مقایسه سوپرکارهای آفرودی! پورشه 911 داکار یا لامبورگینی اوراکان استراتو؟

سه‌شنبه 15 آذر 1401 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
Cars-1
به نظر می‌رسد روند پیش روی کراس‌اوورها در جهان خودروسازی توقف‌ناپذیر است زیرا این خودروها پس از اینکه سدان‌ها را به حاشیه راندند و استیشن‌ها را...
تبلیغات

به نظر می‌رسد روند پیش روی کراس‌اوورها در جهان خودروسازی توقف‌ناپذیر است زیرا این خودروها پس از اینکه سدان‌ها را به حاشیه راندند و استیشن‌ها را منقرض کردند، حالا در حال ورود به بخش سوپراسپرت‌ها هستند به‌گونه‌ای که در عرض یک ماه، شاهد معرفی نسخهٔ آفرودی از اسطوره‌های دنیای سوپرکارها یعنی پورشه 911 داکار و لامبورگینی اوراکان استراتو بودیم. هرچند این دو خودرو پلت‌فرم یا پیشرانهٔ مشترکی ندارند اما معرفی هم‌زمان آن‌ها تصادفی نیست و نشان می‌دهد شرکت مادر یعنی گروه فولکس‌واگن به‌وضوح معتقد است که سوپرکار آفرودی می‌تواند برای خریداران جذاب باشد؛ اما کدام‌یک از این دو خودرو بهتر است؟

کپی لینک

طراحی بیرونی

911 همچنان شکل نمادین خودرو را حفظ کرده درحالی‌که اوراکان یک سوپرکار مدرن است. این یعنی در نسخه‌های معمولی، اوراکان در خیابان سرهای بیشتری را به سمت خود برمی‌گرداند و این قطعات آفرودی جدید هم چیزی را تغییر نداده است. ارتفاع بیشتر از زمین، محافظ‌های مشکی روی سپرها، اسپویلر ثابت و فلاپ‌های پلاستیکی در دهانهٔ گلگیرها، 911 داکار را از نسخهٔ معمولی متمایز کرده است اما فلاپ‌های گلگیر بسیار بزرگ‌تر، اسنورکل روی سقف، چراغ‌های اضافی روی دماغه، ریل‌های روی سقف و کاور مشکی‌رنگ پیشرانه، استراتو را در نمای بیرونی برنده می‌کنند.

کپی لینک

ویژگی‌های آفرودی

هردو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند و از حالت‌های رانندگی جدید متمرکز بر خارج جاده بهره می‌برند که کمک‌فنرها، ESP و کنترل کشش را برای مسیرهای ناهموار و لغزنده تنظیم می‌کند. دو خودرو همچنین به لاستیک‌هایی مجهز شده‌اند که علاوه بر آسفالت، برای حرکت روی خاک هم مناسب هستند. این لاستیک‌ها در پورشه پیرلی P Zero اسکورپیون و در لامبورگینی بریجستون AT002 هستند. در همین حال، در استراتو ارتفاع از زمین نسبت به نسخه‌های معمولی 44 میلی‌متر افزایش پیدا کرده درحالی‌که 911 داکار در حالت عادی 50 میلی‌متر ارتفاع بیشتری از زمین دارد اما با انتخاب حالت رانندگی آفرود، می‌توان تا سرعت 170 کیلومتر بر ساعت 30 میلی‌متر دیگر به این ارتفاع اضافه کرد. در این صورت، ارتفاع کلی 911 از زمین به حدود 205 میلی‌متر می‌رسد که از استراتو با ارتفاعی در حدود 175 میلی‌متر بیشتر خواهد بود.

کپی لینک

قدرت و پرفورمنس

هرچند داکار با قیمت 223,450 دلاری به‌اندازهٔ مدل‌های توربو S یا GT3 RS قیمت دارد اما پیشرانهٔ خود را از مدل بسیار ضعیف‌تر کاررا GTS گرفته است. پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی این ماشین 480 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به میزان قابل‌توجهی از 610 اسب بخار قدرت موتور 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی استراتو کمتر است. بااین‌حال، در گشتاور و شتاب دو خودرو در یک سطح هستند زیرا پورشه 570 نیوتن متر و لامبورگینی 565 نیوتن متر گشتاور دارند و هردو ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند. هردو خودرو، به دلیل استفاده از لاستیک‌های آفرودی در بخش حداکثر سرعت با محدودیت مواجه شده‌اند اما درحالی‌که سقف سرعت داکار روی 240 کیلومتر بر ساعت محدود شده است، استراتو می‌تواند تا 260 کیلومتر بر ساعت پیش برود.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

پورشه اعلام کرده است که قیمت 911 داکار از 223,450 دلار آغاز می‌شود اما هنوز از قیمت اوراکان استراتو خبر نداریم. بااین‌حال، قطعاً سوپرکار آفرودی لامبورگینی بسیار گران‌تر از پورشه خواهد بود. قیمت ارزان‌ترین عضو خانوادهٔ اوراکان یعنی اوو محرک عقب کوپه از حدود 215 هزار دلار آغاز می‌شود که این رقم در نسخهٔ جدید تکنیکا به 350 هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین، قیمت استراتو احتمالاً چیزی بین این دو خواهد بود. هردو خودرو در تعداد محدودی ساخته می‌شوند اما درحالی‌که پورشه قصد دارد 2500 دستگاه از 911 داکار تولید کند، لامبورگینی فقط 1499 دستگاه از اوراکان استراتو تولید خواهد کرد؛ بنابراین، تعداد تولید کمتر اوراکان می‌تواند یکی از مواردی باشد که خریداران را به پرداخت حدود صد هزار دلار بیشتر برای خرید آن بجای پورشه متقاعد کند.

[poll id="113"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.