پورشه 911 GT3 چقدر از کاررا پایه در پیست سریعتر است؟
پورشه 911 خانوادهٔ بسیار گستردهای دارد که از کاررا پایه آغاز شده و تا توربو S و همینطور GT2 RS پیش میرود؛ اما ازآنجاییکه در نسل 992 این خودرو هنوز نسخههای GT3 RS و GT2 RS معرفی نشدهاند، پیست محورترین نسخهٔ این نسل فعلاً مدل GT3 است؛ اما این نسخه در خانهٔ اصلی خود یعنی پیست از نسخهٔ پایهٔ خانوادهٔ 911 یعنی کاررا محرک عقب چقدر سریعتر است؟ مت واتسون که قبلاً بین این دو نسخهٔ 911 مسابقهٔ درگ برگزار کرده است، حالا قصد دارد در ویدئوی کوتاهی به این سؤال هم پاسخ دهد.
کاررا پایه از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو استفاده میکند که تنها 385 اسب بخار قدرت و 450 اسب بخار قدرت دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. از سوی دیگر، GT3 به یک موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی با 510 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور مجهز است. این نسخه هم محرک عقب است اما نیرو را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه انتقال میدهد؛ بنابراین واضح است که GT3 در قدرت نسبت به برادر پایهٔ خود کاملاً برتری دارد اما این تمام ماجرا نیست زیرا 911 پیست محور 70 کیلوگرم هم وزن سبکتری دارد.
این یعنی GT3 در پیست قطعاً از کاررا سریعتر خواهد بود اما این اختلاف چقدر است؟ مت واتسون با هردو خودرو در یک پیست دور میزند و تایم 47.9 ثانیه را برای کاررا و 46.1 ثانیه برای GT3 ثبت میکند. این یعنی GT3 نزدیک به دو ثانیه از کاررا سریعتر است که برای یک پیست کوتاه زیر یکدقیقهای اختلاف قابلتوجهی است. واتسون همچنین شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را هم با GT3 در 3.4 ثانیه و با کاررا در 3.7 ثانیه ثبت میکند.
مشخصات فنی
911 GT3 | 911 کاررا پایه | |
پیشرانه | 4 لیتری H6 | 3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 510 اسب بخار | 385 اسب بخار |
گشتاور | 470 نیوتن متر | 450 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1435 کیلوگرم | 1505 کیلوگرم |
قیمت | 162,450 دلار | 102,550 دلار |