پورشه بار دیگر توانسته مزرهای عملکرد و دقت مهندسی را با ۹۱۱GT3 RS جابهجا کند.
جذبه بیچونوچرای محصولات پورشه احتمالا بهخاطر دقت عملکرد این خودروها در شرایط رانندگی گوناگون است؛ چه در شهر باشد یا پیست اتومبیلرانی. با این حال، ۹۱۱GT3 RS رفتاری متفاوت دارد و برای نمایش قدرت حقیقیاش به میدان نبرد نیاز دارد. در دنیایی که خودروسازان در تلاشاند تا همهچیز را در یک بسته به مشتری خود ارائه کنند، ۹۱۱GT3 RS تنها روی یک هدف تمرکز دارد: ثبت رکورد سرعت در ازای هر ویژگی دیگری.
آیا ۹۱۱GT3 RS تازه راندنی است؟
اطلاق لقب مسابقهدهنده خیابانی به ۹۱۱GT3 RS کمانگاری توانایی آن محسوب میشود. این خودرو در پیست «Road America» تنها ۳.۶۷ ثانیه کندتر از ۹۱۱GT3 کاپ عمل کرده و در پیست تست رسانه موتورترند در میشگان، درکنار خودروهایی چون مکلارن سنا، مرسدس AMG GT بلک سری، شورولت کوروت Z06 و پورشه ۹۱۱GT2 RS در رتبه سوم سریعترین خودروهای این پیست قرار دارد. تکتک خودروهای یادشده حداقل ۱۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارند.
پورشه تازهنفس بهلطف بهرهوری از سیستم آیرودینامیکی قدرتمند خود که چسبندگی مثالزدنیاش فراهم میکند، ۵۱۸ اسب بخار قدرت و ۴۶۵ نیوتنمتر گشتاور به راننده اجازه میدهد تا کمی دیرتر پایش را روی ترمز بفشارد. این خودرو بهلطف بال بزرگ خود برای توقف از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به کمتر از ۸۰ متر فضا نیاز دارد. استفاده از لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲R هم به آن توانایی چرخش در شتاب جانبی ۱.۱۸ جی (g) را میدهد که واقعا تحسین برانگیز است.
اگر راننده انتظار داشته باشد ماندن یک دستگاه ۹۱۱ کاررا S با سرعت وارد پیچ شود و ۹۱۱GT3 RS هم همان رفتار پایدار را از خود به نمایش بگذارد، احتمالا کنترل خود را از دست خواهد داد؛ چراکه RS در مقایسه با کاررا S، هنگام ورود به اوج فشار پیچ، رفتاری خنثی دارد. استفاده بیشاز اندازه از ترمز سبب از دست رفتن کنترل عقب خودرو میشود و سرعت زیاد هم باعث از دست دادن پیچ میشود. تایرهای عقب RS با نمونههای ۱۳ اینچی ۹۱۱ کاپ یکسان است اما لاستیکهای جلوی آن ۲ اینچ باریکتر هستند که کمفرمانی را محتملتر از بیشفرمانی میکنند. خروج مناسب از پیچ نیازمند تنظیم مناسب سرعت و نحوه ورود به آن است.
نکته شگفتآور درباره ۹۱۱GT3 RS رفتار خنثی و درعینحال قابلدسترس آن است. گویا حساسیت فرمان آن با سیستم عصبی انسانی برابر است و آگاهی خود را از طریق بازخوردهای حاصل از چرخهای جلو به چرخش و جابهجایی مچ دست راننده تبدیل میکند. ترمزها هم حسی بینقص دارند.
پورشه مانند دیگر خودروها نیست
در مسیرهای عمومی، تایرهای جلو بهخوبی خطوط را دنبال کرده و دستورات راننده را بههنگام و درست اجرا میکنند. البته اگر سطح جاده ناهموار باشد، RS ضربه ناشی از چالهها را بزرگنمایی میکنند.
چهار نشانگر روی فرمان به راننده اجازه تنظیم میراگرها (دمپرها)، سیستم هدایت گشتاور، چسبندگی و کنترل پایداری را میدهد. پورشه به راننده اجازه میدهد تا فشار و ریباند چرخهای جلو و عقب را جداگانه و بهصورت مستقل تنظیم کند که با درنظر گرفتن ۹ درجه تنظیم برای هر یک، ۶,۵۶۱ جایگشت را برای میراگرها میآفریند.
تاثیر این تنظیمات در مسیر همواره و استاندارد پیست از دست میرود. این تغییرات آنقدر جزئی هستند که احتمالا رانندههای رالی نیز از تشخیص تفاوت آنها عاجر خواهند بود. بنابراین این ویژگی هم مثبت است و هم منفی؛ چراکه درعین باز گذاشتن دست راننده برای خراب کردن این اثر هنری، هویتی ویژه به پورشه میبخشد که البته نسبتبه مسیر مرسدس AMG و بیامو M سادهتر است.
۹۱۱GT3 RS چقدر سریع است؟
خودروی این بررسی به بسته سبکسازی «وایسچ» پورشه به قیمت ۳۳,۵۲۰ دلار مجهز شده است که نرخ نهایی آن را به بیشاز ۳۰۰ هزار دلار رسانده است. با احتساب حذف بخشهای غیرضروری توسط وایسچ، وزن ۹۱۱GT3 RS به ۱,۴۶۰ کیلوگرم رسیده است که با توجه به ابعاد و پهنای بدنه و بال آن نکتهای تحسین برانگیز به شمار میرود. پورشه حتی دستگیرههای در را با بند پارچه و فلز بدنه را در قسمت در، با فیبرکربن جایگزین کرده است. خوشبختانه سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب، تهویه مطبوع و لیفتر محور عقب حفظ شدهاند.
وزن کم ۹۱۱GT3 RS به ۴ لیتری ۶ سیلندر تنفسطبیعی آن کمک میکند تا با وجود قدرت کم، در مسابقه درگ هم شانسی برای پیروزی داشته باشد. به لطف استفاده از سیستم لانچ کنترل، پرتاب اولیه خودرو بیرحمانه است. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۸ ثانیه زمان نیاز دارد و میتواند مسافت ۴۰۰ متر را درعرض ۱۰.۹ ثانیه و با سرعت ۲۰۲.۸ کیلومتر بر ساعت طی کند. جعبهدنده ۷ سرعتی دوکلاچه PDK نیز بدون توسل به خشونت، تعویض دندهها را با حداکثر سرعت انجام میدهد.
تعادل در عملکرد
هیچ خودروساز دیگری نمیتواند در ساخت یک خودرو با چسبندگی فوقالعاده، بدنه کنترلشده و فرمان پاسخگو این حجم از دقت را به خرج دهد. مکلارن، لامبورگینی، فراری و… این کار را به روش خود و با تکیه بر قدرت و شتاب انجام میدهند اما پشیرانه تنفسطبیعی اشتوتگارت گزینههای مناسبتری برای شاسی این خودروها به شمار میروند. هماهنگی بیمانند موتور و شاسی این خودرو باعث میشود تا راننده برای کنترل هر بخش، تسلط روی بخشهای دیگر را بیاموزد.
این ویژگیها رویهمرفته پورشه ۹۱۱GT3 RS 2023 را به یکی از بهترین خودروهای عملکرد بالای بازار جهانی بدل میکند. هیچ خودروساز دیگر چنین خودرویی را نمیسازد و اگر هم تلاش کند، موفق نخواهد شد. نظر شما درباره این سوپراسپرت آلمانی چیست؟
𝐀𝐥𝐢
۱ دی ۱۴۰۲۹۱۱ همیشه زیبا بوده تو هر نسلش
ARMAN سابق
۱ دی ۱۴۰۲چقدر من اینو دوس دارم
یکی از دلایلشم همین موتور تنفس طبیعی دور بالاش هست
مازیار
۱ دی ۱۴۰۲مفهوم واقعی تکامل رو میشه تو نسل به نسل ۹۱۱ دید
علی صفرپور
۲ دی ۱۴۰۲هر نسل میگن کامل شده و باز بهتر میشه :)
Rerace777
۱ دی ۱۴۰۲عاشق رنگ سفید و قرمزش هستم
corvette
۱ دی ۱۴۰۲پورشه خب یک ماشینی هست که بسیار در مهندسیش وقت صرف شده
و اکثر مردم پورشه رو به تایم هایی که میزنه و وزن کمش ستایش میکنن
ولی چیزی که من خودم پورشه رو به خاطرش ستایش میکنم
و همیشه توش بهترین بوده
سیستم و تنظیم فرمان این ماشین هست
واقعا تو بحث تنظیم فرمان و حس حال فرمان
پورشه حرف نداره
در کل این ماشینم یه ماشین هاردکور هست
که میتونی آخر هفته لذت بخشی باهاش
تو پیست داشته باشی
فرشاد
۲ دی ۱۴۰۲به ایشون میگن امریکن باز
دمت گرم
مابقی ترولا و خزا ابروی امریکن رو هم میبرن
مهدی
۱ دی ۱۴۰۲این خودرو عالی هست اما فقط از بعضی جهات! اغراق های بیش از حد تو نگارش متن. یه خودروی شهری باید حداقل های اسایش سرنشین رو هم فراهم کنه و سیستم تعلیق این خودرو از این کار عاجز هست وقتی سیستم تعلیق توان جذب ناهمواری رو نداشته باشه ناخداگاه دقت عملکرد فرمون و ترمز و شاسی هم بیشتر میشه این لزووما هنر پورشه نیست این حساب دودوتا چهارتاست. نکته: بقیه خودروسازها میتونن ماشین مشابه یا بهتر بسازن؟ بله فراری بارها این کارو کرده
مازیار
۱ دی ۱۴۰۲اونوقت همین انتقادات و یا حساب دودوتا چهارتا برای فراری هم هست دیگه؟
مهدی
۱ دی ۱۴۰۲صد درصد که هست اما منظورتون رو از این سوال نفهمیدم مثلا میخواین بگید که توان مهندسی فراری پایینتر از پورشه هست ؟ جوایز، داده ها و سابقه موتوراسپرت اینو نمیگه
مازیار
۲ دی ۱۴۰۲نه چنین منظوری نداشتم
میخواستم بگم اونچه بدیهی هست مشخصه
ضمنا مسیر فراری و پورشه کاملا روی هم منطیق نیست اما هر کدوم توی راه خودشون پیشتاز هستن
Amir911
۲ دی ۱۴۰۲اخریننن چیزی ک کسی از ماشین اسپرت میخواد اون راحتیس صد درصد عملکرد اگه خوب باشه هیلی خوبه ولی تو تا نشستی پشت این نمیتونی بگی چقدر غیر قابل تحمله… ولی جدان اخرین نیاز مشتری این ماشینا اون راحتیس ماشین اسپرتم بایددد خشک باشه تعلیقش
Rman
۲ دی ۱۴۰۲معروف ترین دلیل خرید پورشه توسط خریدار و بزرگترین مزیت این خودرو نسبت به بقیه سوپر اسپرت ها اینه که یک خودروی مسابقه ای با قابلیت استفاده روزمره و شهری به شما میده و دقیقا برعکس چیزی که گفتی،بماند که فراری که مد نظر شماست آیا یک خودروی gtrs هست؟؟؟ شما موقعی میتونی این نظر بدی که هر دوتا ماشین سوار شده باشی که بعید میدونم
مازیار
۱ دی ۱۴۰۲تو تمام سالهایی که مقالات خودرویی رو دنبال کردم، همیشه بیشترین تحسین و تمجید متعلق به نسل جدید ۹۱۱ بوده
حسن
۱ دی ۱۴۰۲کلا مغز نویسنده هنگ بوده گند زده به پورشه هر چند منبع مطلب از تورغوز اباد هم بی اعتبار تره اما بازم زشته
کل مهندسی صنعت خودرو را زیر سوال برده اخه مگه میشه بی اثر بودن تنظیمات محاسن محسوب بشه دست انداز قدت را ببرونه جرات نکنی بری تو پیچ اما خوبه
درسته فن پورشه اید اما فقط به تیتر نگاه نکنید متن را هم بخونید بعد مطلب را بذارید
الان پورشه فنا تو برزخ گیر کردن هر پاراگراف را میخونن میگن این تعریف بود یا انتقاد
علی صفرپور
۲ دی ۱۴۰۲نگاه نگارنده اصلی به تواناییهای این ماشینه البته اگه دست یک راننده حرفهای باشه. هر خودرویی برای همه کس نیست… .
Siyavash
۱ دی ۱۴۰۲یه ماشین همه چیز تمام هست…ولی یه مشکل داره اونم قیمتش هست واقعا بالا هست..قبول دارم تویه پیست تویه کلاس خودش هیچ حریفی نداره حتی یقه ماشین هایه کلاس بالاترش رو هم میگیره ولی نمیشه از قیمتش چشم پوشی کرد..در کل کسی که پورشه باز باشه با این قیمتش هم نمیشه جلو خریدنش رو گرفت….💯
پوریا چالش
۲ دی ۱۴۰۲زیاد نیس اندازه یه هوراکان هست یکی از سریع ترین ها. باشه و اندازه ارزون ترین لامبو
Siyavash
۱ دی ۱۴۰۲یه ماشین همه چیز تمام هست…ولی یه مشکل داره اونم قیمتش هست واقعا بالا هست..قبول دارم تویه پیست تویه کلاس خودش هیچ حریفی نداره حتی یقه ماشین هایه کلاس بالاترش رو هم میگیره ولی نمیشه از قیمتش چشم پوشی کرد..در کل کسی که پورشه باز باشه با این قیمتش هم نمیشه جلو خریدنش رو گرفت….به نظرم تنها مشکل این ماشین قدرتش هست ۵۱۰ اسب،که البته این قدرت از یه موتور ۶ سیلندر تنفس طبیعی گرفته شده که خودش یه شاهکار محسوب میشه،ولی با توجه به وزن ۱۴۵۰ کیلویی این قدرت انچنان جواب گو نیست و پورشه با مهندسی پیشرفته و دانفورس هندلینگ مثال زدنیش تونسته این مشکل رو تا حدودی بر طرف کنه..ولی اگه بتونن این غول کوچلو رو با ۵۷۰تا ۶۰۰ اسب مجهز کنن واقعا پیست هارو داغون میکنه و حتی تویه درگ هم یه ماشین ترسناک میشه..💯
Tesla
۱ دی ۱۴۰۲زباله ای که فقط به درد دو کیلومتر مسیر پیچ در پیچ پیست میخوره که در دسترس نود درصد مردم دنیا هم نیست و رو جاده واقعی انقدر خشک و خشن هست که اصلا نمیشه باهاش رانندگی کرد 🤣🤣 پرفورمنس واقعی یک ماشین یعنی شرایط روزمره یعنی وقتی تو اتوبان و جاده به ماشین گاز بدی مثل تسلا کبیر شتاب بگیره و همه رو سوسک بکنه !!! زباله های اروپایی عقب ماندگی خودشون رو در ساخت ابرخودرو های واقعی پشت پسوند های پیست و این دست چرت و پرت ها مخفی میکنن و خودشون هم میدونن که خیلی وقته توسط تسلا کبیر له شدن و باید منتظر یک سرنوشت شومی مثل تویوتا باشن 🤣🤣🇺🇸🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️💪💪
𝐀𝐥𝐢
۱ دی ۱۴۰۲از پدال میخوام دیگه پیام های بی مورد و از روی تعصب بیش از حد این کاربر رو نذاره . تسلا اگه ابر خودرو بود وانتش عین پراید تو گل ولای گیر نمی کرد.جالبه تو اون مقاله ها نمیای از تسلا کبیرت دفاع کنی
فرشاد
۲ دی ۱۴۰۲پروفومنس ینی گاز بدی تو اتوبان از بقیه حلو بزنه🤦
اقا این خودش میگ اطلاعاتش در حد پشت اون کارتای زمان بچگی هس دیگ چه انتظاری ازش دارین
پوریا چالش
۲ دی ۱۴۰۲کسی تا الان تو این سایت یک بار به خودرو ساز تسلا بی احترامی کرده دوست عزیز ک شما به پورش میگید زباله همین سری 911اصالتش از خیلی خودرو ساز ها بزرگ بیشتره اسم نمیارم
amir
۲ دی ۱۴۰۲زباله اون کابینت فلزی چرخ داره که حتی از پس کشیدن خودش هم برنمیاد و بزرگان باید بیان جمعش کنن و از بالا رفتن از یه تپه هم عاجزه
R@min
۱ دی ۱۴۰۲معنی واقعی هاردکوره که از هر جهت همه چیز فدای عملکرد پیست شده و استایلش هم برام یادآور وایپر ACR هست.
blackwing
۲ دی ۱۴۰۲رامین فکر کن نسل ششم وایپر ساخته میشد و در کنار این پورشه ، کوروت Z06 و GTR Nismo باهم رقابت میکردن… 🥹
R@min
۲ دی ۱۴۰۲خیلی رویایی می شد مثل سال 2010 !!!
-C6 ZR1
-فراری 458
-وایپر ACR نسل پنج
-لامبورگینی گایاردو سوپرلجرا
-پورشه gt3 نسل 997
-نیسان GTR
blackwing
۲ دی ۱۴۰۲اون دوره که فوقالعاده بود ، دست ماشین سازها خیلی بازبود هیچ محدودیتی وجود نداشت
امیر
۲ دی ۱۴۰۲موتور تنفس طبیعی با بنزین ایرانم سازگاره خوبه همینو میخرم پس مشکل بنزین سوپرم ندارم 😅
phonix
۲ دی ۱۴۰۲امروز چه خبر بوده ؟
تویوتا هم دو میلیون فراخوان زده
دای هاتسو هم به مشکل تاکاتا دچار شده
BMW
۲ دی ۱۴۰۲911 همیشه زیبا بوده باید اینو تو حلق تسلا فن ها بکنی که فقط دود ازشون در بیاد😂👍
blackwing
۲ دی ۱۴۰۲انتخاب بین این و کوروت Z06 برای من خیلی سخته ، هرکی GT3 داره چه نسلهای قبل چه جدیدهاشو ، توی صحبتها میگن بهترین ماشین Daily Drive که میشه خرید با اختلاف همین سریهای GT3 هستش 🤤🤤
P
۲ دی ۱۴۰۲به به
Reza Waffen SS
۲ دی ۱۴۰۲منکه مردم
مهردادکمال
۲ دی ۱۴۰۲حالا با این سرگرم باشین تا 911gt2 rsبیاد یه موجود بی رحم که رکوردا رو جابجا خواهد کرد… قیمتش که قطعا بالای 400هزار تا میشه بی صبرانه منتظریم….
علی صفرپور
۲ دی ۱۴۰۲دلیل خوبیه برای انتظار