پورشهشورلت

رقابت کوروت و پورشه 911، ایستگاه دوم، 996 کاررا و C5 سال 1998

چند روز پیش در پدال رقابت پورشه ۹۱۱ توربو و شورلت کوروت ZR1 سال ۱۹۹۱ را دیدیم. هرچند سابقهٔ رقابت این دو افسانهٔ جهان ماشین به سال‌ها پیش‌ازاین بازمی‌گردد ولی این رویارویی را ایستگاه اول نبرد تاریخی کوروت و ۹۱۱ در نظر می‌گیریم و حال به ایستگاه دوم رسیده‌ایم که در آن ۹۱۱ کاررا نسل ۹۹۶ در برابر کوروت C5 قرار گرفته است. این مقایسه در می سال ۱۹۹۸ توسط کارانددرایور منتشر شده است.

ما به‌خوبی میدانیم که این دو خودرو از لحاظ قیمت بسیار دور از هم هستند و نزدیک به ۳۰ هزار دلار باهم اختلاف دارند که این کافی است تا نتوان آن‌ها در یک آزمایش مقایسه‌ای رقیب مستقیم یکدیگر دانست ولی بگذارید این کار را انجام دهیم زیرا کوروت و ۹۱۱ بیش از دو دهه است که در رینگ باهم مبارزه می‌کنند و هردو یک مأموریت دارند. این‌ها هردو خودروی اسپرت پرفورمنس بالایی هستند که به‌اندازهٔ کافی برای رانندگی‌های روزانه هم کاربردی هستند. این چیزی نیست که بتوان دربارهٔ لامبورگینی دیابلو و یا حتی دوج وایپر گفت. کوروت ۹۱۱ همچنین میراثی طولانی در موتوراسپرت دارند که این باعث می‌شود بتوانند آموخته‌های خود در زمینهٔ پرفورمنس و هندلینگ را وارد نسخه‌های جاده‌ای کنند.

همچنین این دو خودرو در بازی اعداد هم درست مقابل هم قرار می‌گیرند که وقتی لاستیک‌های عظیم، ترمزهای قدرتمند و پیشرانه‌های پرتوان را هم به آن اضافه کنیم، بدیهی است که شاهد هدف و جذابیت مشترکی خواهیم بود. البته تفاوت‌ها میان این دو ماشین نیز به همین اندازه زیاد است. پورشه یک خودرو مونوکوک فولادی با پیشرانهٔ شش سیلندر تخت است که در عقب نصب شده درحالی‌که کوروت خودرویی فایبرگلاس با یک موتور V8 در جلو است؛ اما مهم‌ترین تفاوت بین این دو همان اختلاف ۳۰ هزار دلاری در قیمت پایه است که احتمال خرید آن‌ها را توسط خریداران یکسان را بعید می‌کند. بااین‌حال، ما می‌خواهیم بدانیم این دو خودرو در برابر هم چگونه عمل می‌کنند.

مقام دوم: پورشه ۹۱۱ کاررا

نقاط مثبت: کیفیت فوق‌العاده، پرفورمنس عالی، پاسخگویی سریع

نقاط منفی: طراحی داخلی سؤال‌برانگیز، صندلی‌های باریک، قیمت بالا

چکیده: خودروی خوبی است که پول نقد زیادی داشته باشید

بله پورشه دوم شد ولی بگذارید توضیح دهیم. ۹۱۱ تقریباً به‌طورقطع و از لحاظ کلی خودروی بهتری در این مقایسه محسوب می‌شود. این پورشه کیفیت و دقت مونتاژ بالاتری دارد، فرمان آن احساس واضح‌تری ارائه می‌کند (فرمان کوروت کمی مبهم است) و خودرویی عالی برای سرعت‌های بالا است. پیشرانهٔ پورشه به لطف سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ VarioCam و حجم هوای متغیر ورودی، قدرت را در بازهٔ گسترده‌تری ارائه می‌کند و در دور ۷ هزار rpm صدای اگزوز آن سریع‌تر از زوزهٔ یک گرگینه در هنگام ماه کامل موهای تن شما را سیخ می‌کند. ۹۱۱ با ۳۰۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از پنج ثانیه ثبت می‌کند و مسافت ۴۰۰ متر را در تنها ۱۳.۵ ثانیه طی می‌کند که در هردو هرچند با اختلافی جزئی اما از کوروت سریع‌تر است. این خودرو در آزمایش شتاب جانبی هم عدد ۰.۹۳ جی را ثبت می‌کند که از ۰.۹۰ جی کوروت بهتر است.

۹۱۱ همچنین یک دور پیست ویلو اسپرینگ در کالیفرنیا را ۰.۹ ثانیه سریع‌تر از کوروت طی کرد زیرا این خودرو در پیست نسبت به رقیب آمریکایی سبک‌تر، واکنش‌پذیرتر و چابک‌تر عمل می‌کند. مطمئناً بخشی از این موضوع به خاطر فاصلهٔ محوری و وزن پورشه است که ۳۰۴ میلی‌متر کوتاه‌تر و ۸۱ کیلوگرم سبک‌تر از کوروت است اما بخش دیگر آن به تنظیم دقیق شاسی مربوط می‌شود. بااین‌حال، ۹۱۱ در خیابان‌ها کم‌فرمانی دارد و برای منحرف کردن انتهای آن به یک گاز سریع نیاز است ولی بازهم در آزمایش اسلالوم ۱.۵ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از کوروت عمل کرد. همان‌طور که از یک ۹۱۱ انتظار می‌رود، ترمزهای کاررا قوی هستند و پدال ترمز احساس خیلی خوبی دارد. به همین دلیل این خودرو برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها به ۵۱.۸ متر مسافت نیاز دارد که ۹۱ سانتی‌متر از کوروت سنگین‌تری که لاستیک‌های بسیار پهن‌تری دارد کوتاه‌تر است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، پورشه با کنترل‌ها و پدال‌هایی که بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند، نمونه‌ای فوق‌العاده از خودرویی خوش‌ساخت است. در این خودرو صداها و عملکردها همگی حس گران‌قیمتی دارند و تنها نقصی که در آن دیدیم کلاچ بود که در آزمایش شتاب هنگام تعویض دنده‌های سریع برای درگیر شدن مجدد کمی کُند عمل می‌کند. روی جاده، پورشه برای سرعت‌های بالا تنظیم شده و به همین دلیل روی مسیرهای ناهموار در سرعت‌های متوسط کمی خشک است. بااین‌حال، سواری خودرو خوب است و کابین آن خصوصاً روی مسیرهای صاف نسبتاً ساکت است.

در داخل ۹۱۱ با چرم گران‌قیمت احاطه می‌شوید درحالی‌که ارگونومی بهتر شده و چیدمان داخلی به‌اندازهٔ دیگر خودروهای مدرن منطقی و منظم به نظر می‌رسد. البته برای افراد چهارشانه، پشتی صندلی‌ها باریک است و عجیب اینکه در اینجا از جعبه‌داشبورد هم خبری نیست اما روی درها فضای بزرگی برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده و فضای بار پشت صندلی‌های تاشوی عقب و صندوق بار جلو هم بد نیستند. هرچند لیست تجهیزات کوروت طولانی‌تر است اما پورشه از ایربگ‌های جانبی و صندلی‌های عقب بهره می‌برد که در کوروت وجود ندارند. درمجموع، ۹۱۱ جدید جانشینی شایسته برای پیشینیان برجستهٔ خود است اما قیمت بسیار گران‌تری از کوروت دارد.

مقام اول: شورلت کوروت

نقاط مثبت: پیشرانهٔ قدرتمند، شاسی متعادل، رانندگی جذاب

نقاط منفی: چند ویژگی ارزان‌قیمت

چکیده: بهترین کوروتی است که تاکنون ساخته شده و ارزش بیشتری نسبت به ۹۱۱ دارد

داستان خرگوش و لاک‌پشت به این نکته اشاره می‌کند که برای برنده شدن در یک مسابقه نیازی نیست سریع‌ترین باشید و در اینجا هم همین‌طور است زیرا ما ترکیبی از سرعت، هندلینگ و لذت رانندگی کوروت با قیمتی بسیار پایین‌تر را برای پیروز دانستن آن کافی دیدیم. البته این خودرو از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به بعد سریع‌تر از رقیب آلمانی خواهد بود. هرچند ما نتوانستیم با C5 در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از پورشه عمل کنیم یا ۴۰۰ متر را زودتر طی کنیم اما پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری هشت سیلندر LS1 کوروت بعد از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت پورشه را مغلوب کرده و از آن دور می‌شود. این خودرو نیم ثانیه زودتر از ۹۱۱ به سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و ۳.۶ ثانیه زودتر به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کوروت اما از مزیت‌های دیگری هم برخوردار است. سیستم تعلیق با کمک‌فنرهای متغیر سفارشی آن نسبت به تعلیق غیرقابل تنظیم ۹۱۱ در بزرگراه سواری نرم‌تری را فراهم می‌کند هرچند که ۱,۶۹۵ دلار به قیمت کوروت اضافه می‌کند و برای سرعت‌های بالا باید آن‌ها را در سفت‌ترین حالت قرار داد تا سواری آن تقریباً مشابه پورشه شود. بااین‌حال، راننده امکان این انتخاب را دارد درحالی‌که در رقیب آلمانی این‌طور نیست. صندلی‌ها هم در کوروت بزرگ‌تر هستند و بهتر از بدن حمایت می‌کنند. طراحی داخلی کوروت نیز حالا کاملاً اروپایی شده و مانند پورشه از لحاظ زیبایی سؤال‌برانگیز به نظر نمی‌رسد. چون در اینجا صندلی راننده پایین‌تر از پورشه قرار دارد، کوروت کاملاً اسپرت احساس می‌شود اما هنوز هم سوار و پیاده شدن از آن نسبتاً آسان است. صفحه آمپر آنالوگ کوروت هم به‌اندازهٔ پورشه مرتب و خوانا است و به‌صورت استاندارد یک نمایشگر کوچک دیجیتالی برای نمایش اطلاعات دارد.

هرچند ممکن است فرمان کوروت به‌خوبی و دقت ۹۱۱ نباشد اما این خودرو با چسبندگی فراوان، هندلینگ مناسب، پاسخ‌های قابل پیش‌بینی و بیش‌فرمانی در هرزمانی که بخواهید، پکیجی برای لذت بردن از رانندگی است. ممکن است C5 حدود یک ثانیه کُندتر از پورشه باشد اما با عقبی که همیشه آمادهٔ لغزش و سر خوردن است، لبخند بزرگ‌تری روی صورت راننده می‌نشاند. این ماشین همچنین گشتاور بیشتری دارد و هنگام گاز دادن، آن غرش مشهور V8 را ساطع می‌کند. البته ابعاد بزرگ و پهن کوروت گاهی مشکل‌ساز می‌شود و مثلاً در آزمایش اسلالوم، چند بار چرخ‌های عقب به مخروط‌ها برخورد کردند. دلیل این موضوع انحراف خودرو نبود بلکه به این خاطر بود که فراموش می‌کردیم کوروت چقدر پهن است. البته کوروت به‌اندازهٔ پورشه خودروی قرصی احساس نمی‌شود و کنترل بدنهٔ آن‌هم به‌خوبی رقیب نیست.

مطمئناً کوروت خودروی بزرگ‌تری از ۹۱۱ است و این کاملاً احساس می‌شود اما این را نمی‌توان یک ایراد بزرگ دانست زیرا کافی است به اعداد و ارقام آزمایش نگاه کنید که چقدر به هم نزدیک هستند و سپس به‌اندازهٔ صندوق بار نگاهی بیندازید. شورلت واکنش کُندتری به فرمان دارد و چسبندگی آن به‌خوبی پورشه نیست اما بااین‌وجود به‌اندازهٔ کافی خوب هست که پیچ‌ها را با اعتمادبه‌نفس کافی طی کند. در پایان این رقابت، ما به این نتیجه رسیدیم که بله پورشه به شکلی بی‌نقص مهندسی شده و بهتر از چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردیم اما کوروت هم حالا به یک خودروی اسپرت واقعاً عالی تبدیل شده و تفاوت‌های جزئی در کیفیت و کنترل که پورشه را به خودروی بهتری تبدیل می‌کنند ارزش ۳۰ هزار دلار قیمت بیشتر را ندارند، درنتیجه، کوروت پیروز می‌شود.

مشخصات فنی

پورشه ۹۱۱ کاررا

شورلت کوروت C5

پیشرانه ۳.۴ لیتری H6 ۵.۷ لیتری V8
قدرت ۳۰۰ اسب بخار ۳۴۵ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر ۴۷۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۹ ثانیه ۵.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۵ ثانیه ۱۳.۶ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۵۱.۸ متر ۵۲.۷ متر
شتاب جانبی ۰.۹۳ جی ۰.۹۰ جی
طول ۴,۴۳۰ میلی‌متر ۴,۵۶۴ میلی‌متر
عرض ۱,۷۶۵ میلی‌متر ۱,۸۶۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۰۵ میلی‌متر ۱,۲۱۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۳۵۰ میلی‌متر ۲,۶۵۴ میلی‌متر
وزن خالص ۱۳۹۱ کیلوگرم ۱۴۷۲ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۲+۲ نفر ۲ نفر
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی ۱۲.۰ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۶۷,۱۷۲ دلار ۳۷,۴۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. ابر+عظیم+سلطان+خانِ+خفن+باحال+سوپر+ویژه+توپِ+دمش+گرم!

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (335 ديدگاه)

    #_نهایت_نوستالژی

    موافقم 8
    مخالفم 1
  2. King918

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    شش. سیلندر نفس طبیعی ۳۰۰ اسب
    پنج و هفت لیتری هشت سیلندر ۳۴۵ اسب
    پورشه استاد استخراج اسب بخار از موتوره
    همین الان هم قویترین موتور تنفس طبیعی شش سیلندر دنیا رو با مدل 911 gt3 در اختیار داره

    موافقم 20
    مخالفم 7
    1. Nima

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      پورشه ٣.۴ لیتر مصرف ١٣
      کوروت ۵.٧ لیتر مصرف ١٢

      جى ام استاد بادوام و کم استهلاک ساختن موتور هست .
      قطعا موتورى که با حجم بیشتر مصرف کمترى داره . فشار کمترى روش هست .

      موافقم 21
      مخالفم 9
    2. محمد امین

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      البته حدود ۱۱ سال قبلش ، فراری 348 هم دقیقا موتور ۳.۴ لیتر تنفس طبیعی داشت که ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، و سال ۱۹۹۴ ، فراری f355 موتور ۳.۵ لیتر تنفس طبیعی ۸ سیلندر با ۴۰ سوپاپ داشت که ۳۸۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد ، درصورتی که فقط کمتر از ۰.۱ لیتر حجم بیشتری داشت ، و قدیمی تر هم بود
      اینکه بتونی از قدرت کمتر پرفورمنس خوب بکشی از رموز و استادی های پورشه هست ، آما توی ساخت موتور استاد بزرگ جناب فراری است با اختلاف 🤌

      موافقم 8
      مخالفم 8
      1. AMG GT R

        ۱۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1082 ديدگاه)

        کاثورث هم 1000 اسب از 6/5 لیتر بیرون می کشه پس استاد بزرگ کاثورث هست
        گوردون موری از 4 لیتر 654 اسب می کشه پس استاد هست
        بحث بیخودی راه نندازید
        قبلا بین مکلارن فن ها و فراری فن ها بود تا یه ذره اختلافات حل شد دوباره بین پورشه فن ها و فراری فن ها اختلاف ایجاد شد

        موافقم 7
        مخالفم 4
        1. محمد امین

          ۱۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (2167 ديدگاه)

          داداش ، خب سال ۱۹۹۳ ، فراری هم از ۳.۹ لیتر تنفس طبیعی ۶۵۰ اسب قدرت بیرون کشید ، یعنی حدود ۲۸ سال قبل تر از کاثورث
          فراری 333sp
          موت ر های پورشه بی نظیر هستن از این نظر که به نسبت اسب بخارشون ، پرفورمنس عالی میدن
          و لی فراری همیشه به موتور هاش معروف بوده

          موافقم 6
          مخالفم 2
        2. AMG GT R

          ۱۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1082 ديدگاه)

          آقای محمد امین من به کنایه گفتم کاثورث و گوردون موری استاد انجین سازی هستن
          پورشه و فراری نمیشه مقایسه کرد
          من خودم سطح مهندسی فراری و پورشه رو برابر میدونم اگر کلش رو میانگین بگیریم
          البته قبول کنید همون طور که اعتبار F1 به فراری هست لمانز هم به پورشه هست

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. porsche

        ۱۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (28 ديدگاه)

        پورشه و فراری از بهترین های قدرت کشی از انجین ها هستن
        موافقم فراری جایگاه بهتری داره…
        اما تو این رقابت شکی نیست جفتشون عالین
        این برد هم واسه کورت فقط بخاطر قیمت کمتر هست وگرنه در عملکرد نوشته که پورشه سرتره
        و انتخاب من چه با احتساب قیمت و چی بدون حساب کردن اون پورشه هست
        به شدت ۹۹۶ رو دوست دارم هر چند یکم نسبت به نسل های دیگه یه حالت خاصی داره و این همون نقطه ای بود که همه فهمیدن عوض کردن طراحی‌ ۹۱۱ یعنی خراب کردن به تمام معنای آن

        موافقم 5
        مخالفم 2
      3. Philipp

        ۱۲ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1110 ديدگاه)

        من پورشه رو مثل بنز سلطان تکنولوژی میدونم
        همین که پایداری یک خودروی موتور عقب از موتور جلو بهتره برای اثباتش کافیه
        ولی سلاطین انجین سازی ب ام و و فراری هستن و نمیشه گفت کدوم بهتره
        هنوز هم برام سواله ب ام و چجوری سال ۱۹۸۰ از ۲ لیتر ۲۵۴ اسب کشید بیرون

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. ARMAN

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    جفتشون عشقن
    مخصوصا کوروت

    موافقم 2
    مخالفم 1
  4. Aboalfazl demon

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (519 ديدگاه)

    نمیدونم چرا این نسل ۹۱۱ چراغ جلو هاش یه طوریه

    موافقم 1
    مخالفم 4
  5. ارش

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    پورشه از هر نظر بهتره اونوقت آمده کوروت رو بهتر دانسته معلومه که مجله در تلاش برای کسب اعتبار برای کوروت بودن .کوروت ماشین خوبیه اما در حد و اندازه فراری و پورشه و لامبورگینی و…. نیست.

    موافقم 18
    مخالفم 14
  6. M.Kazem.K

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    فقط اختلاف قیمت ! 😂

    موافقم 3
    مخالفم 8
  7. محمد مختاری آذر

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    اگر بخواهیم به لذت رانندگی دست یابیم باید به مهدسی آلمانی اعتماد کنیم این یعنی پورشه اصیل واقعا عالی هستش
    از نظر طراحی شاید کمی کوروت بهتر باشه ولی نهایت هیجان برای پورشه هستش

    موافقم 11
    مخالفم 5
  8. M@M@DRZ

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (350 ديدگاه)

    به نسبت ارزش در برابر قیمت کوروت رو برنده اعلام کردن وگرنه که در بررسی هردو برتری ۹۱۱ بیشتر بود .

    موافقم 10
    مخالفم 2
  9. Ninja

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    عالیی این دقیقا همون چیزیه که میخواستم و قبلا دربارش کامنت گزاشتم
    مقایسه خودرو ها در بازه زمانی مختلف
    درکل
    2:0 به نفع کوروت تا این جای کار
    ولی حیف مقاله کار اند درایو هست
    میتونست تو این مقایسه خودرو ها در بازه زمانی مختلف خود پدال یه مقایسه درست کنه ولی چون از نزدیک هیچ بررسی انجام نشده برنده به صورت نظر سنجی باشه
    و در اخر سر هم ببینیم کدوم ماشین بهتر است با دیدن نتایج مقایسه های آن

    موافقم 1
    مخالفم 2
  10. محمد امین

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    به نظرم انتخواب درستی بود ، هرچند ما اون ماشین هارو نداشتیم و باهاشون رانندگی نکردیم ، اما میشه فهمید که خیلی نزدیک هستن ، توی چهارصد متر فقط یک دهم ثانیه اختلاف وجود داره و توی صفر تا صد هم یک دهم ثانیه، و مسافت ترمز گیری هم فقط ۰.۹ متر و اختلاف عملکرد هم توی پیست خیلی ناچیز هست … از اون سمت پورشه شیک تر و زیبا تر هست و کابین رویایی داره ، ولی کوروت ۳۰ هزار دلار ارزون تر هست که اون سال ها اون پول معادل حدود ۱۰۰ هزار دلار امروز هست
    مم خودم پورشه رو انتخواب میکنم اگر پول بیترش رو داشتم، ولی ارزش خرید کوروت بیشتره

    موافقم 4
    مخالفم 2
  11. ماکسیمیلیان

    ۱۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (646 ديدگاه)

    سلام و درود ایزد بخشنده بخشایشگر!
    پورشه به این ها است که پورشه نامیده می‌شود:
    طراحی به اصطلاح جمع و جور و چراغ های قورباغه ای مانند ، دوست‌داشتنی بودن و قدرت مناسب!
    در پناه حق ، یاعلی(سلام و درود ایزد دانا و توانا بر ایشان)🌷

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. Parham

    ۱۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (65 ديدگاه)

    من واقعا پورشه رو بیشتر دوست دارم و هردو شاهکارن

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا