نبرد برادرانه پورشه 911 GT3 RS و کیمن GT4 RS در پیست

دوشنبه 5 دی 1401 - 09:30
مطالعه 4 دقیقه
Porsche-GT-RS-1
پورشه 911 GT3 RS جدید خودرویی خارق‌العاده است. هیچ ماشینی مثل این وجود ندارد. البته شاید برخی به مک‌لارن سنا اشاره کنند اما من مطمئن نیستم که حتی...
تبلیغات

پورشه 911 GT3 RS جدید خودرویی خارق‌العاده است. هیچ ماشینی مثل این وجود ندارد. البته شاید برخی به مک‌لارن سنا اشاره کنند اما من مطمئن نیستم که حتی این هایپرکار یک میلیون دلاری هم در پیست به‌اندازهٔ پورشه هیجان‌انگیز باشد. این سوپرکار اشتوتگارتی خودرویی با تمرکز کامل روی حمله به پیست‌ها است. ترمزهای کربن سرامیکی این ماشین درخشان هستند و GT3 RS با پنجه‌های شیطانی خود به آسفالت چنگ میزند. این ماشینی بی‌قرار و عصبانی است که من را تحقیر کرده و فریاد میزند یک رانندهٔ مناسب برایم بیاورید.

من به حافظهٔ خود فشار می‌آورم اما نمی‌توانم هیچ خودروی جاده‌ای دیگری پیدا کنم که از GT3 RS به یک خودروی مسابقه‌ای نزدیک‌تر باشد؛ اما در خانوادهٔ خود پورشه، رقیبی جدی به اسم کیمن GT4 برای این 911 مسابقه‌ای وجود دارد. این دو ماشین پیشرانهٔ مشترکی دارند و هردو از موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده می‌کنند که البته خروجی آن با 525 اسب بخار قدرت و 465 نیوتن متر گشتاور در 911 کمی از کیمن با 500 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور بیشتر است. از سوی دیگر، کیمن 35 کیلوگرم وزن سبک‌تری دارد.

به همین دلیل، در خط مستقیم GT4 RS چندان کندتر است GT3 RS نیست. بااین‌حال، 911 می‌تواند هر آنچه که موتور 4 لیتری در چنته دارد را هر زمانی که بخواهید ارائه کند. برای بیرون کشیدن تمام توانایی‌های این موتور در 911 کنترل دقیق دیفرانسیل و کمک‌فنرها را خواهید داشت و درنتیجه، برتری GT3 RS نسبت به GT4 RS فقط در سرعت بیشتر نیست بلکه این کشش است که 911 را از کیمن متمایز می‌کند. البته از سوی دیگر، رانندگی با GT4 RS به‌طور قابل‌توجهی نرم‌تر و راحت‌تر است. همچنین تعادل این ماشین هم هنگام ترمز گیری و پیچیدن بسیار خوب است و تفاوت بین دو خودرو در همین‌جا است. GT4 RS به خاطر ترکیب موتور وسط تعادل طبیعی‌تری دارد.

این در حالی است برای دستیابی به توانایی بهره‌گیری از ترکیب موتور عقب به‌منظور استفادهٔ حداکثری از خودرو، رانندگی با GT3 RS علاوه بر شجاعت به تکنیک و درک خودرو نیاز دارد. البته این موضوع همیشه در مورد 911 صدق می‌کند اما در اینجا ظرافت و دقت پاسخ‌های ماشین به حدی بالا است که گویی در سطح کاملاً جدیدی رانندگی می‌کنید؛ و در آخر به ترمزها می‌رسیم که در بین همهٔ خودروهای آزمایشی ما فقط دو مدل از GT3 RS بهتر هستند. یکی از این دو، یک پورشهٔ دیگر یعنی 918 اسپایدر و دیگری مک‌لارن 720S است. GT3 RS با توقف از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در 74.6 متر و ثبت حداکثر شتاب جانبی 2 جی، همهٔ خودروهای دیگر از مک‌لارن P1 گرفته تا فراری SF90 را مغلوب کرد.

این دو پورشه نسبت به توانایی‌هایی که ارائه می‌کنند، قیمت مناسبی دارند. هردوی آن‌ها برای رانندگی کاملاً جذاب هستند و استانداردهای جدیدی را برای تمرکز روی پیست و درگیری راننده در جاده تعیین می‌کنند. برای یک GT3 RS باید حداقل 178,500 پوند پرداخت کنید اما این ماشین به تمام قطعات مسابقه‌ای سفارشی هم نیاز دارد که قیمت را به 210 هزار پوند می‌رساند. این در حالی است که GT4 RS با قیمت 113,700 پوندی یکی از مناسب‌تری قیمت‌ها را در این کلاس دارد و به رول کیج یا رینگ‌های منیزیومی هم نیازی نخواهد داشت. به همین دلیل، من کیمن GT4 RS را نه‌تنهای بجای GT3 RS بلکه بجای هر هایپرکاری انتخاب می‌کنم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.