پورشه 911 داکار معرفی شد؛ دودیفرانسیل با قیمت 220 هزار دلار
استفاده از خودروهای اسپرت و سوپراسپرت برای طبیعتگردی، متداول نیست اما ظاهرا برندهایی مثل پورشه و لامبورگینی برای این هدف تلاش میکنند. حالا علاقهمندان 911 میتوانند نیز میتوانند از این خودرو برای رانندگی در مسیرهای سخت خارج جاده بهره برند.
علاوهبر افتخارات متعدد در پیستهای سراسر جهان، پورشه دارای سابقهی درخشان در رالی و آفرود است. شرکت آلمانی در سال ۱۹۸۴، نسخهای از ۹۱۱ را مخصوص رقابت در رالی پاریس -داکار تجهیز کرد. این خودرو به نام پورشه ۹۵۳ همراه سیستم دو دیفرانسیل و پیشرانهی ۳۰۰ اسب بخار، به قهرمانی داکار رسید.
پورشه ۹۱۱ داکار مدل ۲۰۲۳ به یادبود افتخار آفرینی در رالی ۱۹۸۴ تولید شده است. مهمترین تفاوت این خودرو با 911 استاندارد، سیستم تعلیق تقویت شده با افزیش ارتفاع 8 سانتیمتر فراهم میکند. راننده میتواند ارتفاع کف خودرو تا سطح جاده را تنظیم کند تا هنگام حرکت در خیابان، 5 سانتیمتر بلندتر از 911 معمولی باشد.
تنظیمات شرکت سازنده به 911 داکار اجازه میدهد تا هنگام رانندگی با نهایت سرعت 170 کیلومتر برساعت، بالاترین ارتفاع سیستم تعلیق استفاده شود. در سرعتهای بیشتر، سیستم تعلیق به حالت استاندارد باز خواهد گشت. نهایت سرعت 911 داکار در جادههای معمولی، محدود شده به 240 کیلومتر برساعت است. این خودرو قابلیت فرمانپذیری چرخهای عقب نیز دارد.
دیگر تفاوت مهم 911 داکار با دیگر خودروهای اسپرت پورشه، نصب تایرهای پیرلی اسکورپیون با پهنای 295 میلیمتر روی چرخهای 20 اینچ است. البته خریدار میتواند انواع دیگری از تایرهای چهارفصل و آفرود عاجدار نیز برای 911 داکار سفارش دهد.
پیشرانهی 3 لیتر 6 سیلندر تخت توئین توربوشارژ برای 911 داکار، 473 اسب بخار قدرت و 570 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. تجهیزات محرک این خودرو، مشابه 911GTS و 911 تارگا است با این تفاوت که گیربکس 8 سرعته PKD به صورت استاندارد روی 911 داکار نصب خواهد شد. جالبتر اینکه، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت خودرو با تایرهای عاجدار به عدد تحسینبرانگیز 3/2 ثانیه رسیده است. نسخهی استاندارد 911GTS در زمان 3/9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت میرسد. این شرایط، 911 داکار را به عنوان یکی از پرشتابترین خودروهای آفرود جهان میرسد.
نرمافزار کنترل و مدیریت سیستم تعلیق 911 داکار به گونهای است که تنظیمات متفاوت برای رانندگی در جاده یا مسیرهای خاکی فراهم میکند. حتی برای شتابگیری سریع (Launch Control) و کنترل لغزش و تعادل خودرو، بهینهسازیی انجام شده است.
پورشه 911 داکار با رنگهای استاندارد و فاقد تزئینات اضافی ارائه میشود. بال عقب این خودرو ثابت است و البته خریدار میتواند طرح ویژهی رالی (Rallye Design Package) مشابه پورشه 953 قهرمان داکار 1984 نیز سفارش دهد. روی کاپوت جلو نیز، بدنهی CFRP مشابه 911GT3 وجود دارد. برای سقف، ریل باربند با نورافکنهای LED و قابلیت حمل بار 42 کیلوگرم ارائه میشود. مالک همچنین میتواند ساعت یادبود ویژه این خودرو را از پورشه خریداری کند.
مدلهای مختلف پورشه 911، تنوعی بینظیر برای یک خودرو فراهم میکنند. حالا علاوهبر نسخههای استاندارد کررا، GTS، تارگا، GT3، توربو و ...، محصولی مناسب رانندگی خارج جاده نیز تولید شده است. پورشه 911 داکار از ابتدای سال 2023 با آستانه قیمت 224 هزار دلار عرضه میشود.