یک بار برای همیشه کد نسل‌های مختلف پورشه 911 را یاد بگیرید

یک‌شنبه 31 اردیبهشت 1402 - 18:30
مطالعه 12 دقیقه
00_911_history_1024x
احتمالا شما هم در مطالب پدال با اصطلاحی شبیه «پورشه 911 996.2» مواجه شده‌اید؛ اما این کدها چه معنایی دارند و هر یک به کدام نسل اختصاص دارد؟!بسیاری...
تبلیغات

احتمالا شما هم در مطالب پدال با اصطلاحی شبیه «پورشه 911 996.2» مواجه شده‌اید؛ اما این کدها چه معنایی دارند و هر یک به کدام نسل اختصاص دارد؟!

بسیاری مانند من کدهای مربوطه به نسل‌های مختلف پورشه 911 آشنایی ندارند و با خواندن اعداد آن‌ها سردرگرم می‌شوند. با دانستن این کدها می‌توانید به‌عنوان یک خودرودوست از نسل‌های مختلف این اسپرت محبوب، حدود سال ساخت آن و ترتیب ورود آن به بازار آگاهی داشته باشید. مطلب زیر می‌تواند راهنمای خوبی برای شناخت کد نام‌های پورشه 911 باشد.

کپی لینک

نسل‌ها بر اساس حروف

کپی لینک

901: سال 1963 تا 1964

جانشین پورشه 356 که در سال 1963 روانه بازار شد اما پس از پژو از کد نام سه‌گانه (مانند 208) برای خودروهایش استفاده کرد، پورشه تصمیم گرفت پس از تولید 80 دستگاه از این خودرو، آن را 911 بنامد. این خودرو به جعبه‌دنده دستی و موتور 2 لیتری 6 سیلندر تخت مجهز می‌شود و 128 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کپی لینک

سری A/ B: سال 1964 تا 1969

موتور 158 اسب بخاری 2 لیتری پس از سال 1966 به 911s می‌آید. 911 تارگا که از پنجره‌های سیاه، جداشونده و نرم بهره می‌برد پس از ورود این خودرو رونمایی شد. 911T با 110 اسب بخار جایگزین 912 شده که جایی بین 911T و 911s قرار می‌گیرد. در سال 69 میلادی فاصله محوری افزایش پیدا کرده است و جعبه‌دنده نیمه خودکار هم وظیفه انتقال قدرت این محصول را برعهده می‌گیرد.

کپی لینک

سری C/ D: سال 1970 تا 1971

تنها تغییر به حجم موتور ختم می‌شود که به 2.2 لیتر رسیده و در مدل‌های 911T و E و S استفاده شده است و به‌ترتیب 123، 153 و 178 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

کپی لینک

سری E/ F: سال 1972 تا 1973

911 T و E و S این‌بار از موتورهای 2.4 لیتری استفاده می‌کردند که به‌ترتیب 128، 163 و 187 اسب بخار قدرت دارند. ورودی بوق که زیر چراغ قرار گرفته، این دفعه سیاه رنگ می‌شود و نسخه کاررا RS 2.7 نیز با 207 اسب بخار قدرت به بازار اروپا می‌آید.

کپی لینک

سری G/ H/ I و J: سال 1974 تا 1976

سپرهای برآمده ضربه‌گیر راه خود را به 911 پیدا می‌کنند تا خودرو با قوانین ضدتصادف آمریکا نیز هماهنگ باشد. خانواده 911 به مدل‌های پایه، S و کاررا ختم می‌شد که به‌ترتیب 148، 173 و 207 اسب بخار قدرت داشته و از موتورهای 2.7 لیتری بهره می‌برند؛ البته مدل کاررا در سال 1976 به موتور 3 لیتری 200 اسب بخاری مجهز شد.

کپی لینک

سری K/ L/ A/ B/ C و D: سال 1977 تا 1983

تمام مدل‌های به‌جز توربو به موتورهای SC 178 اسب بخاری مجهز شده که در دهه 80 قدرتشان به 201 اسب بخار ارتقا پیدا می‌کند. جعبه‌دنده نیمه خودکار نیز در سال 79 از رده خارج شده و نخستین 911 کابریولت در اواخر سال 82 روانه بازار می‌شود.

کپی لینک

سری E/ F/ G/ H/ I و J: سال 1983 تا 1989

نسخه SC با کاررا جدید جایگزین می‌شود. پورشه حجم موتورهایش را به 3.2 لیتر و قدرتشان را به 228 اسب بخار می‌رساند. در سال 85 میلادی بدنه پهن توربو عرضه می‌شود. سال‌های 87 و 89 نیز میزبان کاررا کلاب اسپرت با وزن کم‌تر و اسپیدستر کلاسیک می‌شوند.

کپی لینک

نسل‌ها بر اساس عدد

کپی لینک

‌نسل 912: سال 1965 تا 1968

پورشه با معرفی 911 از موتور 89 اسب بخاری 1.6 لیتری آن هم رونمایی می‌کند. این موتور در مدل 912 استفاده می‌شود که جایگزین اصلی 365 شده. نمونه‌های کوپه و تارگا در سال 67 وارد بازار می‌شوند.

کپی لینک

نسل 912E: سال 1976

پورشه در سال 75 مدل 914 را از خط خارج می‌کند اما برای جبران مخارجش، 912 را برای یک سال دیگر می‌سازد. موتور 2 لیتری 4 سیلندر تخت 89 اسب بخاری 914 نیز به داخل مدل 911 انتقال پیدا می‌کند.

کپی لینک

نسل 930 (نخستین 911 توربو): سال 1974 تا 1989

پورشه با استفاده از موتور 3 لیتری 6 سیلندر تخت، 911 را وارد عرصه خودروهای سوپراسپرت می‌کند. در سال 78 یک نمونه 3.3 لیتری 300 اسب بخاری راه خود را به این کوپه آلمانی پیدا می‌کند که از در موتور جعبه‌ای‌تر و اسپویلری بزرگ‌تر داشت. در سال 87 نسخه‌های کابریولت و تارگا آن هم روانه بازار می‌شود.

کپی لینک

نسل 954 (911 SC و RS): سال 1984

پورشه تنها 22 عدد از این نسخه مخصوص می‌سازد تا در گروه B مسابقات شرکت کند. تغییرات این خودرو شامل بدنه توربومانند سبک‌وزن و سپرهای از جنس کولار می‌شود که پوششی برای موتور 3 لیتری 6 سیلندر 251 اسب بخاری آن محسوب می‌شوند. این خودرو قادر است در عرض 5 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

کپی لینک

نسل 959/ 961: سال 1987 تا 1988

این نسل 911 را از خودروی اسپرت به سوپراسپرت زمانه تبدیل کرد. موتور 6 سیلندر تخت و 444 اسب بخاری 959 از دو توربو سود می‌برد. این موتور درحقیقت یک موتور مسابقه‌ای از نمونه شرکت‌کننده در لمان این خودرو به شمار می‌رود که به خنک‌کننده آبی، شاسی با کنترل کامپیوتری و سیستم چهرچرخ محرک مجهز و حداکثر سرعت آن 315 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

کپی لینک

نسل 965: سال 1987

پورشه قصد دارد تا یک نمونه کوچک‌تر و ارزان‌تر از 959 را با نام 965 تولید کند. قرار است این خودرو به موتور V8 آب‌خنک مجهز شود اما مدیرعامل وقت، اولریخ بِز، این برنامه را لغو می‌کند.

کپی لینک

نسل 964: سال 1989 تا 1993

سپرهای نرم‌تر و اسپویلر جمع‌شونده دو تغییر مهم ظاهری در این نسل هستند. موتور 911 در این نسل به نمونه 3.6 لیتری 247 اسب بخاری ارتقا پیدا می‌کند و حال از فناوری‌های روز دنیا مانند ترمز ABS، فرمان برقی، سیستم چهارچرخ محرک و جعبه‌دنده خودکار تیپ‌ترونیک سود می‌برد. 911 توربو دوباره در سال 1991 تولید می‌شود.

کپی لینک

نسل 993: سال 1994 تا 1998

بدنه 911 در این سال‌ها از حالت جعبه‌ای خارج شد و فرمی نرم به خود گرفت. اصلی‌ترین تغییر مکانیکی در این نسل، فنربندی عقب از نوع مولتی‌لینک بود. قدرت موتور از سال 95 به 281 اسب بخار افزایش یافت. در همان سال، 911 توربو با 402 اسب بخار قدرت رونمایی می‌شود و پس از آن، نخستین 911 توربو چهارچرخ محرک هم وارد بازار می‌شود. نمونه مسابقه‌ای GT2 به 424 اسب بخار قدرت مجهز می‌شود و تنها به‌صورت دیفرانسیل عقب به مسابقات می‌رود.

کپی لینک

نسل 996: سال 1998 تا 2001

پورشه از سال 98 دوباره به سیستم آب‌خنک روی می‌آورد و از موتورهای 3.4 لیتری 6 سیلندر تخت خود، 296 اسب بخار قدرت استخراج می‌کند. نسخه توربو در سال 2000 با 409 اسب بخار قدرت روانه بازار می‌شود که قدرتش را از طریق جعبه‌دنده 5 سرعتی تیپ‌ترونیک به چرخ‌ها منتقل می‌کند. نخستین نسل 911GT3 با 355 اسب بخار قدرا در سال 99 معرفی می‌شود. پس از آن هم نوبت به 911GT2 می‌رسد که به‌عنوان یک دیفرانسیل عقب به ترمزهای کربنی و 462 اسب بخار قدرت مجهز می‌شود. فرم چراغ‌های این نسل دیگر تکرار نمی‌شوند.

کپی لینک

نسل 996.2: سال 2001 تا 2004

آلمانی‌ها در این سال‌ها از موتورهای 3.6 لیتری 3.16 اسب بخاری استفاده می‌کنند. نسخه سرسخت‌تر GT3RS  با شمایل نمونه‌های RS سال 73 طراحی می‌شوند که برای کاهش وزن از کاپوت کربنی و شیشه‌های پلاستیکی سود می‌برد. نسخه توربو کابریولت هم در سال 2004 معرفی می‌شود.

کپی لینک

نسل 997: سال 2004 تا 2007

پورشه چهره خودرو را به‌روز می‌کند و آن را به امکاناتی چون میراگرهای تطیبقی مجهز می‌کند. خریداران این‌بار امکان انتخاب از میان دو موتور را دارند: یک نمونه 3.6 لیتری 321 اب بخاری برای کاررا یا نمونه 3.8 لیتری 350 اسب بخاری برای کاررا S. حال GT3 هم از موتور 3.6 لیتری با 409 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. نمونه RS آن هم موتور 3.8 لیتری و 429 اسب بخار قدرت دارد. نمونه‌های توربو و توربو S هم به موتورهای 3.8 لیتری به‌ترتیب به قدرت 473 و 523 اسب بخار مجهز می‌شوند.

کپی لینک

نسل 997.2: سال 2008 تا 2011

فناوری تزریق مستقیم کاررا و کاررا S را به‌ترتیب به 340 و 380 اسب بخار قدرت می‌رساند. خبر بزرگ اصلی این نسل، استفاده از جعبه‌دنده دوکلاچه PDK محسوب می‌شود. GT3 RS به 522 اسب بخار قدرت مجهز شده است که حاصل تلاش تیم مهندسی پورشه روی موتور 3.8 لیتری محسوب می‌شود. در این سال‌ها، GT3 RS 4.0 افسانه‌ای با 486 اسب بخار قدرت و بدون استفاده از توربو روانه بازار می‌شود. GT2 RS جدید هم به 604 اسب بخار قدرت دست می‌یابد.

کپی لینک

نسل 991: سال 2011 تا 2016

911 در این سال‌ها به لطف بهره‌وری از بهبودهای تجربه کاربری و فرمان برقی پای خود را در کفش گرن‌توررها می‌کند. تارگا بار دیگر و با سقفی بهتر و طراحی الهام‌گرفته مدل دهه 70 میلادی تولید می‌شود. موتور 3.4 لیتری کاررا 345 اسب بخار قدرت و موتور 3.8 مدل‌های کاررا S و GTS به‌ترتیب 395 و 424 اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. GT3 RS به موتور 4 لیتری مجهز می‌شود و میزبان فناوری فرمان‌پذیری چهار چرخ و جعبه‌دنده PDK می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مدل‌های این نسل، 911R به شمار می‌رود که در حقیقت همان GT3 RS است اما با جعبه‌دنده دستی. این خودرو از دید نشریات گوناگون به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای سال  انتخاب شد.

کپی لینک

نسل 991.2: سال 2016 تا 2018

کاررا، کاررا S و کاررا GTS به‌ترتیب 365، 415 و 444 اسب بخار قدرت دارند. در این نسل، GT3 تنها نمونه تنفس‌طبیعی این خانواده است. قدرت این مدل به مرز 500 اسب بخار رسیده و نمونه RS 513 اسب بخار قدرت دارد. پورشه این‌بار نمونه‌های جانبی GT3 تورینگ، GT3 لایت و کاررا T را هم روانه بازار می‌کند. توربو، توربو S و توربو S Exclusive به‌ترتیب 533، 552 و 599 اسب بخار قدرت دریافت می‌کنند.

کپی لینک

نسل 992 (کنونی): از سال 2019

جدیدترین نسخه 911 به‌عنوان نسل 992 ساخته شده است. این خودرو که بیشتر از هر زمانی از تجهیزات الکترونیکی و برقی سود می‌برد، صدای کمتری دارد و به‌طور کلی شیک‌تر شده است. پورشه هم‌اکنون از نمونه GT3 RS با یک موتور 4 لیتری 518 اسب بخار قدرت دارد و یکی از رکوردداران اخیر پیست نوربرگرینگ به شمار می‌رود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.