پورشه

پنج سوپراسپرت فوق‌العاده‌ که بر اساس پورشه ساخته شده‌اند

بهبود خودرویی فوق‌العاده مانند پورشه چالش بزرگی است، اما این پنج سوپرکار با خلق شاهکارهایی ثابت کردند که چنین کاری شدنی است.

پورشه از زمان تأسیس، برخی از تأثیرگذارترین خودروهای جهان را تولید کرده است. چه خودروهای جاده‌ای، چه مسابقه‌ای یا سوپرکارهای خیره‌کننده، این سازنده آلمانی میراثی ساخته که کمتر برندی به آن نزدیک شده است. بااین‌حال، در طول تاریخ، چندین شرکت کوچک وارد چالش به‌ظاهر غیرممکن بهبود پورشه‌ها شدند و با فراتر رفتن از تیونینگ، خودروهایی کاملاً جدید خلق کردند.

داوئر ۹۶۲ لمان

پورشه ۹۶۲ که در پایان فصل ۱۹۸۴ معرفی شد، یکی از موفق‌ترین خودروهای استقامتی پورشه بود. این خودرو در پیست تاریخ‌ساز شد و پیروزی‌های متعددی ازجمله ۲۴ ساعته لمان در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ به دست آورد. هرچند پورشه نسخه جاده‌ای رسمی برای ۹۶۲ نساخت اما چندین شرکت مستقل این خلأ را پر کردند و یکی از معروف‌ترین آن‌ها داوئر بود. یوخن داوئر، راننده سابق این خودرو، در اوایل دهه ۱۹۹۰ شروع به تبدیل شاسی‌های بازنشسته ۹۶۲ به سوپرکارهای جاده‌ای کرد و اولین نمونه در ۱۹۹۳ رونمایی شد. داوئر ۹۶۲ لمان با شاسی کاملاً بازسازی‌شده و بدنه فیبر کربنی جدید ساخته شد که توسط شرکت لولا کامپوزیت توسعه پیدا کرده بود. این خودرو در ظاهر بسیار شبیه ۹۶۲ مسابقه‌ای بود اما موتور تخت شش سیلندر آن بدون محدودیت‌های قوانین مسابقه، تا ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. داوئر با تولید ۱۲ تا ۱۳ دستگاه مدل جاده‌ای، به پورشه کمک کرد تا با استفاده از قوانین، ۹۶۲ را در کلاس GT1 لمان ۱۹۹۴ وارد کند و به پیروزی برسد.

شوپان 962CR

یکی دیگر از شرکت‌های برجسته‌ای که اقدام به ساخت پورشه ۹۶۲ جاده‌ای کرد، شوپان بود. این شرکت توسط ورن شوپان، راننده استرالیایی و برنده لمان ۱۹۸۳، تأسیس شد و مسیری مشابه داوئر در پیش گرفت. بااین‌حال، خودروهای شوپان اختصاصی‌تر بودند زیرا شاسی‌های بازسازی‌شده و بدنه‌هایی با طراحی کاملاً متفاوت داشتند. شوپان 962CR با همکاری رینارد موتوراسپرت و بدنه‌ای با طراحی مایک سیمکو، طراح معروف استرالیایی ساخته شد. این سوپرکار از موتور تخت شش سیلندر ۳.۳ لیتری توربوشارژ آب‌خنک تایپ ۹۳۵ بر پایه 962C استفاده می‌کرد که بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت. تنها ۶ دستگاه از این خودرو بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ ساخته شد و امروزه ارزش هرکدام به بیش از ۱ میلیون دلار می‌رسد.

کونیگ C62

سومین نمونه معروف سوپرکار جاده‌ای بر اساس ۹۶۲ ساخت شرکت کونیگ اسپشال بود. کونیگ، یکی از برترین شرکت‌های تیونینگ آلمان در دهه‌های ۸۰ و ۹۰، به دلیل تغییرات چشمگیر در سوپرکارهایی مانند فراری شناخته شده بود اما در سال ۱۹۹۰ با منسوخ شدن ۹۶۲ و کاهش ارزش شاسی‌های آن، کونیگ برنامه‌ریزی کرد تا ۳۰ دستگاه را خریداری کرده و به سوپرکارهای جاده‌ای C62 تبدیل کند. مشابه داوئر، تیم کونیگ شاسی‌های ۹۶۲ را بازسازی کرد، بدنه را بازطراحی کرد، کابینی لوکس ساخت و موتور مسابقه‌ای را ارتقا داد. نتیجه، خودرویی مسابقه‌ای برای جاده با قدرت بین ۵۵۰ تا ۸۰۰ اسب بخار بود. بااین‌حال، برنامه طبق انتظار پیش نرفت و درنهایت تنها ۳ دستگاه در سال ۱۹۹۱ تکمیل شد.

راف CTR3

راف در دههٔ ۷۰ کار خود را به‌عنوان تیونر پورشه آغاز کرد و از سال ۱۹۷۵ به بعد به خودروسازی مستقل تبدیل شد که برای ساخت محصولات خود از مدل‌های پورشه استفاده می‌کرد. یکی از چشمگیرترین خودروهای ساخت این شرکت، CTR3 نام داشت. هرچند این خودرو طبق سنت راف همچنان از پیشرانه و پانل‌های بدنهٔ پورشه استفاده می‌کرد اما CTR3 برای اولین بار روی پلت‌فرمی ساخته شده بود که به‌طور اختصاصی توسط شرکت مالتی‌متیک برای آن توسعه پیدا کرده بود. راف همچنین طرح سنتی موتور عقب پورشه ۹۱۱، در CTR3 از طرح موتور وسط پورشه کیمن استفاده و پیشرانه را در میانهٔ شاسی نصب کرد تا یک ۹۱۱ موتور وسط خلق شود. پیشرانهٔ این ماشین یک نمونهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی ساخت پورشه بود که با تقویت راف ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. از CTR3 کمتر از ۳۰ دستگاه ساخته شد.

مارک فیلیپ گمبالا مارسین

جدیدترین و غیرمتعارف‌ترین سوپرکار مبتنی بر پورشه، مارسین از مارک فیلیپ گمبالا، پسر بنیان‌گذار شرکت افسانه‌ای تیونینگ گمبالا است. این سوپرکار که در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد، با الهام از پورشه ۹۵۹ برنده رالی داکار، قصد داشت پیشرفته‌ترین سوپرکار با قابلیت آفرود باشد. مارسین بر پایه پورشه ۹۱۱ توربو S ساخته شده و بدنه‌ای اختصاصی با الهام از ۹۵۹ دارد. قدرت آن از موتور تخت شش سیلندر توئین توربو تأمین می‌شود که در حالت استاندارد ۷۵۰ اسب بخار و با ارتقای Stage II راف تا ۸۸۰ اسب بخار تولید می‌کند. تولید این خودرو از سال ۲۰۲۲ آغاز شد و طبق اعلام سازنده، هر ۴۰ دستگاه بلافاصله پس از معرفی فروخته شدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. ARBT86

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    گمبالا واقعا فوق‌العاده بود👌🏻

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. amir

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (3925 ديدگاه)

      من خیلی محصولات راف رو میپسندم انگار کلی هیجان به خود پورشه ها تزریق شده

      موافقم 14
      1. علی Shelby

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (860 ديدگاه)

        دقیقاً خیلی محصولاتش جذابه

        1. علی Shelby

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (860 ديدگاه)
      2. محمدهادی

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2635 ديدگاه)

        CTR2 از این هم خفن تر و نوستالژیک تر بود

  2. bi Turbo

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    تشکر میکنم از تحریریه پدال بابت این مقالات فوق العاده…
    آدم هر چقدر به شوپان نگاه میکنه از طراحیش سیر نمیشه…
    فلسفه طراحی مارسین هم خیلی برام جالبه هرچند یک سوپرکار آفرودی چندان کاربردی نیست.

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Yaghoob

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      شوپان خیلی زیباست.

  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1838 ديدگاه)

    از محصولات راف خیلی خوشم میاد

  4. Ali

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (198 ديدگاه)

    راف معرکس
    فقط نمیدونم چرا دیگه ازش خبری نیست

  5. hosen

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    دوتای اولی چقدر خوبن

  6. hssn

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (496 ديدگاه)

    راف CTR3 کلا براساس کیمن ساخته شده بود
    ۷۰۰ اسب روی محور عقب، شاید حتی خطرناک‌تر از کاریرا جی‌تی

  7. محی

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (221 ديدگاه)

    بچه ها سرچ کنین داخل شوپان رو ببینین،خیلی خوبه،داخل هاش فرق داره بعضی هاش

  8. نی نی

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (998 ديدگاه)

    از راف و گمبالا توی آپارات ویدیو هست ؟

    1. نی نی

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (998 ديدگاه)

      منظورم نمونه های همین فهرست هست

      مخصوصا آفرود با گمبالا

      به کشورهای عربی اومدن ؟

  9. GENERAL CORVETTE

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (197 ديدگاه)

    کاش گامبلا ماریسن تولید انبوه میشد با V8 TWIN TURBO انحصار
    حاشیه خلیج فارس و آمریکای شمالی

  10. M power

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (640 ديدگاه)

    فکر کن ازت بپرسن اسمه ماشینت چیه؟تو هم بگی
    مارک فیلیپ گامبلا مارسین!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا