رقابت کوروت و پورشه 911، ایستگاه دوم، 996 کاررا و C5 سال 1998

پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
chevrolet-corvette-and-porsche-911-carrera-photo-550960-s-986x603
چند روز پیش در پدال رقابت پورشه 911 توربو و شورلت کوروت ZR1 سال 1991 را دیدیم. هرچند سابقهٔ رقابت این دو افسانهٔ جهان ماشین به سال‌ها پیش‌ازاین...
تبلیغات

چند روز پیش در پدال رقابت پورشه 911 توربو و شورلت کوروت ZR1 سال 1991 را دیدیم. هرچند سابقهٔ رقابت این دو افسانهٔ جهان ماشین به سال‌ها پیش‌ازاین بازمی‌گردد ولی این رویارویی را ایستگاه اول نبرد تاریخی کوروت و 911 در نظر می‌گیریم و حال به ایستگاه دوم رسیده‌ایم که در آن 911 کاررا نسل 996 در برابر کوروت C5 قرار گرفته است. این مقایسه در می سال 1998 توسط کارانددرایور منتشر شده است.

ما به‌خوبی میدانیم که این دو خودرو از لحاظ قیمت بسیار دور از هم هستند و نزدیک به 30 هزار دلار باهم اختلاف دارند که این کافی است تا نتوان آن‌ها در یک آزمایش مقایسه‌ای رقیب مستقیم یکدیگر دانست ولی بگذارید این کار را انجام دهیم زیرا کوروت و 911 بیش از دو دهه است که در رینگ باهم مبارزه می‌کنند و هردو یک مأموریت دارند. این‌ها هردو خودروی اسپرت پرفورمنس بالایی هستند که به‌اندازهٔ کافی برای رانندگی‌های روزانه هم کاربردی هستند. این چیزی نیست که بتوان دربارهٔ لامبورگینی دیابلو و یا حتی دوج وایپر گفت. کوروت 911 همچنین میراثی طولانی در موتوراسپرت دارند که این باعث می‌شود بتوانند آموخته‌های خود در زمینهٔ پرفورمنس و هندلینگ را وارد نسخه‌های جاده‌ای کنند.

همچنین این دو خودرو در بازی اعداد هم درست مقابل هم قرار می‌گیرند که وقتی لاستیک‌های عظیم، ترمزهای قدرتمند و پیشرانه‌های پرتوان را هم به آن اضافه کنیم، بدیهی است که شاهد هدف و جذابیت مشترکی خواهیم بود. البته تفاوت‌ها میان این دو ماشین نیز به همین اندازه زیاد است. پورشه یک خودرو مونوکوک فولادی با پیشرانهٔ شش سیلندر تخت است که در عقب نصب شده درحالی‌که کوروت خودرویی فایبرگلاس با یک موتور V8 در جلو است؛ اما مهم‌ترین تفاوت بین این دو همان اختلاف 30 هزار دلاری در قیمت پایه است که احتمال خرید آن‌ها را توسط خریداران یکسان را بعید می‌کند. بااین‌حال، ما می‌خواهیم بدانیم این دو خودرو در برابر هم چگونه عمل می‌کنند.

کپی لینک

مقام دوم: پورشه 911 کاررا

نقاط مثبت: کیفیت فوق‌العاده، پرفورمنس عالی، پاسخگویی سریع

نقاط منفی: طراحی داخلی سؤال‌برانگیز، صندلی‌های باریک، قیمت بالا

چکیده: خودروی خوبی است که پول نقد زیادی داشته باشید

بله پورشه دوم شد ولی بگذارید توضیح دهیم. 911 تقریباً به‌طورقطع و از لحاظ کلی خودروی بهتری در این مقایسه محسوب می‌شود. این پورشه کیفیت و دقت مونتاژ بالاتری دارد، فرمان آن احساس واضح‌تری ارائه می‌کند (فرمان کوروت کمی مبهم است) و خودرویی عالی برای سرعت‌های بالا است. پیشرانهٔ پورشه به لطف سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ VarioCam و حجم هوای متغیر ورودی، قدرت را در بازهٔ گسترده‌تری ارائه می‌کند و در دور 7 هزار rpm صدای اگزوز آن سریع‌تر از زوزهٔ یک گرگینه در هنگام ماه کامل موهای تن شما را سیخ می‌کند. 911 با 300 اسب بخار قدرت، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را در کمتر از پنج ثانیه ثبت می‌کند و مسافت 400 متر را در تنها 13.5 ثانیه طی می‌کند که در هردو هرچند با اختلافی جزئی اما از کوروت سریع‌تر است. این خودرو در آزمایش شتاب جانبی هم عدد 0.93 جی را ثبت می‌کند که از 0.90 جی کوروت بهتر است.

911 همچنین یک دور پیست ویلو اسپرینگ در کالیفرنیا را 0.9 ثانیه سریع‌تر از کوروت طی کرد زیرا این خودرو در پیست نسبت به رقیب آمریکایی سبک‌تر، واکنش‌پذیرتر و چابک‌تر عمل می‌کند. مطمئناً بخشی از این موضوع به خاطر فاصلهٔ محوری و وزن پورشه است که 304 میلی‌متر کوتاه‌تر و 81 کیلوگرم سبک‌تر از کوروت است اما بخش دیگر آن به تنظیم دقیق شاسی مربوط می‌شود. بااین‌حال، 911 در خیابان‌ها کم‌فرمانی دارد و برای منحرف کردن انتهای آن به یک گاز سریع نیاز است ولی بازهم در آزمایش اسلالوم 1.5 کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از کوروت عمل کرد. همان‌طور که از یک 911 انتظار می‌رود، ترمزهای کاررا قوی هستند و پدال ترمز احساس خیلی خوبی دارد. به همین دلیل این خودرو برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت تنها به 51.8 متر مسافت نیاز دارد که 91 سانتی‌متر از کوروت سنگین‌تری که لاستیک‌های بسیار پهن‌تری دارد کوتاه‌تر است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، پورشه با کنترل‌ها و پدال‌هایی که بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند، نمونه‌ای فوق‌العاده از خودرویی خوش‌ساخت است. در این خودرو صداها و عملکردها همگی حس گران‌قیمتی دارند و تنها نقصی که در آن دیدیم کلاچ بود که در آزمایش شتاب هنگام تعویض دنده‌های سریع برای درگیر شدن مجدد کمی کُند عمل می‌کند. روی جاده، پورشه برای سرعت‌های بالا تنظیم شده و به همین دلیل روی مسیرهای ناهموار در سرعت‌های متوسط کمی خشک است. بااین‌حال، سواری خودرو خوب است و کابین آن خصوصاً روی مسیرهای صاف نسبتاً ساکت است.

در داخل 911 با چرم گران‌قیمت احاطه می‌شوید درحالی‌که ارگونومی بهتر شده و چیدمان داخلی به‌اندازهٔ دیگر خودروهای مدرن منطقی و منظم به نظر می‌رسد. البته برای افراد چهارشانه، پشتی صندلی‌ها باریک است و عجیب اینکه در اینجا از جعبه‌داشبورد هم خبری نیست اما روی درها فضای بزرگی برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده و فضای بار پشت صندلی‌های تاشوی عقب و صندوق بار جلو هم بد نیستند. هرچند لیست تجهیزات کوروت طولانی‌تر است اما پورشه از ایربگ‌های جانبی و صندلی‌های عقب بهره می‌برد که در کوروت وجود ندارند. درمجموع، 911 جدید جانشینی شایسته برای پیشینیان برجستهٔ خود است اما قیمت بسیار گران‌تری از کوروت دارد.

کپی لینک

مقام اول: شورلت کوروت

نقاط مثبت: پیشرانهٔ قدرتمند، شاسی متعادل، رانندگی جذاب

نقاط منفی: چند ویژگی ارزان‌قیمت

چکیده: بهترین کوروتی است که تاکنون ساخته شده و ارزش بیشتری نسبت به 911 دارد

داستان خرگوش و لاک‌پشت به این نکته اشاره می‌کند که برای برنده شدن در یک مسابقه نیازی نیست سریع‌ترین باشید و در اینجا هم همین‌طور است زیرا ما ترکیبی از سرعت، هندلینگ و لذت رانندگی کوروت با قیمتی بسیار پایین‌تر را برای پیروز دانستن آن کافی دیدیم. البته این خودرو از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت به بعد سریع‌تر از رقیب آلمانی خواهد بود. هرچند ما نتوانستیم با C5 در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از پورشه عمل کنیم یا 400 متر را زودتر طی کنیم اما پیشرانهٔ 5.7 لیتری هشت سیلندر LS1 کوروت بعد از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت پورشه را مغلوب کرده و از آن دور می‌شود. این خودرو نیم ثانیه زودتر از 911 به سرعت 190 کیلومتر بر ساعت و 3.6 ثانیه زودتر به 240 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کوروت اما از مزیت‌های دیگری هم برخوردار است. سیستم تعلیق با کمک‌فنرهای متغیر سفارشی آن نسبت به تعلیق غیرقابل تنظیم 911 در بزرگراه سواری نرم‌تری را فراهم می‌کند هرچند که 1,695 دلار به قیمت کوروت اضافه می‌کند و برای سرعت‌های بالا باید آن‌ها را در سفت‌ترین حالت قرار داد تا سواری آن تقریباً مشابه پورشه شود. بااین‌حال، راننده امکان این انتخاب را دارد درحالی‌که در رقیب آلمانی این‌طور نیست. صندلی‌ها هم در کوروت بزرگ‌تر هستند و بهتر از بدن حمایت می‌کنند. طراحی داخلی کوروت نیز حالا کاملاً اروپایی شده و مانند پورشه از لحاظ زیبایی سؤال‌برانگیز به نظر نمی‌رسد. چون در اینجا صندلی راننده پایین‌تر از پورشه قرار دارد، کوروت کاملاً اسپرت احساس می‌شود اما هنوز هم سوار و پیاده شدن از آن نسبتاً آسان است. صفحه آمپر آنالوگ کوروت هم به‌اندازهٔ پورشه مرتب و خوانا است و به‌صورت استاندارد یک نمایشگر کوچک دیجیتالی برای نمایش اطلاعات دارد.

هرچند ممکن است فرمان کوروت به‌خوبی و دقت 911 نباشد اما این خودرو با چسبندگی فراوان، هندلینگ مناسب، پاسخ‌های قابل پیش‌بینی و بیش‌فرمانی در هرزمانی که بخواهید، پکیجی برای لذت بردن از رانندگی است. ممکن است C5 حدود یک ثانیه کُندتر از پورشه باشد اما با عقبی که همیشه آمادهٔ لغزش و سر خوردن است، لبخند بزرگ‌تری روی صورت راننده می‌نشاند. این ماشین همچنین گشتاور بیشتری دارد و هنگام گاز دادن، آن غرش مشهور V8 را ساطع می‌کند. البته ابعاد بزرگ و پهن کوروت گاهی مشکل‌ساز می‌شود و مثلاً در آزمایش اسلالوم، چند بار چرخ‌های عقب به مخروط‌ها برخورد کردند. دلیل این موضوع انحراف خودرو نبود بلکه به این خاطر بود که فراموش می‌کردیم کوروت چقدر پهن است. البته کوروت به‌اندازهٔ پورشه خودروی قرصی احساس نمی‌شود و کنترل بدنهٔ آن‌هم به‌خوبی رقیب نیست.

مطمئناً کوروت خودروی بزرگ‌تری از 911 است و این کاملاً احساس می‌شود اما این را نمی‌توان یک ایراد بزرگ دانست زیرا کافی است به اعداد و ارقام آزمایش نگاه کنید که چقدر به هم نزدیک هستند و سپس به‌اندازهٔ صندوق بار نگاهی بیندازید. شورلت واکنش کُندتری به فرمان دارد و چسبندگی آن به‌خوبی پورشه نیست اما بااین‌وجود به‌اندازهٔ کافی خوب هست که پیچ‌ها را با اعتمادبه‌نفس کافی طی کند. در پایان این رقابت، ما به این نتیجه رسیدیم که بله پورشه به شکلی بی‌نقص مهندسی شده و بهتر از چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردیم اما کوروت هم حالا به یک خودروی اسپرت واقعاً عالی تبدیل شده و تفاوت‌های جزئی در کیفیت و کنترل که پورشه را به خودروی بهتری تبدیل می‌کنند ارزش 30 هزار دلار قیمت بیشتر را ندارند، درنتیجه، کوروت پیروز می‌شود.

کپی لینک

مشخصات فنی

پورشه 911 کاررا

شورلت کوروت C5

پیشرانه

3.4 لیتری H6

5.7 لیتری V8

قدرت

300 اسب بخار

345 اسب بخار

گشتاور

350 نیوتن متر

475 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

عقب

شتاب صفر تا 96

4.9 ثانیه

5.0 ثانیه

مسافت 400 متر

13.5 ثانیه

13.6 ثانیه

توقف از 110

51.8 متر

52.7 متر

شتاب جانبی

0.93 جی

0.90 جی

طول

4,430 میلی‌متر

4,564 میلی‌متر

عرض

1,765 میلی‌متر

1,869 میلی‌متر

ارتفاع

1,305 میلی‌متر

1,212 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,350 میلی‌متر

2,654 میلی‌متر

وزن خالص

1391 کیلوگرم

1472 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

2+2 نفر

2 نفر

مصرف سوخت

13.0 لیتر ترکیبی

12.0 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

67,172 دلار

37,495 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.