظر شما دراینباره چیست؟