فروش یک پورشه 597 نایاب با قیمت 775 هزار دلار!
بسیاری تصور میکنند پورشه کاین، شاسی بلند محبوب کنونی پورشه، نخستین شاسیبلند این برند آلمانی بوده است اما شاید بهتر باشد نگاهی به تاریخ این خودروساز در دهه 50 میلادی داشته باشیم. اولین شاسیبلند این خودروساز با نام «Type 597» و برای خدمت در ارتش آلمان ساخته شده بود.
داستان تایپ 597 از سال 1953 آغاز میشود، جایی که پورشه برای رسیدن به قرارداد تولید خودروی نظامی، با مجموعه «Auto Union» و گروه «بورگوارد» رقابت داشت. این شرکت برای پیروزی در قرارداد مجبور شد تا یک شاسیبلند سبکوزن را برای ارتش بسازد؛ نتیجه کار تایپ 597 بود. باور بر این است که در آن سالها تنها 71 نمونه از این خودروی نظامی تولید شد. مجموعه «RM Sotheby's» قصد دارد تا در مزایده ماه آینده خود، پنجمین پروتوتایپ این شاسیبلند (تنها 22 پروتوتایپ این از خودرو وجود دارد) به فروش برسند.
با وجود اینکه چهره تایپ 597 شبیه هیچیک از پورشههای تاریخ نیست اما این خودرو وجوه شباهت بسیاری با سایر تولیدات این شرکت آلمانی داشت. یک موتور 1.5 لیتری تخت چهار سیلندر که در عقب آن جاگذاری شده بود وظیفه حرکت دادن بدنه را برعهده داشت؛ این موتور متعلق به پورشه 365 اسپرت بود. درکنار موتور، جعبهدنده تایپ 597 نیز همان نمونه موجود در 365 بود اما از آنجایی که برای اهداف متفاوتی بهکار گرفته میشد، این مجموعه به همراه موتور بهمنظور افزایش دوام بازنگری شده و بهبود یافته بودند.
یکی از المانهای اصلی 597 کوپلینگ محور جلوی آن بود که بهوسیله ویژگیهای سیستم چهار چرخ محرک قابل انتخاب آن ممکن میشد. طراحی بدنه نیز به 597 اجازه میداد تا به لطف ارتفاع زیاد از زمین، از تپهها و موانع بهراحتی عبور کند و برای عبور از موانع آبی نیز مشکلی نداشته باشد. از 22 نمونه اولیه که تولید شده بودند، تنها 2 عدد به امکانات و تجهیزاتی مجهز هستند که به آنها امکان شناوری کاملا را نیز میداد.
پورشه با وجود تولید نمونه اولیه این خودرو، بهخاطر هزینه بالای توسعه، زمان بالای مونتاژ، قیمت بالای هر واحد، تولید قطعات جانبی و یدک خودروها و تحت فشاربودن کارخانهاش برای تولید 597 درکنار مدلهای 356 کاررا و 550 اسپایدر نتوانست قرارداد نظامی را از آن خود کند.
پورشه 597 که در تصاویر مشاهده میکنید تحت یک بازسازی کامل قرار گرفته و به رنگ اصلی بدنهاش به نام سبز زیتونی مزین شده است. کابین این خودرو نیز به دلیل هماهنگ با اجزای بیرونی و کاربرد نظامی آن همرنگ بدنه است. مجموعه RM Sotheby's انتظار دارد تا این خودرو را با قیمتی بین 725 تا 775 هزار دلار به فروش برساند. نظر شما درباره پدربزرگ کاین چیست؟! آیا چنین خودرویی ارزش پرداخت این مبلغ هنگفت را دارد یا بهتر است بهجای آن، خریداران به سراغ نمونههای کلاسیک دیگر خودروسازان بروند؟