درگ پورشه 911 GT3 RS و لامبورگینی هوراکان استراتو، نبرد پیست و آفرود!

چهارشنبه 3 بهمن 1403 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
Steratto-vs-GT3RS-v2front3-clean-1
درحالیکه پورشه 911 GT3 RS برای پیست و لامبورگینی هوراکان استراتو برای خارج جاده ساخته شده‌اند، در خط مستقیم کدامیک سریع‌تر خواهد بود؟
تبلیغات

هرچند پورشه 911 و لامبورگینی هوراکان خودروهای بسیار سریعی در خط مستقیم هستند ولی این دو نسخه‌ای که در اینجا می‌بینیم هرگز مناسب مسابقهٔ درگ نیستند زیرا GT3 RS خودرویی وحشی است که برای ثبت لپ تایم در پیست‌ها طراحی شده درحالیکه استراتو یک سوپرکار بلندقامت است که با هدف آفرود ساخت شده است. این اما مانع از کارواو نشده که سوپر کارهای پیست محور و آفرود محور پورشه و لامبورگینی را در مسیر 400 متر در برابر هم قرار دهد.

پورشه از یک پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده می‌کند که 525 اسب بخار قدرت و 465 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و بنابراین، شروع حرکت سریع با این نسخه از 911 می‌تواند سخت باشد. GT3 RS از آنجایی که بشدت روی پیست تمرکز دارد، تا حد امکان سبک ساخته شده و تنها 1450 کیلوگرم وزن دارد. این پورشه اما به گونه‌ای طراحی شده که در پیچ‌ها سریع باشد نه اینکه 400 متر را مثل موشک طی کند.

هوراکان استاراتو اما بسیار با GT3 RS متفاوت است زیرا این خودرو برای پرش از روی تپه‌های شنی و خروج از آسفالت طراحی شده است. درنتیجه، استراتو ارتفاع بیشتری از زمین دارد، به روکش‌های پلاستیکی مجهز است و از لاستیک‌های آفرودی استفاده می‌کند که می‌تواند باعث کاهش سرعت و شتاب روی آسفالت شود. با این حال، پشت صندلی‌های استراتو یک نیروگاه 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی قرار گرفته که با 610 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور، بسیار از موتور شش سیلندر پورشه قوی‌تر است. علاوه بر این، در استراتو نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل می‌شود و درنتیجه در شروع حرکت بسیار سریع‌تر خواهد بود. همهٔ این‌ها در حالی است که استراتو فقط 20 کیلوگرم از GT3 RS سنگین‌تر است.

با توجه به این اعداد و ارقام، تعجبی ندارد که در مسابقهٔ درگ، هوراکان سریع‌تر باشد. البته وقتی نهایتاً GT3 RS توانست بر مشکلات لغزش و هرزگردی در شروع حرکت فائق آید، ابتدا همپای رقیب ایتالیایی پیش رفت ولی در ادامه قدرت بیشتر هوراکان تأثیر خود را نشان داد و استراتو با ثبت زمان 10.9 ثانیه پیروز شد درحالیکه فعال کردن DRS هم نتوانست به پورشه کمکی کند. البته 911 با وجود قدرت بسیار کمتر، خیلی عقب‌تر نبود و پس از 11.2 ثانیه به خط پایان رسید.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

پورشه 911 GT3 RS

هوراکان استراتو

پیشرانه

4.0 لیتری H6

5.2 لیتری V10

قدرت

525 اسب بخار

610 اسب بخار

گشتاور

465 نیوتن متر

560 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

چهارچرخ

وزن

1450 کیلوگرم

1470 کیلوگرم

قیمت

243,300 دلار

283,500 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.