درگ پورشه کیمن GT4 RS و 911 GT3، موتور وسط یا موتور عقب؟
پورشه 911 GT3 و کیمن GT4 RS پیشرانهٔ یکسانی دارند اما این موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی در GT3 به لطف جریان بهتر اگزوز، خروجی بالاتری دارد. بااینحال، مسابقهٔ درگ بین این دو ماشین نشان میدهد که بیشتر همیشه بهتر نیست. در GT3، پورشه 510 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور از این موتور بیرون کشیده درحالیکه این اعداد در کیمن 500 اسب بخار و 450 نیوتن متر است. در هردو خودرو نیروی موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود اما کیمن با وزن 1415 کیلوگرم، 20 کیلوگرم از برادر بزرگتر خود سبکتر است.
در هردو مسابقهٔ درگ از حالت سکون، کیمن با اختلاف نهچندان زیادی به پیروزی رسید. این خودرو 400 متر را در 11.3 ثانیه طی کرد درحالیکه 911 برای انجام این کار به 11.5 ثانیه زمان نیاز داشت. البته 911 در هردو درگ کمی دیرتر حرکت را آغاز کرد که میتواند روی نتیجهٔ مسابقه تأثیر گذاشته باشد اما در مسابقهٔ رولینگ که نیازی به لانچ از حالت سکون نبود هم نتیجه تغییری نکرد و GT3 در هردو مسابقهٔ رولینگ بازهم شکست خورد. البته نتیجۀ رولینگ اول که با راحتترین حالت خودروها انجام عملاً مساوی بود اما در رولینگ دوم کیمن بهوضوح از 911 فاصله گرفت. تنها جایی که GT3 توانست برادر کوچکتر خود را مغلوب کند، آزمایش ترمز بود که در فاصلهٔ کمتری متوقف شد.
بااینحال، وقتی دو خودرو در پیستی مثل نوربرگرینگ به مصاف هم بروند داستان متفاوت خواهد بود زیرا در این پیست، کیمن 4.6 ثانیه از 911 کندتر بوده است. GT4 RS یک دور جهنم سبز را در 7 دقیقه و 4.5 ثانیه طی کرده درحالیکه GT3 این کار را در 6 دقیقه و 59.9 ثانیه انجام داده است؛ بنابراین، هرچند شاید کیمن GT4 RS در مسیر مستقیم سریعتر باشد اما وقتی حرف از پیچها میشود، GT3 همچنان پادشاه خواهد بود.
مقایسه مشخصات فنی
911 GT3 | کیمن GT4 RS | |
پیشرانه | 4 لیتری H6 | 4 لیتری H6 |
قدرت | 510 اسب بخار | 500 اسب بخار |
گشتاور | 470 نیوتن متر | 450 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1435 کیلوگرم | 1415 کیلوگرم |
قیمت | 184,550 دلار | 163,650 دلار |