نخستین تجربه رانندگی با پورشه 911GT3 RS مدل 2023؛ بیمانند
پورشه بار دیگر توانسته مزرهای عملکرد و دقت مهندسی را با 911GT3 RS جابهجا کند.
جذبه بیچونوچرای محصولات پورشه احتمالا بهخاطر دقت عملکرد این خودروها در شرایط رانندگی گوناگون است؛ چه در شهر باشد یا پیست اتومبیلرانی. با این حال، 911GT3 RS رفتاری متفاوت دارد و برای نمایش قدرت حقیقیاش به میدان نبرد نیاز دارد. در دنیایی که خودروسازان در تلاشاند تا همهچیز را در یک بسته به مشتری خود ارائه کنند، 911GT3 RS تنها روی یک هدف تمرکز دارد: ثبت رکورد سرعت در ازای هر ویژگی دیگری.
آیا 911GT3 RS تازه راندنی است؟
اطلاق لقب مسابقهدهنده خیابانی به 911GT3 RS کمانگاری توانایی آن محسوب میشود. این خودرو در پیست «Road America» تنها 3.67 ثانیه کندتر از 911GT3 کاپ عمل کرده و در پیست تست رسانه موتورترند در میشگان، درکنار خودروهایی چون مکلارن سنا، مرسدس AMG GT بلک سری، شورولت کوروت Z06 و پورشه 911GT2 RS در رتبه سوم سریعترین خودروهای این پیست قرار دارد. تکتک خودروهای یادشده حداقل 150 اسب بخار قدرت بیشتری دارند.
پورشه تازهنفس بهلطف بهرهوری از سیستم آیرودینامیکی قدرتمند خود که چسبندگی مثالزدنیاش فراهم میکند، 518 اسب بخار قدرت و 465 نیوتنمتر گشتاور به راننده اجازه میدهد تا کمی دیرتر پایش را روی ترمز بفشارد. این خودرو بهلطف بال بزرگ خود برای توقف از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت به کمتر از 80 متر فضا نیاز دارد. استفاده از لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2R هم به آن توانایی چرخش در شتاب جانبی 1.18 جی (g) را میدهد که واقعا تحسین برانگیز است.
اگر راننده انتظار داشته باشد ماندن یک دستگاه 911 کاررا S با سرعت وارد پیچ شود و 911GT3 RS هم همان رفتار پایدار را از خود به نمایش بگذارد، احتمالا کنترل خود را از دست خواهد داد؛ چراکه RS در مقایسه با کاررا S، هنگام ورود به اوج فشار پیچ، رفتاری خنثی دارد. استفاده بیشاز اندازه از ترمز سبب از دست رفتن کنترل عقب خودرو میشود و سرعت زیاد هم باعث از دست دادن پیچ میشود. تایرهای عقب RS با نمونههای 13 اینچی 911 کاپ یکسان است اما لاستیکهای جلوی آن 2 اینچ باریکتر هستند که کمفرمانی را محتملتر از بیشفرمانی میکنند. خروج مناسب از پیچ نیازمند تنظیم مناسب سرعت و نحوه ورود به آن است.
نکته شگفتآور درباره 911GT3 RS رفتار خنثی و درعینحال قابلدسترس آن است. گویا حساسیت فرمان آن با سیستم عصبی انسانی برابر است و آگاهی خود را از طریق بازخوردهای حاصل از چرخهای جلو به چرخش و جابهجایی مچ دست راننده تبدیل میکند. ترمزها هم حسی بینقص دارند.
پورشه مانند دیگر خودروها نیست
در مسیرهای عمومی، تایرهای جلو بهخوبی خطوط را دنبال کرده و دستورات راننده را بههنگام و درست اجرا میکنند. البته اگر سطح جاده ناهموار باشد، RS ضربه ناشی از چالهها را بزرگنمایی میکنند.
چهار نشانگر روی فرمان به راننده اجازه تنظیم میراگرها (دمپرها)، سیستم هدایت گشتاور، چسبندگی و کنترل پایداری را میدهد. پورشه به راننده اجازه میدهد تا فشار و ریباند چرخهای جلو و عقب را جداگانه و بهصورت مستقل تنظیم کند که با درنظر گرفتن 9 درجه تنظیم برای هر یک، 6,561 جایگشت را برای میراگرها میآفریند.
تاثیر این تنظیمات در مسیر همواره و استاندارد پیست از دست میرود. این تغییرات آنقدر جزئی هستند که احتمالا رانندههای رالی نیز از تشخیص تفاوت آنها عاجر خواهند بود. بنابراین این ویژگی هم مثبت است و هم منفی؛ چراکه درعین باز گذاشتن دست راننده برای خراب کردن این اثر هنری، هویتی ویژه به پورشه میبخشد که البته نسبتبه مسیر مرسدس AMG و بیامو M سادهتر است.
911GT3 RS چقدر سریع است؟
خودروی این بررسی به بسته سبکسازی «وایسچ» پورشه به قیمت 33,520 دلار مجهز شده است که نرخ نهایی آن را به بیشاز 300 هزار دلار رسانده است. با احتساب حذف بخشهای غیرضروری توسط وایسچ، وزن 911GT3 RS به 1,460 کیلوگرم رسیده است که با توجه به ابعاد و پهنای بدنه و بال آن نکتهای تحسین برانگیز به شمار میرود. پورشه حتی دستگیرههای در را با بند پارچه و فلز بدنه را در قسمت در، با فیبرکربن جایگزین کرده است. خوشبختانه سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب، تهویه مطبوع و لیفتر محور عقب حفظ شدهاند.
وزن کم 911GT3 RS به 4 لیتری 6 سیلندر تنفسطبیعی آن کمک میکند تا با وجود قدرت کم، در مسابقه درگ هم شانسی برای پیروزی داشته باشد. به لطف استفاده از سیستم لانچ کنترل، پرتاب اولیه خودرو بیرحمانه است. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 2.8 ثانیه زمان نیاز دارد و میتواند مسافت 400 متر را درعرض 10.9 ثانیه و با سرعت 202.8 کیلومتر بر ساعت طی کند. جعبهدنده 7 سرعتی دوکلاچه PDK نیز بدون توسل به خشونت، تعویض دندهها را با حداکثر سرعت انجام میدهد.
تعادل در عملکرد
هیچ خودروساز دیگری نمیتواند در ساخت یک خودرو با چسبندگی فوقالعاده، بدنه کنترلشده و فرمان پاسخگو این حجم از دقت را به خرج دهد. مکلارن، لامبورگینی، فراری و... این کار را به روش خود و با تکیه بر قدرت و شتاب انجام میدهند اما پشیرانه تنفسطبیعی اشتوتگارت گزینههای مناسبتری برای شاسی این خودروها به شمار میروند. هماهنگی بیمانند موتور و شاسی این خودرو باعث میشود تا راننده برای کنترل هر بخش، تسلط روی بخشهای دیگر را بیاموزد.
این ویژگیها رویهمرفته پورشه 911GT3 RS 2023 را به یکی از بهترین خودروهای عملکرد بالای بازار جهانی بدل میکند. هیچ خودروساز دیگر چنین خودرویی را نمیسازد و اگر هم تلاش کند، موفق نخواهد شد. نظر شما درباره این سوپراسپرت آلمانی چیست؟