پورشه

پنج سوپراسپرت مدرن که روح پورشه کاررا GT را دارند

هرچند پورشه کاررا GT سال‌ها است که از روی خط تولید کنار رفته اما هنوز هم سوپراسپرت‌هایی هستند که روح آن را در کالبد خود دارند.

اگر از عشق ماشین‌ها بپرسید بهترین سوپرکار بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ کدام است، پاسخ اکثر آن‌ها احتمالاً پورشه کاررا GT خواهد بود. این دستاورد بسیار بزرگی است خصوصاً با توجه به اینکه در این بازهٔ زمانی سوپرکارهای فوق‌العادهٔ زیادی مثل فراری انزو، بوگاتی ویرون و پاگانی زوندا هم ساخته شدند؛ اما چرا کاررا GT این‌قدر قابل‌احترام است؟ دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد اما مهم‌تر از همه اینکه کاررا GT آخرین سوپرکار واقعاً آنالوگ جهان بود که آن را در دنیایی که سازندگان سوپراسپرت بیشتر به تکنولوژی متکی هستند تا راننده، بسیار ترسناک می‌کرد.

در کاررا GT فقط ترمز ABS و یک کنترل کشش ابتدایی وجود داشت که فقط برای جلوگیری از چپ کردن ماشین روی جاده‌های خیس در نظر گرفته شده بود. البته در آن سال‌ها کنترل پایداری هم وجود داشت اما پورشه ترجیح داد از آن استفاده نکند تا سوپرکارش تا حد امکان خالص باشد. حال اخیراً هنسی در ادعایی جنجالی، اعلام کرده که قصد ساخت سوپراسپرتی آمریکایی را دارد که جانشین واقعی کاررا GT باشد. پس از اعلام این خبر، نشستیم و فکر کردیم که آیا خودروی مدرنی ساخته شده که روح کاررا GT را داشته باشد؟ پاسخ منفی است اما سوپرکارها و هایپرکارهایی هستند که عناصر خاصی از فرمول کاررا GT را در ذات خود دارند.

۵-مرسدس AMG One

پیشرانهٔ فرمول یک

این دو ماشین ۲۰ سال باهم اختلاف سن دارند اما ریشهٔ پیشرانهٔ هردو به فرمول یک بازمی‌گردد. البته پیشرانهٔ کاررا GT ابتدا قرار بود در خودروهای لمانز استفاده شود اما این برنامه کنار گذاشته شد و سپس کانسپت کاررا GT در سال ۲۰۰۰ آن‌قدر سروصدا به راه انداخت که پورشه متقاعد به تولید آن شد. بااین‌حال، پیشرانهٔ V10 پورشه پیش از لمانز برای فرمول یک در نظر گرفته شده بود. پورشه به‌طور مخفیانه این پیشرانه را برای تیم فرمول یک آروز طراحی کرده بود اما پس‌ازاینکه فوت‌ورک بیشتر سهام آروز را خرید، تصمیم گرفت از پیشرانهٔ امتحان پس دادهٔ V12 پورشه استفاده کند. به همین دلیل، موتور V10 در سال ۱۹۹۲ کنار گذاشته شد و در سال ۱۹۹۹ پورشه برای مسابقات لمانز دوباره سراغ آن رفت. بااین‌حال، این موتور نهایتاً در سینهٔ کاررا GT قرار گرفت. نسخهٔ مسابقه‌ای این موتور ۵.۵ لیتر حجم داشت اما در نسخهٔ تولیدی پورشه حجم موتور را به ۵.۷ لیتر افزایش داد و تغییرات دیگری مثل جایگزینی سوپاپ‌های بادی با نمونه‌های فنری معمولی را هم در آن اعمال کرد. از سوی دیگر، مرسدس AMG One قصد داشت نشان دهد می‌توان از پیشرانه‌های فرمول یک دوران هیبرید در یک هایپرکار جاده‌ای استفاده کرد. البته این اصلاً کار آسانی نبود و به مأموریت بسیار پیچیده‌ای تبدیل شد که مرسدس AMG را سال‌ها درگیر کرد. بااین‌حال، نهایتاً مردان افلترباخ از پس این چالش برآمدند.

۴-دوج وایپر

شخصیت عصبانی

وایپر و کاررا GT سه ویژگی مشترک دارند: پیشرانهٔ V10، گیربکس دستی و شخصیت وحشی و عصبانی. بااین‌حال، شباهت‌ها در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا وایپر سوپرکاری موتور جلو و محرک عقب است درحالی‌که پیشرانهٔ کاررا GT در وسط نصب شده است. علاوه بر این، سوپرکار پورشه یک شگفتی تکنولوژی بود درحالی‌که دوج در وایپر از فرمول سادهٔ ماسل کارها استفاده کرد. از سوی دیگر، شخصیت این دو ماشین شبیه هم است. وایپر تا زمانی که با آن مدارا کنید رام است اما اگر بخواهید کمی با پدال گاز بازی کنید وحشی خواهد شد. کاررا GT همین شخصیت را داشت و خودروی ترسناکی بود. این ماشین در تصادفی مشهور باعث کشته شدن پل واکر شد و حتی شکایت دختر وی از پورشه را به دنبال داشت.

۳-آستون‌مارتین والور

گیربکس دستی اختصاصی

زمانی که کاررا GT معرفی شد، گیربکس‌های اتوماتیک با پدال‌های پشت فرمان (پَدِل شیفت) بسیار محبوب شده بودند و حدود نیمی از سوپراسپرت‌های آن زمان مثل فراری انزو و آستون‌مارتین ونکوئیش به این نوع گیربکس مجهز بودند؛ بنابراین، پورشه هم می‌توانست همین کار را انجام دهد و کاررا GT را به گیربکس دوکلاچهٔ مشهور خود مجهز کند. بااین‌حال، آلمانی‌ها می‌خواستند لذت ناب رانندگی خالص را ارائه کنند و بنابراین باید از گیربکس دستی استفاده می‌کردند اما گیربکس دستی که بتواند قدرت موتور V10 را تحمل کند وجود نداشت و به همین دلیل پورشه اقدام به ساخت یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی اختصاصی با کلاچ کامپوزیت سرامیکی کرد. آستون‌مارتین هم که زودتر از بقیه گیربکس‌های پدل شیفت را به کار گرفته بود، بیست سال پس از کاررا GT در مدل تولید محدود والور سراغ یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی رفت.

۲-لکسوس LFA

پیشرانهٔ V10 پیشرفته

از زمان کاررا GT تاکنون خودروهای V10 زیادی ساخته شده‌اند اما فقط یکی از آن‌ها می‌تواند از لحاظ تکنولوژی و صدای موتور با سوپرکار پورشه رقابت کند. پیشرانهٔ V10 لکسوس LFA نسبت به خودروهایی مثل لامبورگینی هوراکان و دوج وایپر کوچک‌تر است و زاویهٔ ۷۲ درجه دارد اما می‌تواند تا ۹ هزار rpm دور بگیرد و یکی از پیشرانه‌هایی محسوب می‌شود که سریع‌ترین دورگیری را دارد. این موتور به لطف پیستون‌های فورج‌کاری شده، آن‌قدر سریع دور می‌گیرد که دورسنج آنالوگ نمی‌توانست همپای آن پیش برود و به همین دلیل لکسوس اقدام به توسعهٔ یک صفحه آمپر دیجیتالی LCD کرد.

۱-فورد موستانگ GTD

سیستم تعلیق پوشراد

سیستم تعلیق پوشراد بیشتر در خودروهای فرمول یک استفاده می‌شود اما پورشه کاررا GT به این سیستم مجهز بود و سوپرکار موستانگ GTD هم در عقب از همین نوع تعلیق بهره برده است. تعلیق پوشراد از دو بازوی کنترلی مثل تعلیق دو جناقی تشکیل شده است اما بجای نصب کمک‌فنر روی جناقی‌ها، یک میلهٔ مستحکم به توپی چرخ‌ها متصل می‌شود که به آن پوشراد گفته می‌شود. این میله در سمت دیگر به کمک‌فنرها متصل است که معمولاً به‌صورت افقی نصب می‌شوند. بدین ترتیب، با حرکت چرخ‌ها به بالا در اثر ناهمواری‌های مسیر، پوشراد به کمک‌فنرها فشار وارد می‌کند. این نوع سیستم تعلیق نه‌تنها وزن کمتری دارد بلکه ازآنجایی‌که موازی با زمین نصب می‌شود، مرکز ثقل را کاهش می‌دهد و باعث جریان هوای بهتر در اطراف چرخ‌ها می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۱ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1106 ديدگاه)

    مقاله واقعا زیبایی بود

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. MAHDI1

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (86 ديدگاه)

      در حقیقت فقط پورشه کاررا خدای سوپر اسپرت ها بوده از اول رقبای بعد از پورشه کاررا مثل دوج وایپر و لامبورگینی هوراکان هم وارد شدن از اروپا و آمریکا اول و خدای خدایان رو به منصه ظهور رسوندن🥇👑♥️❤️

      موافقم 13
      مخالفم 6
      1. Engineer

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (47 ديدگاه)

        پورشه: ترازوی سوپر اسپرت ها…

        موافقم 9
        مخالفم 4
      2. حسن

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1390 ديدگاه)

        حداقل یه نگا به تاریخ تولیدشون بکن والا قبلش وایپر ظهور کرده بود داشت بازنشسته میشد اصلا در حد مقایسه با وایپر نیست

        موافقم 5
        مخالفم 14
        1. MAHDI1

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (86 ديدگاه)

          درود بر تو
          خداییش هر یک شاهکار و خدای سوپر اسپورت ها و هر چیز اول هستن فقط هم دوج وایپر که تعداد رکورد هایی که زده خودش یک رکورد جداگانست و افسانه و اسطوره به تمام معناست
          و همچنین پورشه کاررا جی تی افسانه ای و اسطوره ای این نماینده های اروپا و آمریکا خدای سوپر اسپورت ها هستن فقط افسانه ها و اسطوره های بینظیر همیشگی واقعا فقط خودشون رقیب خودشون هستن این افسانه و اسطوره هایی که خدای سوپر اسپورت ها و هر چیز اول هستن 🥇👑♥️❤️

          موافقم 7
          مخالفم 5
    2. A.m.A

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      به نظر من جا داشت به گوردون موری t50 هم اشاره بشه چون اون هم یه جورایی سعی داره سوپراسپرت انالوگ واقعی بسازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. میلاد فتحی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    فقط اونجا که نوشته عقربه آنالوگ نمیتونست همپای دور موتور بره❤️
    LFA خدای سوپر اسپرت ها

    موافقم 12
    مخالفم 6
    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1614 ديدگاه)

      خیلی حرفه!

      موافقم 8
      مخالفم 0
  3. 18:45

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (485 ديدگاه)

    به به عجب مطالب ماندگاری👍👍❤️

    موافقم 9
    مخالفم 0
  4. MAHDI1

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (86 ديدگاه)

    پورشه کاررا و دوج وایپر یکی اروپایی یکی آمریکایی عجب رقابتی

    پورشه کاررا و دوج وایپر خدای خدای سوپر اسپرت ها 🥇❤️♥️👑

    موافقم 9
    مخالفم 4
  5. ehsan

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (175 ديدگاه)

    عجب مقاله ای 👏👏
    پورشه کاررا جی تی 🤩
    لکسوس ال اف ای 🫠
    فورد جی تی دی 😶‍🌫️

    موافقم 10
    مخالفم 0
  6. amir-mr

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (370 ديدگاه)

    مهندسی آلمانی میراث پورشه💯

    موافقم 9
    مخالفم 3
  7. blackwing

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (985 ديدگاه)

    ببین کررا GT دیگه چی بود که همه این ویژگی‌ها رو باهم داشت !

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. Taha Ayoobi

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    من خودم حدودا تازه با کررا جی تی آشنا شدم هنوز خیلی اطلاعاتی ندارم.
    با توجه به وضعیت الانم وایپر و بعد ال اف ای رو به کررا ترجیه میدم
    از نظر من کررا اونقدر ظاهرش عصبانی نیست، عصبانیتش همراه با دوستیه انگار، یعنی هم عصبانیه ولی آدم خوبیه.

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. مازیار

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2697 ديدگاه)

      البته منظور از عصبانیت، ظاهر نیست.

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. بی خیال اسم

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (46 ديدگاه)

      جان؟

      موافقم 3
      مخالفم 0
  9. حسن

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1390 ديدگاه)

    اقا دهقان میشه یه توضیح در مورد 2000 تا 2009 بدید فک کنم اشتباه تاریخی داره 2003 معرفی شد از 2004 تا 2006 تولید شد

    موافقم 2
    مخالفم 7
  10. حسن

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1390 ديدگاه)

    فقط سبک بود 1300 کیلو که باز هم سریعترین خودروی اسپرت زمان خودش نبود وی 10 6 لیتر 570 اسب 3.9 – با 1370 کیلو وزن اخه اینا چه به وایپر
    شاید این شبیه وایپر بوده وایپر از 1992 تولید شد جی تی از 2004 رو خط تولید رفت

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. مازیار

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2697 ديدگاه)

      ببین حسن جون چند تا مدل خودرو هست که یه جورایی خط قرمز بحساب میاد‌. نه حتما بخاطر مشخصات و خصوصیاتش (که البته در این مورد هم هیچ کمبودی ندارن) کلا همه دوسشون دارن و هیت کردنشون صددرصد برگشت داره
      مثلا جی واگن یا کررا جی تی یا همین وایبر
      خط شکن نباش!

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1614 ديدگاه)

        مازیار موافقم
        بین این ماشین ها نباید مقایسه کرد، البته که اگه مقایسه بشه بالاخره یه برنده داره و برتر معلوم میشه ولی این ماشین ها داستانشو فرق داره.

        حسن
        منم خودم وایپر رو با اختلاف برتر میدونم ولی همونطور که گفتم داستان اینا فرق داره.

        موافقم 3
        مخالفم 1
  11. KAIZEN

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (144 ديدگاه)

    دور موتور LFA 😍😍😍

    موافقم 6
    مخالفم 2
  12. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    ماشینی که هم ازش بدت میاد هم خوشت میاد
    میدونید چرا؟
    جواب: پل واکر

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. BMW

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1310 ديدگاه)

    قلب درد گرفتم با این ماشین ها🥲😁

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. samurai

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (553 ديدگاه)

    یه بی تی اس فن چند اکانته اینجاها پیداش نمیشه :))
    اینجا جای بزرگان هست نه جایزه بخرهای بی کیفیت بی اصالت بی …..:))

    موافقم 4
    مخالفم 5
  15. الف.ی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    مقاله بسیار زیبایی بود
    دم شما گرم آقای دهقان🔥🔥

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. آریا

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (112 ديدگاه)

    نمی دونم وایپر یا ال آف ای این همه خوب بودن و کلی هم طرفدار دارن چرا فروش خوبی نداشتند و توقیف شدند

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1614 ديدگاه)

      ال اف ای به خاطر اینکه توی زمان بدی معرفی شد فروش خوبی نداشت و کلا تولید محدود بود، فقط تویوتا میخواست قدرتشو به رخ بکشه.
      وایپر هم به خاطر اینکه نمیخواست مردم باشه.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1614 ديدگاه)

        اصلاح میکنم
        وایپر نمیخواست مدرن باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  17. Ali-SV

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بنظرم لامبورگینی گالاردو هم میتونست تو این لیست قرار بگیره چون از هر مورد یکی و داره!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. jalopy

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (98 ديدگاه)

    یکی از آرزو هام اینه پشت فرمون یه لکسوس LFA بشینم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  19. A Sus man

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    Sls:لایک
    کررا جی تی:دیسلاک

    ببینیم کدوم رو ترجیح میدین

    موافقم 4
    مخالفم 3
  20. کاوه

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    اقا وجدانا ای ام جی وان چه شباهتی به کاررا داره؟؟؟؟یکی اوووووج تکنولوژی با موتور ۱.۶ لیتری کلی باطری و موتور برقی یکی هم اوووووج هنر خودرو سازی انالوگ.جوری که پورشه به خودش حتی اجازه نداد که دنده اتوماتیک دو کلاژه بی نظیر خودش رو بندازه.اما ای ام جی نهایت تکنولوژی رو استفاده کرده.نقایسه این دو عین اینه که بیای یه رقاص بالرین رو با یه بوکسور سنگین وزن مقایسه کنی!!!!!جر اینکه جفتشون ادم ان هیچ وجه تشابهی ندارن!!!این دوتا هم جز اینکه جفتشون ماشینن شباهت دیگه ای ندارن!!!!بعدشم تیتر اینه:شبیه ترین ماشین های مدرن به کررا.وایپر که از خود کررا قدیمی تره کجاش مدرنه؟؟؟؟؟باید ماشین های جدید رو میاوردید نه یه ماشین که قدیمی تره.هرچند که توی این لیست شبیه ترین ماشین به کررا خود وایپره.به نظرم جای این لیست باید امثال هوراکان و جوردون مپری تی ۵۰ و تی ۳۳ یا حتتتتی tvr ها رو مقایسه میکردید با کررا.کلا ماشین تنفس طبیعی و ماشین انالوگ نه امثال وان

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. گات

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    فقط لکسوس🤩

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا